Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Saab 9000. Svag tomgång och trasig låsknapp bilbälte

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Saab 9000. Svag tomgång och trasig låsknapp bilbälte

    Hej

    slår ihop två frågor att spara utrymme

    1. Märkte just att tomgången blivit lite klen. Står jag tex på tomgång och vrider ratten faller den snabbt till kanske 400-500 rpm men ökar sedan. Eller om något slår på som, jag gissar, fläkten eller acc. Har för mig att det finns en tomgångsregulator eller liknande. Stämmer det? Svårt att byta? Kan det vara något annat?


    2.När dottern skulle kliva ur bilen så föll den röda låsknappen i bitar på passagerarsidan. Sprack i mindre sköra bitar. Lite panik. Klippa av bältet? Men en smal sax nedtryckt fick jag det att lossa till slut. Frågan är om jag kan göra om det tricket. Får gå ut och titta när det är ljust. Kan man köra med det i nödfall tills jag fått tag i ett helt nytt lås? Förstås inte bra- Tänker mest på om det snabbt går att öppna med tex en skruvmejsel. Antagligen måste passagerarstolen ut. Undrar om man når låset annars? Tveksamt


    Mvh H-M
    Senast redigerat av H-M den 2015-12-19 klockan 01:10.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Ja, stolen måste lossas. De fyra stora torxskruvarna (man får skjuta stolen i respektive ändlägen för att komma åt dem bra). Tänk på kontakten under till värmesits och "fasten seatbelt", om du tar ur den helt, vilket är lika bra även om det kan gå att böka med stolen lossad kvar i bilen. Kan inte kosta mkt på skroten, typ gratis - men se till att det inte kommer från en för gammal 9000. Jag vet inte vilken årsmodell de ändrade, men det finns olika bredd på bälteshaken. Sedan behöver man inte få panik om inte bältet går upp, såvida man inte är mkt storväxt. Drar man ut rullen kan man ju krypa ur bältet.

    När tomgångsmotorn kärvar, brukar tomgången vara låg vid kallstart och sedan öka när motorn blir varmare. Eftersom jag bara sommarkör min 9000 så har jag struntat i att fixa tomgångsmotorn som slutade fungera för flera år sedan. När det trots allt är kallt på sommaren kompenserar jag det med att ha lärt mig precis hur mkt jag måste trycka på gasen innan jag startar så den varken stånkar eller varvar upp ohälsosamt högt. Ganska snart blir den varm och har då ca 1.100 rpm på tomgång, vilket jag föredrar att den är ngt förhöjd. Men det ska vanligtvis bara vara att ta loss den och göra ren den inne - har inte provat.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Tack Tomtefar för svar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Tack Tomtefar för svar.

    Du tar loss tomgångsmotorn, rengör den med brakeclean (bromsrengöring) och tandborste väldigt många omgångar och väldigt noga. Efter det häller du genom några cl ny motorolja och låter den droppa ur.

    Saab 900NG 1995, Steg 3 Nordic

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    1. Detta är i grunden normalt, när du vrider ratten belastar styrservot motorn. Tomgångsregleringen är avsedd att kompensera för grundnivån på tomgången, inte belastningsändringar. Om den sjunker ovanligt mycket är det styrservot som man ska titta på, men om inte styrningen känns konstig jag är övertygad om att det helt enkelt är effekten som däcken kräver som du ser. (Om man har elbakrutan eller AC igång blir effekten mycket mindre, eftersom man har en högre grundlast.)

    2. Ta det lugnt. Det är mycket enkelt att byta bara knappen (men finns inte som reservdel), om man vet tricket. Gå till skroten och ta en snygg knapp, 90-98 har samma (baksätets brukar vara bra, alla platser har samma röda knapp). Sedan använder man en, eller ännu hellre två, 1.4mm instrumentmejsel (1.2 och 1.6mm fungerar inte bra) och trycker emellan de röda lodräta flikarna och den svarta plasten i mittdelen. Tryck mejseln djupt in (c:a en cm), då lyfts den röda plasten över fästklacken på det svarta mittsycket. Edit: Mejseln ska sättas så långt ner du kommer åt, för att minska bräckkrafterna i den röda plasten. Dra bara ut den några mm, och arbeta långsamt. Upprepa på andra sidan (och här kommer du att upptäcka varför du vill ha två mejslar, har du bara en får du upprepa det några gånger tills den släppt på båda sidor samtidigt... Men förr eller senare lyckas det även med en mejsel). Jag använder normalt flatmejslar på båda sidorna för att dra ut den (mellan det röda mittsycket och det svarta mittstycket), alternerande på båda sidorna. När den släpper helt kommer det att sprätta ut en fjäder (spara den om du hittar den, de har en tendens att försvinna för det är nästan omöjligt att undvika att den sprätter iväg, så leta upp den i efterhand är vad som gäller).

    Detta var en väldigt detaljerad förklaring, men om du har ett helt baksäte att försöka på är jag säker på att du kommer lyckas få ut åtminstone en hel (troligen alla tre). Om du har en 1.4mm instrumentmejsel.

    När man återmonterar knappen ska man se till att fjädern hamnar på rätt sida, det är bara ena stället den sitter rätt på, man kan se vilken sida fjädern ska sitta på genom att observera ett hoppsatt bälteslås, den kantrar lite grann när man trycker mitt på knappen.

    När man ändå har knappen ute så kan man polera upp ytan den med tandkräm eller plastpolermedel.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-12-19 klockan 16:44.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Enastående bra svar! Tack. Men det är ändå något med tomgången för den är inte lika klippfast som tidigare. Den kan också hastigt sjunka om jag kopplar ur och bara rullar mot ett rödljus. Men än ingen fara på taket. Börjar med knappen till låset. Tror att jag tappade en stor tung bok (!) över den för nån månad sedan och spetsen tog rakt på. Är nog orsaken
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Fjädern satt ursprungligen kvar när knappen sprack . Troligen dit pilen pekar. Men är borta nu och ligger nog på golvet. Annars följer ju en med donatorknappen. Hoppas att jag inte förstörde någon när jag försökte lösgöra dottern i mörkret? Stack lite planlöst med smal sax. Man kan ev ana skador: https://www.flickr.com/gp/25993084@N06/5985b3
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Fjädern satt ursprungligen kvar när knappen sprack . Troligen dit pilen pekar. Men är borta nu och ligger nog på golvet. Annars följer ju en med donatorknappen. Hoppas att jag inte förstörde någon när jag försökte lösgöra dottern i mörkret? Stack lite planlöst med smal sax. Man kan ev ana skador: https://www.flickr.com/gp/25993084@N06/5985b3
    Det är lugnt, plastbiten är massiv, ser inga problem med att peta dit en ny knapp. Mycket riktigt är det i det djupare av hålen, det med pilen, som fjädern ska sitta i.

    När man trycker dit den nya knappen så gör man det med en bestämd rörelse för att inte fjädern ska få chans att smita. Det enda viktiga är att man trycker ber den rakt.

    Hålet i mitten är f.ö. där belysningslampan satt innan årsmodell -93 1/2 (min har dem, och båda lyser fortfarande!), därav det gröna plastglaset du ser i mitten, den lyser grönt i låstungans inlopp (fast det måste vara väldigt mörkt för att synas). Plastkåpan är omöjlig att öppna helt utan skador eftersom den är ihoplimmad (vissa rikligare än andra, ibland blir skadorna inte synliga så det går att få ihop det snyggt, har öppnat några st).

    När du ändå är på skroten och plockar knappar så antar jag att du passar på att ta några knappar för framtida reserv också.

    Försök leta upp fjädern. Du kommer troligen att få leta efter fjädern på donatorbilen också...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag tycker fortfarande att det är bättre att byta hela bälteslåset. 4 torxskruvar (tror det är 40, men ej 100% säker), det tar bara ett par minuter med rätt verktyg. Sedan sitter delen fast med en mutter. Då behöver man inte leta pjånkande fjädrar på golvet eller fundera hur många som går sönder innan man fått dit en knapp. Tror inte du behöver sälja aktier för att betala för hela delen på skroten...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Jag tycker fortfarande att det är bättre att byta hela bälteslåset. 4 torxskruvar (tror det är 40, men ej 100% säker), det tar bara ett par minuter med rätt verktyg. Sedan sitter delen fast med en mutter. Då behöver man inte leta pjånkande fjädrar på golvet eller fundera hur många som går sönder innan man fått dit en knapp. Tror inte du behöver sälja aktier för att betala för hela delen på skroten...
    Så där ser det inte alls ut på en -97:a, du kanske tänker på de äldre låsen?

    De nya är bra mycket svårare att öppna, det är 6st klena plastpiggar (för styrning) och lim (med mycket bra vidhäftneng, nära plastsvets i hållfasthet) runt nästan hela kanten.


    Ahh, missförstod dig, ta bort stolen och byta, naturligtvis

    Dock, det är inte enkelt att byta sladden om den ska göras enligt boken, ska man göra det enkelt är man tvungen att klippa kabeln och skarva med presshylsa.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-12-24 klockan 14:43.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Inte haft tid men del är på gång. Tänkte på sladden. Bytte till skinnstolar i min förra 9000 Cs -1992 och jag vill minnas att jag bara drog ur en kontakt? För "Fasten seat" skylten lyste även efter bytet och jag gjorde inget extra eller så. Edit: eller problemet kanske uppstår bara när själva låset skall bytas? Måste vara så ni menade
    Senast redigerat av H-M den 2015-12-28 klockan 10:20.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Det var 10 år sedan jag lyfte ur en stol senast, så exakt hur det är med sladdar, ifall det är en till båda funktionerna eller separata - det vet jag inte. Har nog aldrig vetat heller, utan jag drar ur sladden "sladd" (eller kontakten "kontakt") för att sedan sätta tillbaks på samma ställe igen. Det är inget krångel, utan du ser själv hur det är när du tar ur den vad som går vad. Liksom ingen stamkabelhärva att hålla reda på .

    Det kan dessutom vara möjligt att lossa stolen och flytta den lite åt sidan i bilen utan att röra sladdarna - jag vet inte, för jag bytte stolar från gamla till nya, och då är det ju naturligt att byta hållarna utanför bilen.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Inte haft tid men del är på gång. Tänkte på sladden. Bytte till skinnstolar i min förra 9000 Cs -1992 och jag vill minnas att jag bara drog ur en kontakt? För "Fasten seat" skylten lyste även efter bytet och jag gjorde inget extra eller så. Edit: eller problemet kanske uppstår bara när själva låset skall bytas? Måste vara så ni menade
    Bälteskontaktens två trådar går in i ett gemensamt kontaktdon. Ska man göra det enligt boken ska man stifta ur och in de två pinnarna ur kontakten. Sladden sitter dessutom med 3-4 buntband i stolsunderredet och är inklämd på något ställe, lite svår att jobba med på plats.

    Byt du bara knappen, om inte skadan på den svarta plasten stör dig. Det är betydligt lättare, och ger bättre resultat, det är inte helt enkelt att hitta passagerar-bälteslås i bra skick på knappen, men lätt att hitta bra knappar i baksätena. (Dessutom finns knappen bara i en variant, men det finns några varianter på bälteslåset även om de flesta 94-98 har samma, 4416590, står instansat i plasten på sidan mot stolen och går att se utan att lossa något.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Sladden sitter dessutom med 3-4 buntband i stolsunderredet och är inklämd på något ställe, lite svår att jobba med på plats.
    Ja, om man börjar med sladdarna, men det är ju dumt. När man lossat sätet kan man vicka upp det och kommer bättre åt sladdarna. Buntbanden klipper man och kör dit lite tejp vid montering istället. Men nåja, vi föredrar olika varianter du och jag, och det är svårt att säga vad som är bäst. Jag lämnar det upp till H-M att välja vilken variant han kör på.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Väldigt tacksam för bådas råd! Har en bekant som skall skrota en hel 9000 så det blir 5 knappar att plocka från så det blir nog förstaalternativet. Får se vad han säger också. Kan tänkas att han hellre lyfter stolen Jag återkommer när det är klart. Tack igen

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Väldigt tacksam för bådas råd! Har en bekant som skall skrota en hel 9000 så det blir 5 knappar att plocka från så det blir nog förstaalternativet. Får se vad han säger också. Kan tänkas att han hellre lyfter stolen Jag återkommer när det är klart. Tack igen
    Nyckeln till att enkelt plocka knapparna är en 1.4mm instumentmejsel, så se till att ha en sådan tillgänglig bara.

    Fast det kanske är ännu enklare att instruera honom att helt enkelt ta de två bakre låsinfästningarna kompletta (3 knappar), det är plättlätt, bara en bult per st, och alla bultarna där jag har sett har varit i utmärkt skick. Sedan mekar man loss knapparna på köksbordet när man kan se ordentligt, första gången.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Gjorde det på ett väldigt enkelt sätt enligt ovan. Fick tag i ett baksäteslås där det sitter två stycken- På den ena satte jag en smal men grov mejsel och delade hela hylsan med några slag med hammaren. Jo efter det var det extremt lätt att nästan skjuta upp den röda knappen. Ingen fjäder som sprätte iväg heller.

    Kul att det sitter grön plast och ett litet uttag för en lampa där även i baksätet men de är ju identiska så det är inte så konstigt. Det vore ett litet projekt. Få belysta bälteslås fram och bak

    Tack igen!
    Senast redigerat av H-M den 2016-01-13 klockan 20:26.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. bilbälte saab 900 cab 88:a
    Av snurrbo i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 00:16
  2. Låsknapp som halvdö sill 9000 -98
    Av Henke1 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 21:56
  3. Svag tomgång 9-5 Vector kombi 185hk automat -04
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •