Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: eLSD till Saab 9-3 - går det att bygga om?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215

    eLSD till Saab 9-3 - går det att bygga om?

    Hej,

    Har en Saab 9-3x 2.0T Biopower årsmodell 2010 med XWD och eLSD. Tyvärr har diffen bak med eLSD börjat strula och verkstaden säger att allt behöver bytas. Dessvärre är tillgången på dessa diffar minst sagt bristfällig och lika med väldigt, väldigt svår att få tag i, i alla fall om man vill ha en ny eller bättre begagnad. Jag börjar då fundera på om det är möjligt att montera en bakre diff UTAN eLSD då dessa verkar vara betydligt enklare att få tag i. Jag vet att eLSD är bättre och att bilen blir tråkigare, men hellre det än en bil som inte går att använda. Naiva jag tycker att det borde vara möjligt att byta diff samt drivaxel och via Tech-2 ändra inställning till eLSD = nej och problemet är löst, men det kanske är att hoppas på för mycket :-)

    Ytterligare fundering: Finns det en eLSD-diff från t ex Opel eller något-annat-gm-märke som passar Saab 9-3?

    Vänliga hälsningar

    /Niklas
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  2. #2
    2010-2014 Buick Lacrosse
    2011-2014 Cadlillac SRX
    2013-2014 Cadillac XTS

    9-5 XWD w/ eLSD is 20966176
    9-4X w/ eLSD is 22986667

    Kanske du kan hitta något med hjälp av detta?
    Kanske nåt ifrån din gamla axel i form av styrelektronik behöver flyttas över...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    957
    Kontakta Haldex och fråga vilka andra bilar som har liknade hårdvara eller om de går att fixa reservdelar dirket från dem. ( Det går, men frågan är om de vill lägga tid på det )

    Finns andra svenska företag som använder den eLSD n .. Ford och Opel också, Vissa VAG bilar och alfa tror jag.

    Tänkt dock på att det med största sannorlikhet inte är samma utväxling i en diff tänkt till ett annat bilmärka. Skulle även kunna va andra skillnader, tuning av kraftfördelning etc.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Kolla med mssaab. Han bytte sin nyligen. Fick fel från början. Om jag förstått rätt hade en Orio "praktikant" märkt fel. Så det ska finnas nya XWD axlar både med & utan eLSD på lagerhyllan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Har för mig någon OPC Opel har samma Haldex axel, men det är väl inte så vanligt förekommande med Opel & 4-krafs.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Om jag inte minns fel så är det vanligaste felet någon ventil eller pump. Kongo här på forumet fick någon fantasisumma för att laga sin XWD och i slutändan visade det sig att han kunde ta delar från någon Opel och byta på sin 9-3 och det kostade kaffepengar i jämförelse.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Halland
    Inlägg
    81
    Jag skulle ha utan eLSD-diff men verkstan fick bara fram med eLSD-diff, men det visade sig att någon på Orio hade märkt en leverans med samma artnr. De skulle ha fått en leverans med eLSD-diff och utan och detta var höstas så det borde finnas nya på lager. Jag har även plockat sönder min gamla för att se vad som fel på min Haldex enhet, finner inget mekaniskt fel men hittar svarta klumpar i oljan och detta satt i ventilen, så jag tror att felet var oljan som oxiderade pg, utebliven oljebyte av tidigare ägare kanske en sköljning av Haldexlådan hade hjälpt. Symtom vibrationer vid ca 40-50kmh och vid ca 75-85kmh.
    Senast redigerat av mssaab den 2015-12-09 klockan 18:47. Anledning: fel i text

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Tack för alla svar!

    Ventilen är bytt tidigare i år.

    Uppdatering: Jag har funnit ett företag i Tyskland som har nya diffar till försäljning, ligger på cirka 2700 euro inkl frakt. En annat företag i USA har gladeligen skickat mig instruktioner om hur man använder diffen från 9-5 XWD och flyttar över till 9-3, man måste bara flytta med styrenheten och ventilen så ska det vara bolt-on. Utmaningen nu är att det är ett försäkringsärende och jag har inte fått riktigt klart för mig ännu vad verkstaden är beredda att göra för att lösa problemet, diskussion pågår.

    Orio försökte jag ringa imorse och tala med men dom ville inte ha med privatpersoner att göra så jag hänvisades till mail, har inte fått något svar ännu. (Vill veta om det finns diffar med eLSD i lager hos dom.)

    Är det någon som tror att det är möjligt, om det sk*ter sig totalt, att sätta på en vanlig diff utan eLSD?
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  8. #8
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Har nyss fått min eLSD diff utbytt hos Saab. Så det finns...
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    956
    Hej
    kollat lite i EPC och diffen verkar ersatt minst två ggr ( i alla fall bytt artikelnr )

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    F.k fick jag hela diffen utbytt till en ny igår och hoppas därmed att felet med att den hugger till i olika hastigheter är borta nu.

    God jul! :-)
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

Liknande ämnen

  1. Kan man enkelt se om en 9-3 XWD har eLSD?
    Av agehall i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2015-03-17, 06:59
  2. eLSD eller ej på NG9-3 XWD?
    Av slipztream i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 14:43
  3. eLSD eller inte.
    Av MysCarl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 08:05
  4. Hur ser man om en 9-3X har eLSD?
    Av Peppe72 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 15:08
  5. Funkar Xwd och eLSD om en ABS givare är trasig ?
    Av HP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •