Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av en läckande taklucka på en SAAB 9-5 -01 sedan som nyligen införskaffats. Kanske är gammal skåpmat men kanske hjälper någon med liknande problem.

Symptom:

Blöt klädsel A-stolpe förarsida och vatten i golvet/mattan bakom förarstolen.

Lösning: Dräneringsslangar till takluckan sitter i framkant och bakkant av takluckan och rinner ut via A-stolparna och och C-stolparna. Det visade sig att båda gummidräneringsslangarna på förarsidan hade hoppat av från plastmunstyckena för avrinningen...

För att komma åt de fram så tog jag bort A-panelen, skruvade bort solskyddet och handtaget i taket (Torx 25) och kunde då försiktigt vika ner taket så att man kunde kika och sedan komma åt dräneringsslangen/utloppet. Bara att sätta tillbaka (med fördel kanske med buntband/slangklämma).

För att komma åt de bakre så lossade jag stoppljushöljet (sedan), tog ner höljet till innerbelysning bak, vred de två vita plastknapparna 90 grader och vek försiktigt ut panelen för C-stolpen i överkant och sen kunde man försiktigt böja ner taket för att återigen se/komma åt dräneringsslangarna.

Dräneringen rinner ut strax bakom fram- och bakhjulen, bakom bakhjulen sitter det gummimunstycken som man ser.

Tips: Taket innehåller glasfiber, vilket jag upptäckte efter första slangen så använd gärna handskar.

Bilder lånade från: http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=162973
dränering.jpg

MVH