Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur gör ni nu? BF el E

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    295
    Medlem#
    9620

    Hur gör ni nu? BF el E

    Vill gärna ha ev tips ang att sluta med spriten (till bilen).
    Jag har Uhr 1, som jag varit mycket nöjd med, men nu när spriten är dyrare/mil än BF98, undrar jag om ngn av er, som kan det, tycker att en "omprogramering" vore på sin plats. Jag har ju tyckt att momentkurvan och effekten varit precis rätt för mig.
    Min förbrukning har legat på ca 1,15 m sprit och ca 0,9 m BF98
    9-5 2,3 Bio -08

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 132
    Jag kör E85 och jublar väl inte åt regeringen men kör vidare på E85 pga av den trevliga karaktären och att det är mindre miljöovänligt än bensin (Pengar är inte allt).
    Finns ingen anledning att ta bort E85 möjligheten, valet kan du ju göra vid pumpen!
    Och Om priset skulle tala för E85 igen så är det ju bara att tanka, eller om du vill ha lite mer kraft på t.ex. semesterresan till Finland med fullastad och tung bil.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    295
    Medlem#
    9620
    Jo visst HeRmAN!
    Så har jag också tänkt, men det verkar ju som att "våra" styrande har antagit "de stora" bolagens tankar, så E85-perioden får vi nog anse som över. Hoppas verkligen att det även fortsättningsvis går att hitta ngn E85pump, men jag tror att de snabbt kommer bli sällsynta.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    158
    Medlem#
    8435
    Jag har gått över till BF för det är en bit att åka från och till jobbet 12mil t.o.r. Det ger lite större utslag på månadskostnaden

    http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3953540.ece

    Verkar ju inte blir några mer markanta höjningar fram till 2018 i vilket fall. Så fort det blir jämt ut i pris eller billigare med etanol så går jag över igen.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    295
    Medlem#
    9620
    therm.
    Jag har också läst den artikeln och där står SENAST.
    Undrar bara vad mackarna gör? Efterfrågan på E85 lär ju bli nästan noll den närmsta tiden.
    Jag noterar också att Taxifolket nu helt väljer bort E85.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    158
    Medlem#
    8435
    Känns lite hopplöst när de flesta tillverkare slutat anpassa motorerna, så troligtvis dröjer det inte länge tills det är borta från mackarna som egen pump. Nästa renovering en mack gör så ryker det säkert.
    Men tillverkningen kommer troligtvis vara kvar men enbart för inblandning i andra drivmedel. Spritbussarna är väl också på väg bort?
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Givetvis kör jag enbart E85, och lär fortsätta göra det. Anledningarna är många, men det primära är motorkaraktären. Dock följer ju andra skäl tätt där bakom....


    Vad jag dock tycker är fascinerande bland gemene man (lattesvensson...ja ni vet den stora gråa massan) är att man gärna vill vara och vurmar för att vara miljövänlig, inte stödja politiska avarter m.m även om det oftast bara är symbolhandlingar för den lilla människan. Men som alltid när man kommer till kostnader som härrör bilen, ja då ska det helst vara gratis, och kostar det några ören eller kronor mer för det "bättre" alternativet så går det "fetbort".
    Men det är klart, har man inga skrupler över att bara kolla på prislappen så har jag inget emot det, även om det finns alldeles för många skenheliga där ute

    För egen del anser jag fortfarande att bränsle är väldigt billigt, och det har jag sagt både när jag studerat (gick på CSN som enda inkomst) som när gick arbetslös med minsta möjliga A-kassan.

    Oavsett så kommer E85 finnas kvar ett bra tag till vare sig mackägarna vill eller inte. Infrastrukturen är redan på plats, och så länge lagen "Lag (2005:1248.) om skyldighet att tillhandahålla förnybara drivmedel" finns så lär ingen eller ytterst få mackägare bygga om sin anläggning antingen till CNG (vem vet om det är nästa bränsle att gå för ättestupan?) eller höginblandad biodisel som dieselåkarna flyr som pesten. Lagen är teknikneutral, men vilken mackägare vågar göra om samma satsning när man aldrig får några långa garantier för en stabil politik på området. För den som kanske får en snilleblixt i tider som dessa med elbilar som frammarsch, el räknas inte som biodrivmedel enligt lagen

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2015-12-17 klockan 20:08. Anledning: Tillägg

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    295
    Medlem#
    9620
    Men, Echonator......
    Jag är väl inte ensam om att ha valt 9-5, med lite x-tra kräm, för att jag vill vara helt politiskt korrekt.
    Prestandan, körglädjen, säkerheten och prisvärdet är viktigt för mig. (Finns också en viss nostalgi, eftersom min första egna bil var en 93 -62)
    Åsså var ju en del av min fråga om det kanske ev finns andra steg1-varianter, som ger mig det jag vill ha.

  9. #9
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Men, Echonator......
    Jag är väl inte ensam om att ha valt 9-5, med lite x-tra kräm, för att jag vill vara helt politiskt korrekt.
    Prestandan, körglädjen, säkerheten och prisvärdet är viktigt för mig. (Finns också en viss nostalgi, eftersom min första egna bil var en 93 -62)
    Åsså var ju en del av min fråga om det kanske ev finns andra steg1-varianter, som ger mig det jag vill ha.

    Som sagt, jag varken hänger- eller pekar ut någon, jag kör ju själv sprit med extra mos med just extra gott mos som största anledning

    Alternativen du har idag är ju att antingen köra på befintlig setup med bensin men med en något tråkigare karaktär, alternativt att bygga om lite för att nå samma karaktär på bensin som du har på E85 idag Alternativt ta den lilla merkostnaden som den är

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 132
    röstar för det senare alternativet.
    Det kostar att ligga på topp

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    295
    Medlem#
    9620
    OK
    Jag fattar alltså att ert svar på min fråga.....-" undrar jag om ngn av er, som kan det, tycker att en "omprogramering" vore på sin plats"-
    är ett nej.
    Min egna fundering hittills är att jag kör BF98 i vardagskörningen, som är ToR jobbet, till ICA och bolaget, men "racekörningarna" som oftast är 60-100 mil enkel, stoppar jag i E85.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    röstar för det senare alternativet.
    Det kostar att ligga på topp
    Härligt med BF98. När det gäller motorkaraktär går mycket att göra med Trionic Suite Tx.

    /Lufto

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    295
    Medlem#
    9620
    Lufto
    Du har ett PM

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Vill gärna ha ev tips ang att sluta med spriten (till bilen).
    Jag har Uhr 1, som jag varit mycket nöjd med, men nu när spriten är dyrare/mil än BF98, undrar jag om ngn av er, som kan det, tycker att en "omprogramering" vore på sin plats. Jag har ju tyckt att momentkurvan och effekten varit precis rätt för mig.
    Min förbrukning har legat på ca 1,15 m sprit och ca 0,9 m BF98
    9-5 2,3 Bio -08
    Om du vill skippa spriten, så byter du ut ditt steg 1 till ett steg 12! (jäklar vad det kommer gå undan sedan)


    PS: Till er andra som vill fortsätta köra etanol även om det försvinner från pumparna i framtiden. 100 flaskor K-sprit kan funka...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 963
    Medlem#
    4706
    Vi kör 9-5:an på bensin nu, kör mkt kortsträckor så går inte att motivera att köra på E85 just nu. V70:in går på biogas iallafall

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •