En tanke bara, med den hårdvara som är bytt i en 9-5 Hirsch 305hk, vad skulle man kunna få ur en sån om man lägger sig på marginalerna som nordic har när de klämmer 300 ur en original? I runda slängar?
En tanke bara, med den hårdvara som är bytt i en 9-5 Hirsch 305hk, vad skulle man kunna få ur en sån om man lägger sig på marginalerna som nordic har när de klämmer 300 ur en original? I runda slängar?
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Hej,Ursprungligen postat av Johnken
Med kolv- och spridarbyte: 330-340 hk. Turbon är skapligt rejält tilltagen för 305 hk, men originalkolvar och originalspridare sätter gränsen ganska nära det nuvarande effektuttaget.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ok, bara en tanke. Lite kul att se vad man får för de 500k+ man pröjsar för en hjort
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Mycket kolfiber och aluminium...Ursprungligen postat av Johnken
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Jo, för inte verkar det vara hårdvara i alla fall...
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Man betalar väldigt mycket för varumärket.Ursprungligen postat av Johnken
Gixxer 1000 @ 180 hk
SAAB 9-5 2.0 lpt
Självklart, var mest ute efter att få veta vilken trimningspotential det är i en hjort. Detta som jämförelse med att åka till en svensk trimfirma och be dem bygga om halva motorrummet. Eftersom en hirsch sjunker ganska mycket i värde de första åren så kunde det kanske varit en bra affär för de som vill ha ut 300+ ur en 9-5a men tydligen inte
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Men det är ju inte bara motormässigt Hirschen är ombyggd!
Det sitter bla. större bromsar.
Så det finns lite prylar som gör att den blir dyrare.
Vad skulle det kosta om du köper en ny 9-5 Aero hos saab. Du åker till tex nordic och ber dom plocka ur 305-310 hk Montera större bromsar lite kolfiber och Alu pinaler och ber dom lämna full garanti på allt dom har gjort ink motor och drivline garanti.
Räkna på detta och du hamnar på hirschens pengar!
Jo, jag är medveten om att man hamnar i samma pengar om man ska köpa en ny aero och sedan fylla den med allt lullull, men som jag skrev så funderade jag över om en begagnad hjort kunde vara en bra affär? Hade det nu varit så att man direkt kunde åkt till t.ex. nordic och mappat om den och genom detta plockat ur en 340-350 häst så hade det kunnat vara en bra affär om man jämför med inköp av beggad aero, montera allt lullull och sedan mappa den. Dessutom är ju en hirsch alltid en hirsch. Nu var ju så inte fallet, även om kolvar och spridare inte kan kosta allt för mycket.
Var ju en hirsch på blocket -03a som rullat ca 3000, han ville ju ha ngnstans runt 380 har jag för mig. Säg att du fick den för 340, gämför det med att köpa en aero -03 med 3000 mil på mätaren med pil, stor stereo, läder,nav etc. Då får man nog punga ut med en 260-280, och för den mellanskillnaden har jag svårt att tänka mig att man får fälgar och däck, chassidelar och all hårdvara som behövs för ca340 häst och sedan all plast och kolfiber (hur nödvändigt det nu är).
Som sagt, hirschen kunde kanske vara en bra deal om man ändå ska utföra alla de moddar som sitter på den bilen?!
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Stämmer nog kanske om man räknar på allt extra som ingår i Hirschen... Nån som orkar räkna seriöst??Ursprungligen postat av crazyblackadder
Jag gissar på en motsvarande 330 hk (steg3 + IC + 18T) Nordic/maptun-bil baserad på sprittans välutrustad Aero-kombi oprutad hamnar runt 380.000 + 100-120.000 = 480-500.000 alltså...
Men den piskar Hirschen i prestanda...
En Hirsch kostar från 530.000 o uppåt.... Ganska nära alltså.
Men en "enkel" steg-3'ad 300-hk bil med riktiga bromsar o nytt chassi samt fulla garantier alt försäkringar för runt 65-70.000 extra på en Aero utan rabatter o prut. Man kan få en sån rejält under 400.000 tusen, ny alltså.
Och en sån gissar jag går hyfsat jämnt med en Hirsch...
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare