Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kupefläkt Saab 9-3 OG går bara på lägsta hastighet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    18

    Kupefläkt Saab 9-3 OG går bara på lägsta hastighet

    Hej!

    Jag har bekymmer med en kupefläkt som bara går på lägsta hastighet oavsett vad man väljer för hastighet i Acc. Värme och kyla går att reglera, men inte hastigheten som sagt. Det började I somras å då så gick fläkten konstan å personen var tvungen att rycka säkring så fort denne skulle parkera bilen. Nu stänger den av sig med både off knappen och när bilen stängs av. Bilen det gäller är en Saab 9-3 00 eller 01.

    Mycket tacksam för tips och råd gällande detta

    Har bytt några fläktar och regulatorer, fläktmotstånd mm i flertalet Saabar, men aldrig varit med om dessa symptom. Därav vill jag lägga ut frågan innan det beställs massa dyra delar som byts på måfå.

    Mvh
    /Russin

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Jag lägger min röst på fläktmotståndet. Tänk på att det är skillnad på dom mellan ACC och icke ACC om du letar reservdelar. (Du kan ju också trycka "Auto" och "Off" och kolla ifall det finns några felkoder och i så fall försöka ta reda på vad de betyder om du vill vara säker att det inte finns någon obskyr felkod för fel på styrenheten eller så.)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    18
    Hej, å tack för svaret
    Jag har kört auto + off, men då deras display har sett sina bästa dagar så blev man inget klokare av den. Jag har läst runt i massor av trådar och det verkar ju som att det är fläktmotståndet. Den här bilen bör ha Acc då det är display med ställbar temperatur. Utan Acc är väl med vred om jag inte har missförstått något. Eller finns det ac,acc och ecc i dessa? Har bara ägt och skruvat 9-5 och gamla 900 tidigare, så detta är lite nytt för mig.

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Eventuelle koder som kan avleses i ACC-displayet kan også hentes som DTC-feilkoder, og altså leses med en OBD kodeleser, som du kanskje har tilgang til eller kjenner noen som har. Bl.a. annet kan det settes en kode, B2425, for styrespenning til vifta. Denne spenningen er det som går til reguleringsenheten ("viftemotstanden") som igjen styrer ut selve vifta. Det kan også måles OM denne spenningen varierer.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    18
    Tackar för svaret.
    Ska försöka låna en läsare eftersom min Diagun nyligen har pajjat. Återkommer när jag löst detta så kanske någon mer får nytta av tråden

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    18
    Problemet löst!!!
    Det var fläktmotståndet som hade gett upp.
    Tack för all hjälp jag fått.
    Mvh
    /Nemo

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890

    - og God Jul
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kupéfläkt som bara fungerar ibland NG900
    Av PerTill i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-11, 14:21
  2. Kupefläkt saab 900 går bara på lägre hastighet
    Av cofferT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 14:18
  3. kupéfläkt går bara på full varv.
    Av Tommynr1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 08:08
  4. Kupefläkt saab 9000- går bara på max
    Av Hjalle9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 18:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •