Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Oljelampan blinkar på tomgång.

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Oljelampan blinkar på tomgång.

    Tjenare, åkte 6 mil igår och skulle hoppa in och käka. Bilen stod på tomgång i 5 sekunder sen börja lampan blinka och det plinga till.
    Kollade oljan och mycket riktigt så fanns det mindre än normalt, ungefär på kulan längst ner. Bytte filter och olja för 6 månader sen.
    Hällde i 1 liter och fick upp till max, innan kulan på nivån markeringen.

    Idag startar jag bilen kall, och åker till Lidl.
    väl framme blinkar det till på tomgång. Igen.
    Gasar jag till så blinkar det inte, blinkar aldrig vid körning.

    Jag rensade oljesilen förra året.

    Är det givaren eller har den problem med trycket ?
    B205
    Oljepumpen är ny sen 1,5 år tillbaka. Med ny packning.

    Är det någon som vet storleken på oljegivaren så skriv, ja tror det är 24.
    Senast redigerat av toorp den 2017-07-18 klockan 17:57.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Börja med det billigaste nämligen att byta oljetrycksgivaren!

    Du skriver att du bytt oljepump och gjort rent oljesilen. Betyder det att du haft dåligt oljetryck tidigare?
    I så fall är det inte otänkbart att du fick skador på lagren då som först nu uppenbarar sig.

    Är det länge sedan du bytte olja i motorn? Oljan kan mycket väl bli tunnare med tiden om du har ogynnsamma körcykler. Tunnare olja innebär svårare för motorn att hålla uppe oljetrycket. Speciellt på tomgång.

    Oljetryckslampan lyser eller blinkar till först när du nästan inte har något oljetryck alls i motorn så skulle detta hända under körning då du håller varv på motorn så har du stora problem. Så det får du hoppas inte händer.

    Per L

  3. #3
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Börja med det billigaste nämligen att byta oljetrycksgivaren!

    Du skriver att du bytt oljepump och gjort rent oljesilen. Betyder det att du haft dåligt oljetryck tidigare?
    I så fall är det inte otänkbart att du fick skador på lagren då som först nu uppenbarar sig.

    Är det länge sedan du bytte olja i motorn? Oljan kan mycket väl bli tunnare med tiden om du har ogynnsamma körcykler. Tunnare olja innebär svårare för motorn att hålla uppe oljetrycket. Speciellt på tomgång.

    Oljetryckslampan lyser eller blinkar till först när du nästan inte har något oljetryck alls i motorn så skulle detta hända under körning då du håller varv på motorn så har du stora problem. Så det får du hoppas inte händer.

    Per L

    Tjenare, jag fick oljepumpen av en kollega för hans bil gick sönder så han skrota den. Den hade bara gått 10 mil, min hade gått 22.000
    Fick då pumpen gratis så bytte den, bara för att.
    Samtidigt fixade jag oljesilen. Nej jag kände bara att det kan vara bra att rensa silen, när jag ändå låg under. Har dock aldrig haft problem tidigare. Men silen rensa jag i förebyggande syfte. Var dock inget allvarligt med skit i silen.

    Oljan bytte jag för 4 månader sen. Fick hälla i 1 liter nu för det var lite dåligt med olja.
    trots det har jag en blinkande lampa på tomgång, enbart när oljan är varm.
    Har beställt en ny givare.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    det är lättare att byta en växellåda än att byta givaren. alltså fy fan hur den sitter alltså. Måste man demontera en startmotorn för den där skit saken?
    jag har provat en 24 mm vilket jag tror, men vägrar släppa, inte nog med det är givaren gängat vid ett krön, inåt. bakom en startmotorn,, hur dum egentligen får en fabrik vara.. efter 50 min gav jag upp.

    smart placerat
    http://i1165.photobucket.com/albums/...ps23ac2627.jpg
    får ta och göra det underifrån.
    Senast redigerat av toorp den 2015-12-15 klockan 21:46.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    det är lättare att byta en växellåda än att byta givaren. alltså fy fan hur den sitter alltså. Måste man demontera en startmotorn för den där skit saken?
    jag har provat en 24 mm vilket jag tror, men vägrar släppa, inte nog med det är givaren gängat vid ett krön, inåt. bakom en startmotorn,, hur dum egentligen får en fabrik vara.. efter 50 min gav jag upp.

    smart placerat
    http://i1165.photobucket.com/albums/...ps23ac2627.jpg
    får ta och göra det underifrån.
    Jag har tjatat om det förr - utvecklingen går inte alltid framåt bara för att åren gör det. Har bytt givare en gång på min 9000T-86, och med några förlängare till spärrskaftet tog det inte så många minuter. Och hade startmotorn suttit ivägen på den så tar det ungefär 10 minuter att byta startmotor på de bilarna.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    På T7 motorerna måste startmotorn demonteras då den skymmer givaren..
    Glöm inte att lossa - på batteriet först. (kan lossa båda om du vill men alltid minus först).

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Har vart med om glapp på oljegivarkabeln då blinkade oljelampan ibland.

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    tyvärr hjälpte det inte att byta givaren, lampan tänds efter 10 min å tomgång? för att sedan slockna när jag nuddar gasen.
    Den tängs inte på tomgång dom första 10 min, för då är oljan kall.
    reduceringsventilen?
    Senast redigerat av toorp den 2015-12-17 klockan 17:44.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Ja kolla den.

  10. #10
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    vad är täcken på att den är trasig?
    repor? fjädern är lång?

    Olja och filter hjälpte inte att få bort problemet.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Kan du ha använt för mycket packning på tub när du satte tillbaka tråget sist?

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Nja möjligt. Kleta med fingret. Borde inte silen satt igen inom närmsta veckorna efter. Har gått över 1 år jag rengjorde den.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Inte för att komma med tråkiga nyheter såhär innan jul men...... Dom saker du kollar nu är att gripa efter halmstrån. Det problem du har är till 90% att din motor är sliten...

    Anledningen att det inte blinkar när motorn är kall är att oljan är mer trögflytande och då orkar pumpen hålla trycket uppe tillräckligt, när motorn blir varm så klarar inte oljan att hålla sig kvar på "rätt plats" och då får du för lågt tryck. Att lampan slocknar när du varvar motorn är att oljetrycket stiger såpass.

    Byta till tjockare olja är en ytterst kortvarig lösning,problemet är kvar men lampan kanske inte blinkar. Är trycket så lågt att lampan har tänts/blinkar har det gått för långt.... Dags för renovering helt enkelt! Har du tur är det bara lager som behöver bytas,kör man mycket mer blir det kanske att skrota motorn till slut.

    /M
    Akta skinnet!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    En kompis körde med biltemas olja och fick då en flimrande oljetryckslampa till slut på sin 9-5:a. Vi åkte och köpte en dunk GM Originalolja och hällde i bilen och nu är problemet borta. Läste om flera som rekomenderade originaloljan när lampan blinkar bland annat.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  15. #15
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Inte för att komma med tråkiga nyheter såhär innan jul men...... Dom saker du kollar nu är att gripa efter halmstrån. Det problem du har är till 90% att din motor är sliten...

    Anledningen att det inte blinkar när motorn är kall är att oljan är mer trögflytande och då orkar pumpen hålla trycket uppe tillräckligt, när motorn blir varm så klarar inte oljan att hålla sig kvar på "rätt plats" och då får du för lågt tryck. Att lampan slocknar när du varvar motorn är att oljetrycket stiger såpass.

    Byta till tjockare olja är en ytterst kortvarig lösning,problemet är kvar men lampan kanske inte blinkar. Är trycket så lågt att lampan har tänts/blinkar har det gått för långt.... Dags för renovering helt enkelt! Har du tur är det bara lager som behöver bytas,kör man mycket mer blir det kanske att skrota motorn till slut.

    /M

    jag har samma känsla
    kanske är vevlagren som är slut eller nått.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Byta till tjockare olja är en ytterst kortvarig lösning,problemet är kvar men lampan kanske inte blinkar. Är trycket så lågt att lampan har tänts/blinkar har det gått för långt.... Dags för renovering helt enkelt! Har du tur är det bara lager som behöver bytas,kör man mycket mer blir det kanske att skrota motorn till slut.
    Nja, beror på. Är problemet generellt för stora glapp (med problem att bygga oljetryck så att hela motorn nås) så förbättrar det ju situationen. BMW "löste" sina M5-problem med någon motor genom att specificera om motorerna till 10W-60-olja...

    Jag skulle nog börja med att hälla i en lite tjockare olja (mineraloljebaserad syntet eller halvsyntet eftersom mineraloljorna även innehåller mindre mängder av lite längre oljemolekylerna och därför är mer förlåtande). En av mina V4-motorer hade linkande oljetryckslampa under 6000 mil, vilket är närmare en halv normallivslängd för en V4, så någon riktig katastrof behöver det inte vara.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Hjälpte inte att byta oljeventilen eller vad den heter. Den var repig dock. Men likt kommer lampan efter en stund. I början när probelemet kom så blinka det istället för att tvär lysa. Började för 3 dagar sen. Då blinka det bara på tomgång. Nu lyser det konstant så fort ja släpper gasen.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Då hjälper knappast annan olja, det är dags för seriös felsökning för att hitta felet, och antagligen finns det ledtrådar vid silen.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-27 klockan 18:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Silen rensades för 1 år sedan. Ändå går bilen tyst och fint. Kan det göra det med vevlager ras? Det är min gissning

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Har du bytt oljetrycksgivaren och det inte blev bättre så är det dags att sluta köra med bilen. Har du så lågt oljetryck att lampan lyser eller blinkar "så fort du släpper gasen" så är högst troligt ett haveri mycket snart i antågande.

    Oljetryckslampan tänds under 0,3-0,5 bar och det är väldigt lågt att ligga och köra med

    Per L

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljelampan blinkar och lyser 9000
    Av arnego36 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 21:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •