Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Varifrån brukar det läcka olja på 9-3 OG?

  1. #1
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Södra Uppland
    Inlägg
    60
    Medlem#
    -

    Varifrån brukar det läcka olja på 9-3 OG?

    Min 9-3 2,0 turbo från 2001 fick nyligen en packbox vid kamkedjespännaren och vevaxeltätningen utbytt (tråget togs också ner och tätades ordentligt) och jag blev äntligen av med ett långvarigt oljeläckage. Jätteskönt!

    Men efter bara tio-femton mil började det läcka igen! Och mer än innan! Jag har ännu bara kunnat lägga mig på marken och titta under och det ser bedrövligt ut med olja överallt. Mekanikern har (av helt godtagbara skäl) inte möjlighet att titta på det just nu.

    Så jag tänkte hissa upp den i morgon, göra rent och försöka lokalisera varifrån det nu läcker. Men eftersom jag är ganska ovan vid att skruva med bilar undrar jag om någon kan ge mig lite tips varifrån det brukar läcka så jag vet vart jag ska rikta blicken.

    Oljekylaren? Kan det läcka från rören/slangarna till/från den?



    EDIT: kompletterar med tre bilder
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Flaxe den 2015-12-14 klockan 21:56.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Eftersom det nyss rivits så borde väl gammalt spill tvättats bort och då borde det vara uppenbart var det läcker även för ett otränat öga.
    Är det inte tvättat så gör det och kör nån mil och kika sedan (se till att du har tillräckligt med olja i motorn bara så det inte går torrt)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Södra Uppland
    Inlägg
    60
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ...då borde det vara uppenbart var det läcker...
    Jag hoppas det. Om det är läckage i rören till/från oljekylaren, är det knepigt att fixa?

    Köra ”någon mil” efter tvätt skriver du. Så långt? Är inte risken att det blir söligt igen och omöjligt att avgöra var det läcker? Jag hade tänkt tvätta och sedan bara starta motorn när bilen står upphissad; räkna med att direkt se var det läcker. Funkar kanske inte så?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Citat Ursprungligen postat av Flaxe Visa inlägg
    Jag hoppas det. Om det är läckage i rören till/från oljekylaren, är det knepigt att fixa?
    Om? ingen idé att spekulera förrän du konstaterat var problemet finns

    Citat Ursprungligen postat av Flaxe Visa inlägg
    Köra ”någon mil” efter tvätt skriver du. Så långt? Är inte risken att det blir söligt igen och omöjligt att avgöra var det läcker? Jag hade tänkt tvätta och sedan bara starta motorn när bilen står upphissad; räkna med att direkt se var det läcker. Funkar kanske inte så?
    Kan mycket väl funka, börja med det

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Är du 100% på motorolja och inte växellådsolja? (Räcker att lukta eller se på).

    /Lufto

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Det lär kunna identifieras på var läckan finns också.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det lär kunna identifieras på var läckan finns också.
    Ja Herman, det går ju lite "osagt".

    Edit: Jag förutsätter att all felsökning här bygger på att man har synen kvar.

    /Lufto

  8. #8
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Södra Uppland
    Inlägg
    60
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Är du 100% på motorolja och inte växellådsolja? (Räcker att lukta eller se på).

    /Lufto
    Herregud. Växellådan.

    Nej, inte alls säker på att det faktiskt är motorolja. Har utgått från det eftersom det är höger fram det läcker ifrån och är mkt geggigt runt oljetråget (se tre nya bilder i första inlägget).

    Edit: är de markerade slangarna till/från oljekylaren?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Flaxe den 2015-12-14 klockan 22:18.

  9. #9
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    6234
    Säger som herman, tvätta rent lättare att identifiera vart det läcker. Och eftersom det är högersidan som bilderna är tagna så skulle jag nästa satsa en slant på att växellådan är intakt och inte läcker.

    Och ja de slangarna som är inringade är in/utlopp för oljekylaren.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #10
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Södra Uppland
    Inlägg
    60
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Säger som herman, tvätta rent lättare att identifiera vart det läcker. Och eftersom det är högersidan som bilderna är tagna så skulle jag nästa satsa en slant på att växellådan är intakt och inte läcker.

    Och ja de slangarna som är inringade är in/utlopp för oljekylaren.
    Skönt att höra angående växellådan. I morgon förmiddag kommer jag tvätta ordentligt och se efter och lär återkomma därefter i behov av lite rådgivning.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Jag gissar på att det åtminstone inte är växellådan. Har aldrig varit med om att en manuell låda börjat läcka så enormt och plötsligt samtidigt, förutom då jag 2 ggr kört så drivaxeln åkt ur och slagit sönder v.l.huset. Då läckte det garanterat snabbare...

    Enda annan olja än till motorn som kan flöda plötsligt är servostyrningen, men det märks definitivt på ljudet när man vrider på ratten.

    Ngn kvalificerad gissning kan jag dock inte göra, men sätter en liten minipeng på klantigt monterad packbox.

    1 användare gillar detta inlägg


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Börjat läcka massor olja efter helgens kyla
    Av tebbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 01:26
  2. 9000 fortsätter läcka olja.. hjälp!?
    Av andreeee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 13:04
  3. Vart brukar 9000 läcka olja?
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 01:31
  4. Varifrån kommer denna olja, bakom höger bakhjul? bilder
    Av T-boy666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •