Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Trionic5 inkoppling på annan bil

  1. #1

    Trionic5 inkoppling på annan bil

    Tja!

    Bygger om min 244 och har stoppat ned en Saab spis ifrån en 9000 -96a, och jag har letat några dagar utan större framgång efter ett kopplingsschema till vilka stift man ska mata på till ECUn.
    Även varit förbi bilforum men inte hört något därifrån, samt hört med nordic boysen men dom är duktigt upptagna...

    Någon som gjort något liknande som kan säga vilka stift som skall användas och vad dom går till, eller som vet någon länk man kan kika själv på?

    Skulle vara tacksam ifall man fick det så man kan starta motorn snart

    Tack på förhand // THR

  2. #2
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 146
    Den här guiden är ganska vettig tycker jag. Den avhandlar ju montering av T5 på B202, så vissa delar kan man såklart hoppa över.

    http://www.saabsforum.com/viewtopic.php?t=1382
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  3. #3
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    122
    Medlem#
    7779
    http://4saab.com/T5Suite/T5Suite2_User_Manual.pdf

    T5Suite-dokumentationen är guld värd, rekommenderas starkt även om du inte tänkt mappa själv
    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av jonka Visa inlägg
    Den här guiden är ganska vettig tycker jag. Den avhandlar ju montering av T5 på B202, så vissa delar kan man såklart hoppa över.

    http://www.saabsforum.com/viewtopic.php?t=1382
    Härligt!
    Med hjälp av den där guiden och äntligen det schema jag fick utav bilforum så har jag luskat fram vilka stift som ska användas i handsken ifrån den "externa" härvan till motorkabelhärvan...

    Nu ska här kopplas! Återkommer väl när aset är igång

  5. #5

    Nu startar motorn!! :D

    Tjenare ,
    har pysslat ihop en egen elcentral och kabelhärvor så igår startade motorn!

    Lite grejjer kvar innan allt ser ut som jag vill , men det börjar fasen likna något nu

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 531
    Medlem#
    1469
    Gött! Då vill vi se lite bilder å gärna film med då. ;-)
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Kul bil! 240 har ju ingen höjdarväghållning original, men med ganska enkla medel går ju detta att ändra drastiskt. Sedan har den ju fått en riktig motor. En äkta svensk bil med andra ord

    Edit: Med drivning på rätt hjulpar (för nöjesfordon) dessutom.
    Senast redigerat av Tomtefar den 2016-01-04 klockan 18:50. Anledning: Bakhjulsdrift
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo Visa inlägg
    Gött! Då vill vi se lite bilder å gärna film med då. ;-)
    Ja , jag har en facebook sida där man kan följa projektet , https://www.facebook.com/THRnordic/ där jag uppdaterar så ofta jag kan , kan iofs säker slänga upp ngt här med om jag kommer ihåg!

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Kul bil! 240 har ju ingen höjdarväghållning original, men med ganska enkla medel går ju detta att ändra drastiskt. Sedan har den ju fått en riktig motor. En äkta svensk bil med andra ord

    Edit: Med drivning på rätt hjulpar (för nöjesfordon) dessutom.
    Jo , det började med att en kompis tjata på mig att köpa en 900ng så jag gjorde det för 1 1/2 år sedan. Byggde eget grenrör osv. spårade och blev topmount och grejjer, kom underfunn med att saab motorerna var fanemig bra skit så köpte 2 st 2.3or en till volvon som är renoverad nu och en till saaben som tyvärr fick vevlagerras efter 2 dagars använding så den fick säljas av. (tidigare ägare hade struntat i oljefilter och jag sket i och kolla skicket :/ )
    Så nu är det all in på första bilen igen och väghållningen blir ju defenitivt att ändra på , ska bygga coilovers och byta krängare till en början...

  9. #9
    181561-12fabe60bf6668a0c0c996f69f6467bc_large.jpg

    Kommer lägga upp kort video på när den går ,framåt helgen , då har jag fixat ihop all el förhoppningsvis och snyggat till lite, men så här ser det ut just nu iallafall

  10. #10
    Vilken tempgivare är det som går till instrumentpanelen? Är det den i toppen? Och den i mitten utav insuget som går till ECUn? Var ett tag sedan jag var och grävde i det och har glömt bort, ifall det är den i toppen tänker jag byta den till ett enstifts temp.givare så jag kan ha kvar min fina original instrumentbräda

    Sen kanske om någom har en smart lösning på hur jag ska få varvmätaren korrekt, den är inkopplad på generatorn och den snurrar aningen snabbare än svänghjulet som givaren sitter på original i b23

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Hehe, om du är lite konstnärligt lagd, så målar du en ny gradskala med original typsnitt, så varvräknaren går till kanske 10.000 rpm (eller vilken faktor som nu gäller). Även om du inte kan dra den så långt, så ser det ju lite respektingivande ut

    Annars kanske det finns ngn elektroniknörd som vet ngn manick som kan göra om utsignalen från antalet pulser, så mätaren rör sig rätt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Hehe, om du är lite konstnärligt lagd, så målar du en ny gradskala med original typsnitt, så varvräknaren går till kanske 10.000 rpm (eller vilken faktor som nu gäller). Även om du inte kan dra den så långt, så ser det ju lite respektingivande ut

    Annars kanske det finns ngn elektroniknörd som vet ngn manick som kan göra om utsignalen från antalet pulser, så mätaren rör sig rätt.
    Blir nog att köpa en ny mätare som moddas in där originalmätaren sitter , är nog enklast och billigast så..
    Och ikväll eller imorgon lägger jag upp en video på el motoro , håller på och bygger tryckrör atm samt väntar på min organiskakoppling ifrån RS micke och ett pedalställ ifrån obp. Så det är inte mycket kvar innan den kan börja rulla igen

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Kan tipsa om Janne Skrävles bil som just nu är 3a i Sweden Top10, det är en 240 med Saabmotor och Bmwlåda, där kan du se lite lösningar.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...3t-i-Volvo-242

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Kan tipsa om Janne Skrävles bil som just nu är 3a i Sweden Top10, det är en 240 med Saabmotor och Bmwlåda, där kan du se lite lösningar.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...3t-i-Volvo-242
    Den har jag luskat igenom någongång förut, fick även hjälp med ideer till tråget utav honom!

  15. #15

    Start bevis ;)



    Här finns en video på när jag startat den, motor är i nuläget upphängd i lyften och motorutrymmet ska finslipas efter fel lagd grundfärg, sen blir det riktiga färgen och förhoppnigsvis åka av efter det! Dock lär det ta någon månad ev. veckor precis kommit hem efter operation...

  16. #16
    Du kanske redan löst de. Men tempgivaren som sitter i mitten på toppen är till ecun. Den andra är till instrumentet

  17. #17
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    Citat Ursprungligen postat av T.hedberg Visa inlägg
    Här finns en video på när jag startat den, motor är i nuläget upphängd i lyften och motorutrymmet ska finslipas efter fel lagd grundfärg, sen blir det riktiga färgen och förhoppnigsvis åka av efter det! Dock lär det ta någon månad ev. veckor precis kommit hem efter operation...
    Hääääääääääääärligt. Blir la utkastad ifrån det här plejset nu men alltid varit lite svag för 244:an. Så med SAAB-motor blev den ju ännu lite fräckare.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-21 klockan 20:34. Anledning: Videon ligger ju precis ovanför, det kanske räcker ;)

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av raketfarfar Visa inlägg
    Du kanske redan löst de. Men tempgivaren som sitter i mitten på toppen är till ecun. Den andra är till instrumentet
    Det är kirrat, men tack ändå!

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Hääääääääääääärligt. Blir la utkastad ifrån det här plejset nu men alltid varit lite svag för 244:an. Så med SAAB-motor blev den ju ännu lite fräckare.
    Yes, snart ute på vägarna och bilträffar förhoppningsvis hela sommaren

  19. #19
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    Citat Ursprungligen postat av T.hedberg Visa inlägg
    Här finns en video på när jag startat den, motor är i nuläget upphängd i lyften och motorutrymmet ska finslipas efter fel lagd grundfärg, sen blir det riktiga färgen och förhoppnigsvis åka av efter det! Dock lär det ta någon månad ev. veckor precis kommit hem efter operation...
    Citat Ursprungligen postat av T.hedberg Visa inlägg
    Det är kirrat, men tack ändå!


    Yes, snart ute på vägarna och bilträffar förhoppningsvis hela sommaren
    Vilka träffar brukar du åka till? Hade velat se den live.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-21 klockan 20:33. Anledning: Videon ligger ju precis ovanför, det kanske räcker ;)

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Vilka träffar brukar du åka till? Hade velat se den live.
    Westaroze meet ( Hälla träffarna i Västerås )
    Powermeet
    Blir nog en sväng till Gatebil Norge också
    Wescrape meet om det blir av iår
    Dock vet jag om det blir någon Barkarbyträff för mig utav olika anledningar.

    Det har blivit lite dåligt med träffar här nära Sthlm tycker jag, så tänker nog utforska lite iår , det är bara hojjta till om det finns andra träffar i landet som är värda och åka till så kanske man drar sig dit
    Senast redigerat av T.hedberg den 2016-01-21 klockan 21:26.

Liknande ämnen

  1. Trionic5.5 på 8-ventilare
    Av saab putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-04-09, 16:49
  2. Varvtalsskydd trionic5?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-21, 11:13
  3. [LÖST] Trionic5 eller 7 OG9-3
    Av torsobon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 19:15
  4. Trionic7 vs Trionic5
    Av hagan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 09:11
  5. Ingiftning av Trionic5 box
    Av Ruskis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •