Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Guide byte servopump/rör OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    8

    Guide byte servopump/rör OG9-5

    Hej

    Någon som har en Guide eller liknande hur man byter Servopumpen på en 2008 9-5a Biopower?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Behövs det?
    Tvätta rent innan arbetet påbörjas.

    Töm behållaren till servot och lossa returslangen från styrväxeln och stoppa den slangen i 1,5l PET flaska
    hissa bilen och ställ den på pallbockar
    Starta motorn och vrid ratten fram och tillbaka så kretsen töms, stäng av motorn. (Hel pump får ej köras tom)
    Sätt tillbaka slangen på behållaren.
    Demontera LMM och luftstosen
    Avlasta remspännaren (nära torpedväggen) med en ½" förlägnare och stoppa i en spik i hålet på spännaren för att hålla den avlastad och lägg undan remmen från pumpen.
    Lossa övre slangen på pumpen (sugsidan)
    Lossa skruven till tryckröret (genom remskivan) och lossa tryckröret
    Demontera fästskruvarna till pumpen (genom remskivan)och ta loss pumpen.

    Montera i omvänd ordning
    Åtdragningsmoment:
    pumpens fäste 25Nm
    tryckrörets fästskruv 30 Nm

    Fyll i ny servovätska när allt är monterat och remmen pålagd och spiken ur spännaren bortplockad.
    ratta lugnt fram och tillbaka fullt och fyll i varefter det går åt, när det inte sjunker mer startar du motorn och fortsätter proceduren med att ratta och fylla. (Enl. WIS skall man inte ratta men jag har gjort det på flera bilar med gott resultat, men det är nog viktigt att man tar det lugnt och låter oljan rinna ner av sig själv i systemet innan man startar motorn och pumpen får jobba)
    Kan låta lite illa i början men det avtar. Skummar vätskan mycket, stäng av och ta en kort paus innan du fortsätter.
    När det är klart skall det vara tyst och nivån inte sjunka mer.
    Hissa ner bilen och kontrollera att det inte läcker, inga verktyg kvar mm.
    Provkör försiktigt!
    Städa garaget
    Lämna gamla vätskan på återvinning
    Säg tack
    Klart!

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2021-01-06 klockan 12:37. Anledning: Uppdaterat länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    28
    Lånar tråden lite och hoppas på ett svar från Herman eller annan
    Servovätska började läcka ut från förarsidan nere vid motorn och behållaren blev helt tom.
    Märkte att styrningen började hacka vid rattutslag innan jag stannade.
    Har beställt en helt nytt paket med skina och slangar men hittar ingen instruktion på att bytta detta?
    Troligen är det bara den nedre biten ( separat? ) som behöver bytas vilket jag nöjer mig nu då det är KRIS.
    Kan något hjälpa med en instruktion och eller bilder?
    2007 Saab 9-5 2.3 BP
    Tack på förhand!
    2007 9-5 Vector 2.3 BioPower Svart
    2008 9-5 Vector 2.3 BioPower Silver
    2007 9-3 AERO Manuell
    2006 9-3 SC VECTOR

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag bytte precis på en 9-5 2.3t Biopower 2008.
    Köpte komplett slangsats från Maptun.
    Läckaget var i den främre delen men bakre behövde bytas även den.
    Dels var den lika rostig som den främre och kopplingen mellan fram och bakre biten passade inte.
    Den främre var inte så lurig att byta, jag droppade kofångaren för att komma åt bättre, men den bakre biten var tjurig.
    Jag plockade bort batteri, säkringslåda och röret till luftspjället för att nå uppifrån.
    Det tog två dagar med paus för verktygsinköp och funderingar på hur rören skulle trixas in och ut.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Ledsen för att bumpa en gammal tråd. Men har du möjlighet att länka till slangsatsen du köpte på Maptun? Detta har blivit mitt första inlägg på forumet, och upptäckte idag att bilen (9-5 -08) dumpade all styrservoolja rakt ner på backen. Gissar att det är någon slang som har lossnat bara, då servopumpen i övrigt går tyst och fint. Har inte hunnit kika vart felet sitter ännu (mörkt) men skall göra det i morgon. Skadar dock inte att börja söka efter delar redan nu.

    EDIT: Har hittat satsen du refererat till på MapTun. Tack!
    Senast redigerat av Skruffel den 2021-01-06 klockan 17:14. Anledning: Stäng av smilies i texten

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -

    9-5 2009: Stödstag till nedre / främre styrservoslang?

    Hej allesammans! Vi har nyligen införskaffat en 9-5 2.3T från 2009. Glädjen var enorm, men kortvarig då vi några dygn efter köpet upptäckte att styrservooljan försvann (dock inte spårlöst...).

    Efter att ha hissat upp bilen och tagit bort den främre hasplåten (närmast fronten) kunde jag snabbt konstatera att det var läckage i den nedre / främre styrservoslangen, alldeles bakom fronten. Min fråga rör nu huruvida det original skall sitta något stödstag på kylslingan av kretsen för att hålla denna uppe, eller ej. I det här fallet hängde nämligen kylslingan "löst" och all dess vikt låg således på resten av styrservoslangen.

    Har nu beställt en ny styrservoslangsats från Maptun, och av bilden att döma ser det ut som att ett fäste från kylslingan ingår. Frågan är dock i vilken del detta fäste skall sitta, eftersom det ser ut att saknas ett stödstag av något slag?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej och välkommen till forumet! på min 03:a hänger kylslingan fast med ett litet stöd mittpå i nerkant av fläktpaketets konsol, alltså fläktarna precis bakom kylaren. Hållaren är skruvad i ett hål i plasten på fläktkonsolen.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Under dagen idag skulle jag montera den nya styrservoslingan, i det här fallet den främre styrservoslangen som jag beställde från Maptun. Döm om min förvåning när slangen från kylslingan som (som kopplas till styrservopumpen) är drygt 2 cm kortare än originalet! Har jag fått ett måndagsexemplar, måntro? Jag beställde art.nr 05-553101 från Maptun, vilket skall passa 9-5 98-10. Och i det här fallet är det en 9-5 2,3T BioPower från 2009.

    UPDATE: Allt har gått bra och servoslingan är bytt. Räckte med att bocka till det främre styrservoröret en aning, så kompenserade det för att slangen var några cm kortare än originalet. Slutet gott, allting gott.
    Senast redigerat av Skruffel den 2021-02-07 klockan 15:53.

  9. #9
    Hej - hur många fästskruvar går med på pumpen? Jag har två till övers, med två inne (en gjena skivan direkt uppemot en från bak) med det borde nu väl va tre eller fyra? WIS eller bild på ny pump är inte behjälpligt här. För jag plockar bort insuget, elghornet och lossar på kobran för att få bättre koll själv..:

Liknande ämnen

  1. Guide: Byte klädselpåsar NG9-3 Cab
    Av Rickard i forum FAQ
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-22, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •