Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Trionic5 inkoppling på annan bil

  1. #21
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850
    Stämmer alla Pins i handsken enligt länk , motsvarande från en Saab 9000 96a?

    Ska pilla i en 2.0t motor i en Super seven med trionic 5.5 från en 9000 .

    Om inte det stämmer är det någon som besitter sådan information ?

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Alla härvor är inte lika så det gäller att se upp lite.
    Det är skillnad med/utan TCS (antispinn) ev skillnad mellan man/aut och ev med/utan turbo.
    Hittar men en härva från T5.2 (1993) så är det några kablar som behöver flyttas i handsken om man ska köra T5.5

    Monterar man härvan i ett mer seriöst bygge är det nog lämpligt att lägga lite extra tid på just kablaget.
    Kanske behöver någon kabel förlängas/kortas ?
    Behövs alla komponenter ?
    Vill man koppla in något extra ? (t.ex. knapp för grundladdtryck)
    osv..
    Jag tycker det är najs att kontrollera alla kablar till ECU till/från är ok
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 465
    Medlem#
    6973
    -95 var sista året med TCS på 9000, så 96- och nyare härvor är för vanligt spjällhus.
    Sen byttes det kontaktdon till tempgivare och TPS-givare.

    Många föredrar NG900 härva för den är något kompaktare och innehåller tex mapsensor, vilket inte 9000 härvorna gör. Det skiljer lite i kontaktdonen beroende på årsmodell även för NG900, men alla är ju utan TCS.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #24
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850
    Nu köpte jag en 9000 96a för en tusinglapp jag tänkte plocka allt ifrån , och eftersom jag har en 98a också som sommar busbil så passade det bra med en plockebil.

    Så jag får tyvärr dras med det.

    Hade varit gott att veta vad alla PINs går till så förenklar det motorbytet rätt rejält.

    Sitter en Saab 2.3i sugis idag, men den ska bort, här ska det åkas med laddtryck!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 964
    Men det är inte T5.5 redan i då, utan det kommer ifrån en 900 med Motronic? T5 kopplingsschema skiljer stort emellan 94-95 och 96-98, är en brytpunkt däremellan där mycket ändrades.

  6. #26
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850
    Det är en Motronic förmodligen med fördelade och tändkablar.

    Har börjat plocka ur motorn ur min 9000 nu och vad jag vet är den ju senare än 96, så det "nya" systemet.

    Hade oxå varit kul att få med OBD uttaget och det går?

    Men först å främst ska motorn ur och kabelhärva.
    Aldrig plockat ut kabelhärva förut så det blir en lärdom "as we go"
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #27
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Jodå nog går det fint att ta med OBD uttaget, jag gjorde det när jag plockade stammen ur en 9000 till min 900.

    Pin 7 på OBD ska till pin 33 på ECU
    Pin 14 på OBD ska till pin 56 på ECU
    Pin 4 och 5 på OBD ska på jord
    Pin 16 på OBD ska ha +12v

    Vad jag kunde hitta från när jag höll på med det så kopplade jag mitt uttag på detta viset.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #28
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850
    Schyssta fakta

    Så Mao, bara "klippa" loss OBD och görs nya dragningar från önskad placering i nya bilen?!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  9. #29
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Precis så jag gjorde, klippte bort och monterade den där jag kände för bara.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  10. #30
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850
    Är stiften numrerade eller räknar man ex översta raden vågrätt , typ Rad 1:1-10 , rad 2: 11-20, rad 3: 21-30...
    Eller lodrätt typ, rad 1:1-3, rad 2: 4-6, rad: 3: 7-10 osv?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #31
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Har starkt för mig att dom var numrerade, annars om du skulle behöva hjälp med det så är det bara skicka ett PM till mig när du håller på så kan jag se till att ordna en bättre beskrivning och ta någon bild på hur jag gjorde i min bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  12. #32
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850
    Kan man helt skippa ABS boxen och klippa den handsken ifrån kabelhärvan?
    Eller måste ABS boxen kopplas in för att T5.5 ska kunna lira utan komplikationer ?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J Visa inlägg
    Har starkt för mig att dom var numrerade, annars om du skulle behöva hjälp med det så är det bara skicka ett PM till mig när du håller på så kan jag se till att ordna en bättre beskrivning och ta någon bild på hur jag gjorde i min bil.
    Numreringen är lite lurig att följa. Lätt hänt att man tänker fel där. (gissa hur jag lärt mig det )
    Numreringen är vågrät

    Det finns bilder som visar layouten på kontaktdonet så utifrån det kan man dubbelkolla att man tänker rätt.
    Blir ju skillnad om man tittar på kontaktstycket från "kabelsidan" eller från "ECU-sidan"

    Det som har med bromsar att göra kan man skippa.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #34
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Numreringen är lite lurig att följa. Lätt hänt att man tänker fel där. (gissa hur jag lärt mig det )
    Numreringen är vågrät

    Det finns bilder som visar layouten på kontaktdonet så utifrån det kan man dubbelkolla att man tänker rätt.
    Blir ju skillnad om man tittar på kontaktstycket från "kabelsidan" eller från "ECU-sidan"

    Det som har med bromsar att göra kan man skippa.
    Underbart med folk som gjort fel och kan beskriva ur dess vinklar och vrår.

    Återkommer när jag kört fast
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  15. #35
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850
    Styr hastighetsmätargivaren på en 9000 96a nåt mer än bara tomgången? (Såklart hastigheten) men vad jag förstår så blir tomgången dålig om Trionic inte har en "giltig" signal.


    Vad exakt måste styrsystemet ha den signalen till Utom hastighetsvisning och tomgångsstyrning?

    Läste att en kille här (hittar inte tråden igen) , inte har tomgång pga avsaknaden av givaren.

    Om den bara styr tomgången kan man inte bara låta givaren hänga löst men inkopplad på lämpligt ställe i bilen isåfall? För om bilen står stilla snurrar inte givaren heller.

    Vad skickar givaren ut för signal?
    Tänkte om man kunde använda ex signalen från en magnetpulsgivare från min befintliga hastighetssignal till denna enhet som sitter i min bil http://www.acewell.se/default.asp?ca...on=2&prodid=10
    Senast redigerat av Purex den 2016-03-20 klockan 21:01.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Hastighetssignalen behövs för att få laddtryck och för att bränsleadaptionen ska funka.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #37
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Hastighetssignalen behövs för att få laddtryck och för att bränsleadaptionen ska funka.

    Tack då blev jag lite klokare

    På vilket sätt kan den adaptera bränslet?
    (Nu blir det invecklat även för mig )
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    För att adaptionen ska "aktiveras" måste ett antal villkor vara uppfylla och hastighetssignal är ett av dom

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #39
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 325
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    För att adaptionen ska "aktiveras" måste ett antal villkor vara uppfylla och hastighetssignal är ett av dom
    Och de andra är villkoren är vilka?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Har för mig det står en hel del om adaption i dokumentationen till T5Suite. Läs den är mitt tips.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Trionic5.5 på 8-ventilare
    Av saab putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-04-09, 16:49
  2. Varvtalsskydd trionic5?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-21, 11:13
  3. [LÖST] Trionic5 eller 7 OG9-3
    Av torsobon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 19:15
  4. Trionic7 vs Trionic5
    Av hagan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 09:11
  5. Ingiftning av Trionic5 box
    Av Ruskis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •