Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Trimma en 9-5 Hirsch

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 319

    Trimma en 9-5 Hirsch

    En tanke bara, med den hårdvara som är bytt i en 9-5 Hirsch 305hk, vad skulle man kunna få ur en sån om man lägger sig på marginalerna som nordic har när de klämmer 300 ur en original? I runda slängar?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252

    Re: Trimma en 9-5 Hirsch

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    En tanke bara, med den hårdvara som är bytt i en 9-5 Hirsch 305hk, vad skulle man kunna få ur en sån om man lägger sig på marginalerna som nordic har när de klämmer 300 ur en original? I runda slängar?
    Hej,

    Med kolv- och spridarbyte: 330-340 hk. Turbon är skapligt rejält tilltagen för 305 hk, men originalkolvar och originalspridare sätter gränsen ganska nära det nuvarande effektuttaget.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 319
    Ok, bara en tanke. Lite kul att se vad man får för de 500k+ man pröjsar för en hjort
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Ok, bara en tanke. Lite kul att se vad man får för de 500k+ man pröjsar för en hjort
    Mycket kolfiber och aluminium...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 319
    Jo, för inte verkar det vara hårdvara i alla fall...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Ok, bara en tanke. Lite kul att se vad man får för de 500k+ man pröjsar för en hjort
    Man betalar väldigt mycket för varumärket.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 319
    Självklart, var mest ute efter att få veta vilken trimningspotential det är i en hjort. Detta som jämförelse med att åka till en svensk trimfirma och be dem bygga om halva motorrummet. Eftersom en hirsch sjunker ganska mycket i värde de första åren så kunde det kanske varit en bra affär för de som vill ha ut 300+ ur en 9-5a men tydligen inte
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    953
    Men det är ju inte bara motormässigt Hirschen är ombyggd!
    Det sitter bla. större bromsar.
    Så det finns lite prylar som gör att den blir dyrare.
    Vad skulle det kosta om du köper en ny 9-5 Aero hos saab. Du åker till tex nordic och ber dom plocka ur 305-310 hk Montera större bromsar lite kolfiber och Alu pinaler och ber dom lämna full garanti på allt dom har gjort ink motor och drivline garanti.

    Räkna på detta och du hamnar på hirschens pengar!
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 319
    Jo, jag är medveten om att man hamnar i samma pengar om man ska köpa en ny aero och sedan fylla den med allt lullull, men som jag skrev så funderade jag över om en begagnad hjort kunde vara en bra affär? Hade det nu varit så att man direkt kunde åkt till t.ex. nordic och mappat om den och genom detta plockat ur en 340-350 häst så hade det kunnat vara en bra affär om man jämför med inköp av beggad aero, montera allt lullull och sedan mappa den. Dessutom är ju en hirsch alltid en hirsch. Nu var ju så inte fallet, även om kolvar och spridare inte kan kosta allt för mycket.

    Var ju en hirsch på blocket -03a som rullat ca 3000, han ville ju ha ngnstans runt 380 har jag för mig. Säg att du fick den för 340, gämför det med att köpa en aero -03 med 3000 mil på mätaren med pil, stor stereo, läder,nav etc. Då får man nog punga ut med en 260-280, och för den mellanskillnaden har jag svårt att tänka mig att man får fälgar och däck, chassidelar och all hårdvara som behövs för ca340 häst och sedan all plast och kolfiber (hur nödvändigt det nu är).

    Som sagt, hirschen kunde kanske vara en bra deal om man ändå ska utföra alla de moddar som sitter på den bilen?!
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 023
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av crazyblackadder
    ....Vad skulle det kosta om du köper en ny 9-5 Aero hos saab. Du åker till tex nordic och ber dom plocka ur 305-310 hk Montera större bromsar lite kolfiber och Alu pinaler och ber dom lämna full garanti på allt dom har gjort ink motor och drivline garanti.

    Räkna på detta och du hamnar på hirschens pengar!
    Stämmer nog kanske om man räknar på allt extra som ingår i Hirschen... Nån som orkar räkna seriöst??

    Jag gissar på en motsvarande 330 hk (steg3 + IC + 18T) Nordic/maptun-bil baserad på sprittans välutrustad Aero-kombi oprutad hamnar runt 380.000 + 100-120.000 = 480-500.000 alltså...
    Men den piskar Hirschen i prestanda...

    En Hirsch kostar från 530.000 o uppåt.... Ganska nära alltså.

    Men en "enkel" steg-3'ad 300-hk bil med riktiga bromsar o nytt chassi samt fulla garantier alt försäkringar för runt 65-70.000 extra på en Aero utan rabatter o prut. Man kan få en sån rejält under 400.000 tusen, ny alltså.
    Och en sån gissar jag går hyfsat jämnt med en Hirsch...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Trimma hos Hirsch i Schweiz ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 14:34
  2. Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.
    Av Jimmy_72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 22:48
  3. Trimma Hirsch
    Av hirsch-305 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 13:41
  4. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •