Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: 9-3 Griffin MY12 tjänstebilar börja poppa upp

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628

    9-3 Griffin MY12 tjänstebilar börja poppa upp

    Har noterat att leasingavtalen börjar gå ut för en del 9-3 Griffin MY12 nu och därmed dyker upp på marknaden. Denna t.ex:
    https://www.kvd.se/auktion/personbil...n-160hk/704864

    "Fyndade" faktisk själv en 9-3 SC MY12 TTID 180 hk på KVD förra veckan och fick hem pärlan igår. Fast jag undrar vad jag egentligen köpt, vilka paket den har, etc. Någon som har länkar till broschyrer och utrustninglistor till 2012orna? Jag kan dock se att det minsann sitter en liten hjort i bikakegrillen och att vingen är riktigt fet - det hade besikningsgubben på KVD missat .
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Vad låg fynd-priset på då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Den är i bra skick, har inte hunnit syna den i sömmarna än, är ju så sunkigt väder. Ska ta en närmare titt i helgen. Står "Linear" på etiketten på B-stolpen men den har all standard vector-utrustning (jämfört med min -08 Vector SS) och lite till, för att inte tala om Hirsch-prylarna.

    YS3FA5MD3C1300592 heter den. Kan någon hjälpa mig att avkoda det? De listor som finns här på forumet är inte uppdaterade på senare år, särskilt inte för MY12. "C" säger iaf att det är en 12a men står "A" i femte position för Linear eller hette alla Griffin-12orna "A"?
    Senast redigerat av esox den 2016-10-21 klockan 13:53.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    YS3FA5MD3C1300592 heter den. Kan någon hjälpa mig att avkoda det? De listor som finns här på forumet är inte uppdaterade på senare år, särskilt inte för MY12. "C" säger iaf att det är en 12a men står "A" i femte position för Linear eller hette alla Griffin-12orna "A"?
    Hade tänkt skriva ett längre svar med lite länkar, efter din första fråga, dock något sent och upptagen f.n.

    YS3FA5MD3C1300592
    Är en Saab 9-3 Griffin (YS3FA; C för Aero, och D för 9-3X), kombi (5), manuell 6 växlar (M), med 1.9 TTiD 180 hk (D). Skulle gissa att den är tillverkad maj-juni 2011.

    Svaret på frågan är: nja. För 2012 talade man inte om designlinjer, verkar det som, endast Griffin och Griffin Aero. (och Griffin 9-3X samt Independence Aero).

    Sedan är det en annan sak vad som hamnade i Transportstyrelsens register, i början. T.ex. har de första "fordonsår" 2012 och ingen info om tillverkningsmånad, vi måste komma ihåg att "årsmodell 2012", vilket inte har med fordonsår att skaffa vanligtvis, var ovanligt tidig, den presenterades vid Genève-salongen i mars, men ett antal hade varit i trafik sedan januari. Men runt serienummer 61-75 kommer de första med tillverkningsdatum, april 2011, och helt plötsligt är Transportstyrelsens fordonsår 2011.

    Nu är fordonsår tämligen ointressant, har tyckt om det förr, men om det nu ska baseras på, enl. Transportstyrelsen:
    Fordonets årsmodell, eller om den saknas
    fordonets tillverkningsår. Om båda saknas är fordonsåret
    det år då fordonet togs i trafik första gången.
    så är det rasande märkligt hur de kunde uttyda "C" som 2012, och ange det som fordonsår, om nu tillverkaren undvikit att ange när de första byggdes, men sedan när tillverkaren anger tillverkningsdatum så verkar de strunta i det som står först, fordonets årsmodell, och som de tidigare hade lyckats uttyda. Om rangordningen ovan ska gälla är det bra märklig hantering. På samma sätt kan det stå, under fabrikat, Linear eller Aero, även 9-3X, på tidiga, men senare mestadels det vanliga YS3F, eller YS3F C för en cabriolet.

    Men ja, i vissa avseenden ansluter Griffin väl till Linear. T.ex.
    Utrustning Vector 2009 Griffin
    SID2, farthållare & färddator Std. Tillval
    Elmanövrerad förarstol Std. Tillval (tillsammans med SID2, utgjorde dessa Activepaketet)
    Sportratt, läderklädd Std. Tillval
    Sportstolar Std. Tillval
    Etc.
    (Ovanstående är standard i Griffin Aero, eller mer, t.ex. annan ratt.) Å andra sidan har Griffin textilmattor, justerbart armstöd etc. vilket Linear inte hade.

    Sen vet jag inte om det är fler än vanligt som säljs nu; begränsat till Blocket verkar det inte vara så många, i alla fall inte som sommaren 2012. Men det kanske blir fler som du säger.
    Senast redigerat av Tripod den 2015-12-16 klockan 02:13.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Man gjorde som sagt om modellbeteckningarna på 9-3 2012. Alla bilar hette Griffin, även de enklaste som motsvarar det som tidigare hette Linear.

    Istället för Vector förde man in ett Sportpaket. En Griffin med Sportpaket motsvarar alltså i stort det som tidigare hette Vector. Sportpaketet innehöll 17-tumsfälgar, sportstolar med halvskinnsklädsel, sportratt (med "tumgrepp" upptill), dimljus fram och Titan-finish på instrumentpanelen. Sportchassi kunde väljas till utan kostnad om man valde sportpaketet. Det konstiga är att det står Linear på ettiketten på B-stolpen även på bilar med sportpaket, och det står även ett "A" i chassinumret på dessa, precis som esox har noterat ovan.

    Sedan fanns det ju förstås Griffin Aero som hade det mesta som standard redan från början (men mycket av den utrustningen kunde köpas till i olika utrustningspaket även på icke-Aero). Det som var speciellt för Aero är dock att de har synliga avgaspipor bak, större bromsar med 314 mm-skivor fram, instrumentpanel och interiördetaljer i kolfiber, den fetare "Turbo X"-ratten osv.

    Tyvärr vet jag inte om någonstans på nätet där man kan hitta broschyrer, utan man får nog leta på Tradera eller liknade ställen efter pappersbroschyrer. Det finns en "Pris och produktfakta 2012" där man exakt kan se vad som ingick i de olika varianterna och utrustningspaketen.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Som Ronnie S säger införde man ett Sportpaket, som stämmer i stort med Vector, men inkluderade även dimljus, vilket var tillval, separat eller i paket på Vector.

    Jag har bl.a. en Pris- och produktfakta för just 9-3 2012 på svenska, den laddades väl sannolikt ned från tillverkaren..., men det var när det begav sig, våren 2011.

    Frågan om "broschyrer", eller, mer specifikt när det gäller tillvalspaket och utrustning, Pris- och produktfakta, kommer ibland, och länkar har givits förr för olika år, men i takt med att sidor plockas bort är det inte alltid lika enkelt. (Flera inkl. jag själv har tidigare länkat till t.ex. bilpartner.se för tiden runt 2009.)

    För flera årsmodeller, och modeller, inkl. 2012, men mer allmänt hållna broschyrer, respektive prislistor, för internationellt bruk, olika länder, kan man titta t.ex. här: opel-infos.de

    Som du noterat och jag nämnde ovan blev VIN lite annorlunda, då även nya motorer.
    A Griffin
    C Aero Griffin
    D 9-3X Griffin

    4 Sedan
    5 Kombi
    7 Cabriolet

    M Manuell, 6 växlar
    N Manuell, 6 växlar, XWD
    A Automat, 6 växlar
    B Automat, 6 växlar, XWD

    A 1.9 TTiD 130 hk
    B 1.9 TTiD 160 hk
    D 1.9 TTiD 180 hk
    E 2.0 Biopower 163 hk
    R 2.0 Biopower 220 hk
    Z 2.0 Turbo4 220 hk

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Tack för mycket bra info! Känns lite som en soppa när de raserade det bamla "beprövade" sättet och kallar allt Griffin + något/några paket. Fast det skulle väl ha satt sig om de fått fortsätta antar jag.

    Min är mycket riktigt tillverkad i juni 2012 och heter kort och gott "SAAB YS3F" hos transportstyrelsen. Den har all ovan nämnda utrusting, dvs. sportpaket + sportchassi. Dessutom responspaketet (dvs. regnsensor + speglar som antagligen nu ingår i något annat paket) och elmanövrerade framstolar med minne. Den har även aero-dimljussargerna men bak har den dolda rör så riktigt klok på om det är något paket eller ett hopplock blir jag inte.

    Kollar man på bilpriser.se så kan man välja följande paket:
    Griffin
    Griffin Active
    Griffin Active Sportpaket
    Griffin Active Sportpaket Business

    Active och sportpaket har vi ju avhandlat men vad kan tänkas ingå i "Business"? (Det har ju funnits Businesspaket tidigare, kanske är samma nu.)
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    Tack för mycket bra info! Känns lite som en soppa när de raserade det bamla "beprövade" sättet och kallar allt Griffin + något/några paket. Fast det skulle väl ha satt sig om de fått fortsätta antar jag.

    Min är mycket riktigt tillverkad i juni 2012 och heter kort och gott "SAAB YS3F" hos transportstyrelsen. Den har all ovan nämnda utrusting, dvs. sportpaket + sportchassi. Dessutom responspaketet (dvs. regnsensor + speglar som antagligen nu ingår i något annat paket) och elmanövrerade framstolar med minne. Den har även aero-dimljussargerna men bak har den dolda rör så riktigt klok på om det är något paket eller ett hopplock blir jag inte.

    Kollar man på bilpriser.se så kan man välja följande paket:
    Griffin
    Griffin Active
    Griffin Active Sportpaket
    Griffin Active Sportpaket Business

    Active och sportpaket har vi ju avhandlat men vad kan tänkas ingå i "Business"? (Det har ju funnits Businesspaket tidigare, kanske är samma nu.)
    Gissar att den är byggd juni 2011.
    Responspaketet var rena "sensorer"; parkeringssensor bak, regnsensor för vindrutetorkare.
    Vad gäller stol med minne, antingen ett Activepaket (elmanövrerad förarstol & SID2) som uppgraderats (elmanövrerade framstolar med minne för förarstol), eller Activepaket (utan uppgradering) plus Pilotpaket Griffin.

    Pilotpaket Griffin:
    Elmanövrerade framstolar,
    med minnesfunktion för förarstol
    Stöldlarm med nivåsensor
    Komfortlåsning
    Responspaket
    Elektriskt infällbara ytterbackspeglar samt automatiskt avbländande backspeglar
    Handsfree-förberedelse för mobiltelefon

    Som du ser ingår Responspaketet som det brukat göra i Pilotpaketet.
    (Pilotpaket Griffin Aero saknade elektriskt infällbara ytterbackspeglar samt automatiskt avbländande backspeglar, vilka var standardutrustning, det paketet motsvarade ett Pilotpaket runt 2009.)

    Vad gäller fronten, dimljus, verkade det vara poplärt att byta, till Aero, ett tag, det omvända, bak har jag inte hör talas om.

    Begriper inte hur bilpriser.se resonerar, men det är möjligt att "Business" avser Pilotpaketet.

    (De ändrade designlinjerna, som inte ändrades så mycket: omställningen var ganska stor också när man började tala om Linear, Arc och Vector, efter alla år med GL, GLE, SE etc.)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Ja just det, juni 2011 ska det ju vara . Jag yrade till det om responspaketet också ser jag, ska ju givetvis vara SPA och inte speglar där, tack för förtydligandet.

    Då har jag alltså pilotpaketet också då den har allt på din lista - gött! Nu ska jag bara fundera ut om det är värt att byta till Aero-baken.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Trevlig bil.

    "Aero baken" är ju bara den svarta diffusorn som sitter monterad utanpå stötfångaren. Så det är inget man egentligen behöver byta så sett. En ganska enkel fix. Men avgassystemet behöver ju dock förändras/bytas till synliga pipor för att det skall bli fullständigt.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Ja precis, det borde inte vara alltför svårt tycker jag. Nu sitter det dubbla dämpare bak med rören börda neråt. Går det att kapa rören och svetsa dit nya runda utblås? Stämmer måtten isf med Aero diffusorn? Har dessutom dragkrok, antar att det kräver ett urtag.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Tyvärr är de synliga original utblåsen krökta med en S-form från dämparen ut genom diffusorn. Så det går inte att bara kapa & montera på "raka rör".

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Crap, det krånglar ju till det hela. Men det får bli ett sommarprojekt. Hade f.ö. inne bilen på service idag, 3DX + tillägg. Inga problem och fick höra att jag fått tag på en riktigt fin bil .

    Till helgen blir det stortvätt och karossinspektion samt lackskydd.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Gott.

    Någon/Några bilder?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Gott.

    Någon/Några bilder?
    Jag är fortsatt synsk och säger att den är vackert grå, med en krumelur i grillen.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Den har färgen med det svårslagna namnet "Oak pepper dust pearl metallic". Dvs. grå, typ .

    Slänger upp en bild så snart den är ren och fin.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Sådär, lite lackskydd senare så vågar man visa ett par bilder. Den uppmärksamma läsaren bör notera en oegentlighet med denna skönhet .



    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    Den uppmärksamma läsaren bör notera en oegentlighet med denna skönhet .
    Det står inte SAAB där bak, där är i stället ett äldre gripenmärke. Grillen fram saknar likaledes det SAAB-märke som förknippas med MY12. Dock osäker på hur Hirsch-prylarna ser ut, i olika versioner.

    (Något trött, denna fjärde advent, läste jag rubriken på en av bilderna "9-3 Griffin rear", och undrade "realisation"? "regerar"? innan poletten trillade ned. Det är mycket att stå i nu. )

  19. #19
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Konstigt att ingen reagerat på att du har den gamla bagageluckelisten än:-)

    Edit! Jag var för långsam ändå!!! hehe tänkte väl det!

    Snygg bil och grattis till ett bra bilköp!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Precis, det är gamla listen bak. Antar att förra ägarens son bytte ut den i smyg... Well, bara att uppdatera antar jag. Fast Hirsch-grillen har jag inte reflekterat över själv. Hur borde den se ut?
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

Liknande ämnen

  1. 9-3 Griffin MY12
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2015-02-19, 10:32
  2. 9-3 Griffin kofångare MY12
    Av vip-r i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •