Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad är orginal motorn god för

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Vad är orginal motorn god för

    Tjena! Undrar vad kan man klämma ut ur en 9-5 aero moto, årsm. 1999 innan man smäller orginal turbon, drivlinan eller själva motorn. Vad kan man göra om man vill ha lite mer tryck men inte behöva öppna upp motorn?

    Mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    ja har du otur och motorn inte är fräsch så orkar den inte mer än original.
    Så innan du går vidare kolla upp att allt är ok. Sedan har jag själv kört ca 230 hk 360nm för att med ny turbo nya spridare + lite mer plock plockat ur ca 280hk och 400nm känns ganska safe med tanke på original kolvar.
    Fast kolvarna har gått sönder för folk med mindre effektutag
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Om jag vill byta ut orginal turbon till en TD04HL 19T, passar oljerör osv, rakt på eller dom måste bytas ut? Behöver bilen mappas/chippas för att gå bra efter turbobytet?

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Säker på att du har en 9-5 Aero årsmodell 1999? Första årsmodellen som fanns som Aero var nämligen 2000.

    Det är ganska normalt att man tar ut 300hk (+-15hk) ur dessa utan att göra större ingrepp. En 19T passar rakt på men då måste bilen mappas efteråt. Dessutom är den lite väl stor för 300hk. För att utnyttja en 19T på rätt sätt krävs det att man öppnar motorn, byter kolvar, kamaxlar, spridare, bränslepump och så vidare.

    Vill du göra det enkelt för dig så går du bara in hos valfri trim-firmas hemsida och tittar vad de erbjuder, och vad de gör för att uppnå de olika stegen.
    Exempel: https://www.maptunparts.se/trimsatse...0-2005/mt5/173

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Ja, glöm 19T om du har originalkolvar. 15T har ungefär samma max som motorn tål, och då finns det ju ingen fördel med en trögdriven turbo (eller jo, lägre vrid på låga varv spar ju på växellådan litegrann).
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    101
    Jag äger en 9-5 aero från 00. Har ca 265 hk o ligger runt 430nm om ja inte minns helt skevt. O det är inga problem bortsett från att när man gasar fullt på 1-2-3an så vill de ju gärna spinna

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Bilen är uttagen i december 1999 men klassas som en 00a anske? Enligt papprena är där 230 hk orginal. Vilken leverantör av programvara skulle ni rekommendera?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Frankee Visa inlägg
    Bilen är uttagen i december 1999 men klassas som en 00a anske? Enligt papprena är där 230 hk orginal. Vilken leverantör av programvara skulle ni rekommendera?
    Diskussionen om fordonsår kontra modellår dyker upp lite titt som tätt... Fordonsår är en myndighetsgrej som står i ditt registreringsbevis och är oftast bilens tillverkningsår. Modellår är något tillverkaren bestämmer och ändringar på en bilmodell införs normalt i samband att man byter modellår. T.ex. kom 9-5 aero till årsmodell 2000. Men allt som oftast börjar ett nytt modellår att tillverkas på sensommaren eller hösten kalenderåret innan. Min egen 2004 är tillverkad i december 2003 och därför står det fordonsår=2003 i regbeviset.

    Det finns ett säkert sätt att ta fram modellåret och det är genom att kolla tionde tecknet i chassinumret. Är det en nolla har du en årsmodell 2000.

    För trim brukar nordic uhr och maptun återkomma som rekommendationer.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    101
    Ja kör med maptun steg 1. Funkar hur bra som helst

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tack för all hjälp och tips

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av Inf3cted Visa inlägg
    Jag äger en 9-5 aero från 00. Har ca 265 hk o ligger runt 430nm om ja inte minns helt skevt. O det är inga problem bortsett från att när man gasar fullt på 1-2-3an så vill de ju gärna spinna
    Nåja, om du får den att spinna på 3:an med 430 Nm, så pratar du inte vanlig torr asfalt rakt fram - för det är omöjligt. Men visst, jag drog 0-200 km/h mitt i ett villakvarter som tog ca 3 sekunder på 5:e växeln. Nysnö och hårda sommardäck. Bilen gick aldrig fortaren än 35 km/h, men mätaren slog upp ordentligt...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    101
    Nä de e med nya vinterdäck o lite våt asfalt så det stämmer bra det du skriver ;D

  13. #13
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    259
    Medlem#
    9053
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Diskussionen om fordonsår kontra modellår dyker upp lite titt som tätt... Fordonsår är en myndighetsgrej som står i ditt registreringsbevis och är oftast bilens tillverkningsår. Modellår är något tillverkaren bestämmer och ändringar på en bilmodell införs normalt i samband att man byter modellår. T.ex. kom 9-5 aero till årsmodell 2000. Men allt som oftast börjar ett nytt modellår att tillverkas på sensommaren eller hösten kalenderåret innan. Min egen 2004 är tillverkad i december 2003 och därför står det fordonsår=2003 i regbeviset.

    Det finns ett säkert sätt att ta fram modellåret och det är genom att kolla tionde tecknet i chassinumret. Är det en nolla har du en årsmodell 2000.

    För trim brukar nordic uhr och maptun återkomma som rekommendationer.
    Har han en -00 så har han Y och det står för 00.
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

Liknande ämnen

  1. Motorn "hackar" vid 3000rpm? 9-3 2,0t orginal. Film.
    Av Torbjörn B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-03, 10:03
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 11:55
  3. Vill ha motorn orginal igen, hur tar man bort optimeringen?
    Av Mr Me i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-28, 08:01
  4. hur bra håller orginal motorn på NG9-3 Aero -04 B207
    Av qoud me nutrit me destrui i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •