Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Diskussion recept 400hk 9-5

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Diskussion recept 400hk 9-5

    Har funderat på en 9-5 aero 2000 med stabila 400.
    Bränslepump i org armatur. E85
    T5 kammar
    Turbon är jag villrådig på. Steget efter 19t
    T5 kolvar/stakar svarvade
    Kl racing ic modellanpassad
    Sinterlamell
    Spridare tänkte jag Robbans 880.

    Kan detta funka eller jag helt borta?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Funderingar jag har är:
    Har en gt3071r utan backplate...
    Har en 15t/6 och ett 15t com hjul. ..
    Har en sitter s200 med samma mått som gt30 ca
    Skrota alla dom ? Td05? Vad finns där?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Efterfrågan på E85 sjunker snabbt och snart blir den troligen dyrare också (EU-regler). Risken är då att man lättar på mackarnas krav på E85-tillgång. Med andra ord dyrare och svårare att hitta tankställen. Därför skulle jag i dagsläget köra på bensin om man klarar sig med det.

    Och det kan du göra med 400 hk. Då skulle jag satsa på vassare kammar och flytta upp maxeffekten för grundmotorn över 6.000 rpm. Sedan skulle jag lägga en platt vridmomentkurva från det varv trycket kommer igång, till maxeffektsvarv. Då kan du klara dig på typ 460 Nm, vilket innebär en relativt stabil växellåda också. Original koppling klarar troligen detta om den inte är sliten, och då kan du lägga "sinterpengarna" på kammarna som ju kostar lite mer än beggade T5-kammar. Deka 630 spridare räcker gott och väl på bensin. Så hade jag kört för en bra kompromiss mellan budget och tillförlitlighet. Skulle bli lite törstigare, men troligen billigare än ditt recept med E85. (400 hk kan dock bli lite trångt i original avgasgrenrör (för bensin), men är inte omöjligt - extraktor kostar ju en del, men det gör hela upplägget lättare att få till)

    Nåja, detta är ett alternativ att fundera över - det är väl egentligen inte så lätt att alla ggr säga att det ena är bättre än det andra, utan det handlar lite om smaksak också.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Har faktiskt också funderat på bensin.
    Då behövs ju t ex en gt30, vart hittar jag en backplate? Eller switzern skulle också göra jobbet dock behöver jag grenrör och wg då.
    Sinter och ic har jag. Kolvar behöver jag i vilket fall som.
    Mapp fixar jag själv.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Skulle den här turbon kunna vara något (http://shopping.kinugawaturbo.com/ki...ade6cmhsg.aspx) om än med 6:ans avgashus.

    Annars finns Turbomeck med motsvarande 20T och en specialare som han benämner 22T.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Inte mycket till ökning på compressorhjulet. Tror man ska över 50 mm in

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Annars finns Turbomeck med motsvarande 20T och en specialare som han benämner 22T.
    Jag har för mig att Mitsu själva haft kompressorstorlek 11-22 i sortimentet - om de haft fler till 04:an får ngn gärna rätta mig.
    På avgas känner jag bara till 5-7, men det kan hända att #4 har förekommit (räcker ju gott för en 11-12), och är man uppe på 22 i kompressor så känns det som att #8 behövs. Ngn som vet?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Kan varmt rekomendera TD05-16G Big på E85. Tänker du dig BF så är kanske storebror 18G är mer lagom för 400.

    Mvh

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av BearStyle Visa inlägg
    Kan varmt rekomendera TD05-16G Big på E85. Tänker du dig BF så är kanske storebror 18G är mer lagom för 400.

    Mvh
    När får du upp laddtrycket på din bil? Original står det ju att maxvrid kommer vid 1.800 rpm, vilket dock inte kan stämma då ingen Aero jag kört har hunnit få upp original laddtryck förrän ca 2.000-2.200 rpm med 15T och ligger sannolikt under 300 Nm vid 1.800 även på 5:an i en brant backe. Nu kanske du precis som jag har ett "skoningstryck" i trimprogrammet så att fullt ladd inte släpps på så fort det är möjligt (min har originaltryck till 2.800 rpm och först vid 3.000 släpper den på ca 1,4-1,5 bar - vilket fungerat länge nu med min original växellåda), men om jag frågar så här: Vilket varv ungefär passerar du 1,0 bar med din snurra? (så får man nog lägga på 100-200 rpm för bensin)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Har bestämt för mig att 1bar klockade in runt 2500-2700rpm, med org grenrör, t5 kammarna samt t5 packning bör tilläggas så inte allt för vass tändning. Maxladd på 1.6 vid 3400-3600rpm varifrån vridet ligger stadigt strax över 600Nm upp till 5000rpm isch. Sen kommer effekttoppen runt 5500.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av BearStyle Visa inlägg
    Har bestämt för mig att 1bar klockade in runt 2500-2700rpm, med org grenrör, t5 kammarna samt t5 packning bör tilläggas så inte allt för vass tändning. Maxladd på 1.6 vid 3400-3600rpm varifrån vridet ligger stadigt strax över 600Nm upp till 5000rpm isch. Sen kommer effekttoppen runt 5500.
    Min referenspunkt är ju min första egna turbobil, 9000T-86 som klev över 1,0 bar vid 2.800 rpm, så allt under det känns som tidigt för mig . Med originalturbon på min Aeromotor så orkar den ju inte hålla upp laddet på höga varv (beror ju också på att orig.spridarna bottnar). Men jag har ju stor IC och 3” på, samt en gammal oanvänd 19T-snurra ligger bredvid ett gäng nya gröna 968:or. Jag skulle vilja montera den och större spridare för att låta trycket ligga kvar på 1,4 bar längre upp i registret. Tänker då mappa den på 95 oktan. Det borde kunna ge åtminstone 340 hk, vilket tillsammans med byte till 40-låda borde ge ett tydligt lyft i prestandan. Grejen är ju att det krävs en hel del kring Volvo-agget för att det ska passa, och jag känner inte för att plocka isär en ny turbo och byta till avgashus som är bolt on. Får grubbla vidare på det där. Skulle tro att laddet då kommer ungefär som din, fast kanske inte klarar lika hög effekt. Men eftersom jag inte vill ha så högt vrid, så räcker det ändå till hyfsad effekt om den klarar hålla uppe trycket längre. Får väl åka till Robert Uhr i vår och höra vad man kan göra.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Kan nämna att min gt3071r numera är hel

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan Visa inlägg
    Har funderat på en 9-5 aero 2000 med stabila 400.
    Bränslepump i org armatur. E85
    T5 kammar
    Turbon är jag villrådig på. Steget efter 19t
    T5 kolvar/stakar svarvade
    Kl racing ic modellanpassad
    Sinterlamell
    Spridare tänkte jag Robbans 880.

    Kan detta funka eller jag helt borta?
    Skall fråga varför du väljer att köra på just de spridarna?

    Har tagit upp den här frågan på trionictuning och många där avråder från att köra på dessa modifierade röda boschspridarna.

    Skulle jag vara du så skulle jag satsa på ett riktigt bra spridare då det blir mycket lättare att mappa, samt att det känns lite mer sofistikerat. Glöm inte att soppa tillförseln är en extremt viktig faktor vid trimning liksom

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    De där svarta 750cc som ofta används, borde nog räcka. I värsta fall kan man på upp på 3,5 bar, då de är specade på 3,0 (fast det beror ju på hur mkt den tilltänkta bränslepumpen kan trycka och hur mkr laddtryck man behöver).

    Annars har jag för mig att Robban har flödestestaparatur, men de kanske kan bete sig olika vid olika betingelser trots att de är perfekt synkade i verkstan?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Dom är flödestestade ja

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    De där svarta 750cc som ofta används, borde nog räcka. I värsta fall kan man på upp på 3,5 bar, då de är specade på 3,0 (fast det beror ju på hur mkt den tilltänkta bränslepumpen kan trycka och hur mkr laddtryck man behöver).

    Annars har jag för mig att Robban har flödestestaparatur, men de kanske kan bete sig olika vid olika betingelser trots att de är perfekt synkade i verkstan?
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan Visa inlägg
    Dom är flödestestade ja
    Vet ej om du svarade på mitt inlägg men svarar ändå.

    Menar du ett par Siemens deka 750cc? (En svart spridare med blå rand)

    Så fall kan du lika gärna köra på Siemens deka 875 cc borde inte var många kroner i skillnad.



    Jag syftar på ett par röda Bosch spridare som efter modifiering blir 880cc, de kan säkert synkas men spridarbilden blir som en vattenslang ...
    Senast redigerat av newflag den 2015-12-17 klockan 13:13.
    Saab 900NG 1995, Steg 3 Nordic

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Till en förfinad bruksbil absolut ska det vara bättre grejer. Har dock fått bannor av regeringen hemma som talat om att ska du hålla på får det bli en 3e bil. Typ klåp och mek 9000 a max 10000kr
    Kanske skulle ändra översktiften....

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av newflag Visa inlägg
    Vet ej om du svarade på mitt inlägg men svarar ändå.

    Menar du ett par Siemens deka 750cc? (En svart spridare med blå rand)

    Så fall kan du lika gärna köra på Siemens deka 875 cc borde inte var många kroner i skillnad.



    Jag syftar på ett par röda Bosch spridare som efter modifiering blir 880cc, de kan säkert synkas men spridarbilden blir som en vattenslang ...
    Fast det brukar generellt bli sämre blandande mellan luft och bensin med onödigt stora spridare och lättlast. Och om Maptun klarar 370 etanolhästar på deka 630, så borde 400 hk klara sig på deka 750. Det är ju ca 8% högre effekt och 19% högre bränslekapacitet. Om 875 cc dessutom kostar mer, om än bara lite, så känns det ju onödigt såvida man inte vet att man tänker plocka fler hk i framtiden.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Dom testat har upplevt 875 spridarna bättre på låglast än 630

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    50
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Fast det brukar generellt bli sämre blandande mellan luft och bensin med onödigt stora spridare och lättlast. Och om Maptun klarar 370 etanolhästar på deka 630, så borde 400 hk klara sig på deka 750. Det är ju ca 8% högre effekt och 19% högre bränslekapacitet. Om 875 cc dessutom kostar mer, om än bara lite, så känns det ju onödigt såvida man inte vet att man tänker plocka fler hk i framtiden.
    Precis som Tomsan säger det är många som pratar om att deka 875 fungerar bättre än deka 630 på låglast, varför vet jag inte men antagligen är 875cc spridarna helt enkelt bättre konstruerade.
    Saab 900NG 1995, Steg 3 Nordic

Liknande ämnen

  1. En filosofisk diskussion ang. växlingsrobotar
    Av Vfr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 22:21
  2. 400Hk i motorn recept på E85 ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 13:08
  3. recept till ca 400hk med e85, va tror ni? (ng900 2.0t)
    Av sjobas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 11:44
  4. Diskussion: Storlek på IC...
    Av VIKINGMAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 14:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •