Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 51 av 51

Ämne: Byte av handbromsvajer OG9-5

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 875
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Går kanska att komma åt vajern med avgassystemet på plats om du lyckas få bort värmeskölden. Jag hade dock valt att plocka ner hela avgassystemet, 4 skruvar till turbo å dp och sen bara att rycka ner det.

    Lossa helst (med försiktighet) med varm turbo och byt till nya skruvar när du väl håller på, är inte kul när dom går av i turbon
    De tre pinnskruvar som håller fast avgasröret i turbon är av rostfritt material, de går sällan sönder av sig själva men likt rostfria skruvar så kan gängorna skära sig ordentligt om det vill sig illa och då kan man dra sönder dem. Kan sluta med att man tvingas lossa turbon och lämna in för att borra loss det som är kvar av pinnskruvarna.

    De två skruvar som håller flexdelen mot katalysator är lättare att ge sig på. Ofta rejält rostiga men man kan alltid såga sönder dem och ersätta med två nya skruvar/muttrar/brickor.

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 595
    Lossa gummiupphängningarna till avgaset brukar vara plättlätt.
    Låt det sedan hänga ner och vila på bakaxeln så blir det gått om plats för att lossa värmeskölden.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Nu har jag kikat vidare och hittade följande på WIS under:
    /9-5 / 2000 / 5. Brakes / Handbrake / Adjustment/replacement / Handbrake lever / To fit

    Här verkar det som att det går att komma åt kopplingen genom att montera bort handbromsspaken... Ser så ut på bilden.
    Kan det vara ett alternativ? Eller är det mer jobb och bök än att försöka pilla underifrån som verkar vara den gängse metoden?

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    För att fortsätta resonemanget.
    Tänker mig att koppla bort vajrarna från hävarmarna vid bakhjulen. Vajern har en ögla i änden så där kan man sätta fast en dragvajer. När man drar upp handbromsvajern genom mittkonsolen kan man sätta den nya vajern på dragvajern och lirka tillbaka.
    Låter enkelt... och man behöver inte rodda runt med avgasröret.

    Någon som testat detta eller vet att det inte går?

  5. #45
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 801
    Nej det går inte att göra så.........Du har en wire som går från spaken ner genom golvet och en liten damask. Sen krokas den den i de andra wirarna under bilen. Höljet till dessa sitter i fästen under bilen och om det är orört så har man dessutom två låsringar där som ska bort. Så nä det enda sättet är att ge utrymme för bytet underifrån.

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Byta bakre bromssköldar OG9-5

    Hej igen,

    Beställde delar för komplett bromsbyte bak - trodde jag.
    Skulle till slut fästa returfjädern till bromsskölden varvid skölden kraschade sönder som en kexchoklad... Måste byta den oxå...

    Enligt EPC verkar orginal vara en hel enhet som skruvas fast bakom hjullagret med fyra skruvar. Denna verkar dock utgången.
    Det finns en utbytesplåt som verkar träs på över den gamla centrumdelen.

    Någon som bytt dessa bak eller som vet hur passformen är? Läste ett inlägg om att den ska svetsas fast... kanske kan limma eftersom jag inte har någon svets...?
    Behöver jag skära bort den gamla på något sätt?

    OG9-5 -00
    Tack på förhand.

  7. #47
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 649
    Medlem#
    12120
    Finns det att få tag på nu alltså ? den var kex på min '99 också men då gick den inte att köpa, så jag fick svetsa ihop lite plåt själv för att fkjädern skulle ha nånstans att kroka i.

    tekniskt sett kan du väl popnita eller skruva fast en plåt med, men då jag har svets så var det enklast frö mej att svetsa.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jo det verkar så... Är inte någon SAAB specialist men jag hittade på Mekonomen och Trodo som verkar ha på lager. Alla andra har "slut på lager"...

  9. #49
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    202
    Medlem#
    13810
    Speedparts säljer bromssköldar, dock inga i lager. Hade själv fantasi om att modifiera en v@lvo sköld från feltema men slutade med en bit svetstråd som höll fjädern
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  10. #50
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 649
    Medlem#
    12120
    Det var nog fram som inte gick att få tag i, bak svetsade jag kanske mer för att få till nåt fungerande där och då vid närmare eftertanke.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Har nu bytt bromssköldar bak. Dessa går att få tag på.

    Så här i efterhand borde jag tagit lite bilder för att hjälpa andra men jobbet var inte svårt. Påminner lite om att byta ABS-ringar. Hjullagret behöver inte tas bort och man ska även kunna lämna handbromsbackarna på plats. Kan dock vara lämpligt att ta bort detta eftersom det ramlar mycket rost från när man tar bort de gamla och rensar upp. Dumt at ha en massa skit i handbromsen...
    Den gamla skölden såg likadan ut som den nya. Riv bort och knacka bort rosten med lämpligt verktyg och borsta rent.
    Kvar blir ett säte och det är bara att försiktigt knacka dit den nya skölden. Den sitter lagom hårt. Sitter den löst kan man böja till den inre falsen lite innan man knackar dit den.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte handbromsvajer NG9-3
    Av ranchn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 21:12
  2. Handbromsvajer 900ng
    Av mortimer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 08:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •