Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Elbrand??!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70

    Elbrand??!!

    Hej!

    Går rakt på sak.

    Följande scenario utspelade sig:

    Laddade på bra från trean och varvade ur bilen på samtliga växlar upp till runt 180 kmh. När jag släpper av så plingar det till och varningstriangeln dyker upp. Även ett batteri visar sig på instrumentpanelen. Allt varv försvinner, servon slutar fungera och bilen "dör". Jag rullar in på en P-ficka och öppnar huven. Det luktar "elbrand"!! Då jag är på väg till jobbet så startar jag bilen igen, och den startar utan problem. Kör försiktigt och ca 500m senare så händer samma fenomen. Varvet börjar försvinna och bilen börjar dö. Dock kommer den igen, och problemet har inte visat sig mer.

    Det luktar dock fortfarande "elbrand" i motorn. Luktar någonstans vid batteriet, på höger sida om batteriet då man står framför bilen.

    Vad sjutton kan ha hänt??!!

    Jag vågar knappt starta bilen efter detta... Har dock startat bilen och den startar och går utan problem...

    Mycket tacksam för svar!

    Vänligen TriMe

    BIL: ng900 -94 taladega viggenturbo+chip.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    541
    Kolla DI kassetten
    Saab 9-5 -01 Automat

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Intressant fenomen helt klart, även om det inte hjälper dig ett skvatt
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Grundladd Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    499
    Sätter nog mina slantar på att din Di-kassett har brunnit. I så fall är det inte så bra att köra vidare med bilen, vilket du redan verkar ha gjort. Det kan resultera i ett tråkigt och dyyyrt följdfel - katalysatorbrand med påföljande byte av även denna...
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70
    Går det att se om den brunnit?
    Det är röd kasset till ng900 taladega va?

    Vänligen TriMe

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    jepp, röd kassett.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346
    Inte för att peta dig i magen här, men -94 fanns ingen 900 Talladega...
    Fanns endast -97 och -98.
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Inte för att peta dig i magen här, men -94 fanns ingen 900 Talladega...
    Fanns endast -97 och -98.
    Ingen fara

    Det är en Saab 900 2,0t Dd55n årsmodell -94

    Jag är helt ny med saab

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    631
    ta loss kasetten å se om du ser några missfärgningar på spolarna.
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    ta loss kasetten å se om du ser några missfärgningar på spolarna.
    Har precis gjort det, och även skruvat isär kassetten. Spolarna ser helt rena ut. Inga missfärgningar, ingen konstig lukt, inget! Allt ser, och luktar helt normalt.

    Är kassetten hel tro?

    Vad kan vara felet annars?

    Lukten känns tydligast runt batteriet...

    Mycket tacksam för svar!

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Låter ju lite konstigt det där...

    Men med tanke på att batterilampan började lysa så får man väl misstänka att det är nått knas med batteri/laddning eller så...

    Kanske kan vara dålig kontakt på batteriets poler? Kolla om det är mycket smuts/ärg och annat där. Skruva bort anslutningarna och borsta bort smutsen noga i så fall. Kolla också att kablarna till från batteriet ser hela ut. Kolla gärna kablarna från generatorn också... Har du möjlighet att låna av nån så kanske du kan testa ett annat batteri också, för att utesluta att det är nått fel på själva batteriet.


    Nu säger du att det luktar bränt vid batteriet, men en tanke bara.
    Har du kollat så att inte drivremmen på motorn slirar/låter illa? Tänkte att om nått lager eller så håller på skär ihop så remmen börjar slira så skulle det kunna tänkas att det luktar bränt och att generatorn tappar laddningen för ett ögonblick (batterilampan tänds). Kanske lite långsökt, i och med att batteriet sitter på andra sidan motorn och att det inte borde lukta mest där då men en tanke i alla fall... (om än rätt osannolik kanske)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70
    Först och främst: Mycket tacksam för alla svar! Det är verkligen underbart att det finns individer där ute som ställer upp med sin kunskap

    Batteriets poler kan mycket väl ha dålig kontakt. Kablarna till batteriet ser ut att vara minst 30 år gamla. Isoleringen har skavts av och de blottlagda ändarna på kablarna är bruna.

    Kongo> Jag ska testa dina tips imorgon.

    * Klippa av allt dåligt på kablarna till batteriet, och göra rent polerna.
    * Testa ett annat batteri som jag vet är bra.
    * Titta efter om remmen slirar.

    * Ska även kolla generatorn, då det eventuellt kan vara denna som börjar ge sig.

    Kongo> Tack för ett bra svar!

    Vänligen TriMe

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    850
    Har du bytt DI, eller iallafall prövat en annan??, Ett felaktigt batteri kan ge massa knepiga fel. Bilen är såpass gammal så det är läge för byte...
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70
    Jag har -inte- bytt DI. DI är dock bytt av förra ägare för ca 7000 mil sedan enligt kvitto.
    Har däremot tagit loss DI och skruvat isär den. Den ser ren och fin ut, samt har inte en tillstymmelse till elbrands-lukt.

    Nu ska jag jobba 12 h i sträck, och om min kropp orkar, så går jag över bilen ikväll

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70
    Nu så!

    Har precis bytt batterikabelskorna och samtidigt tagit fram frisk koppar.

    Startade bilen och ingen tillstymmelse till "elbrands-lukt".

    Ska nu köra med bilen försiktigt och vara uppmärksam, samt efter varje körning öppna huven och lukta

    Tack för alla råd och tips!!

    Vänligen TriMe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •