Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: OG9-3 -02 startar ej ibland och går ej riktigt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    OG9-3 -02 startar ej ibland och går ej riktigt

    Jag har en gammal 9-3 -02 att pendla med. Har alltid funkat prima. Men nu har den bestämt sig för att jäklas med mig.

    För ett litet tag sedan kändes det som den ryckte till lite vid acceleration men det försvann så jag tänkte det var nog ingen. MEN så i förra veckan fick den för sig att vägra starta efter jag varit inne och handlat. Efter lite googlande, funderande och koll av felkoder(det fanns inga) så pekade mycket på vevaxelgivaren, så jag bytte den. Bilen startade men ryckte och betedde sig konstigt vid fullgas. Men bara mellan säg 2500-4000rpm. Fullgas på övriga varvtal och dellast på 2500-4000 funkade bra. Tänkte att det är säkert något mera då men nu går den åtminstone. Tog bilen idag till jobbet, lämnade först av största tjejen på fritids och bilen startade fint igen. Lämnade sedan av minsta tjejen på dagis, då vägrade bilen att starta. Stendöd! Mitt tidigare googlande sa mig att då måste det väl vara bränslepumpen som börjar ge sig, tändkassetten byttes i somras för den gav felkoder. Sagt och gjort, köpte en bränslepump och bytte. Men lik förbannat så går bilen kasst på fullgas 2500-4000rpm. Nu vågar jag inte köra skiten för risken är nog ganska stor att den vägrar att starta igen.

    Så vad kan det vara?

    Sammanfattning:

    9-3 -02 ~22000mil

    Bytt:
    Tändkassett i somras
    Vevaxelgivare
    Bränslepump

    Inga felkoder öht.

    Startar ej ibland, går inte bra 2500-4000rpm fullgas. Tycker mig inte se något samband mellan om den är varm eller kall eftersom den startar varm ibland också. Om jag ska beskriva hur det känns så är det som att den får lite skvättar med soppa ibland. Över 4000rpm så blir allt normalt igen även vid fullgas.

    Edit:
    Testat med "semidefekt tändkassett", verkar funka normalt då.
    Senast redigerat av gilgo den 2015-12-11 klockan 08:21.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Bränslefilter är en kandidat om du inte bytt det på länge. Enligt serviceprogrammet ska det bytas första gången vid 11 000 mil och därefter var 10 000:e mil.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av gilgo Visa inlägg
    Jag har en gammal 9-3 -02 att pendla med. Har alltid funkat prima. Men nu har den bestämt sig för att jäklas med mig.

    För ett litet tag sedan kändes det som den ryckte till lite vid acceleration men det försvann så jag tänkte det var nog ingen. MEN så i förra veckan fick den för sig att vägra starta efter jag varit inne och handlat. Efter lite googlande, funderande och koll av felkoder(det fanns inga) så pekade mycket på vevaxelgivaren, så jag bytte den. Bilen startade men ryckte och betedde sig konstigt vid fullgas. Men bara mellan säg 2500-4000rpm. Fullgas på övriga varvtal och dellast på 2500-4000 funkade bra. Tänkte att det är säkert något mera då men nu går den åtminstone. Tog bilen idag till jobbet, lämnade först av största tjejen på fritids och bilen startade fint igen. Lämnade sedan av minsta tjejen på dagis, då vägrade bilen att starta. Stendöd! Mitt tidigare googlande sa mig att då måste det väl vara bränslepumpen som börjar ge sig, tändkassetten byttes i somras för den gav felkoder. Sagt och gjort, köpte en bränslepump och bytte. Men lik förbannat så går bilen kasst på fullgas 2500-4000rpm. Nu vågar jag inte köra skiten för risken är nog ganska stor att den vägrar att starta igen.

    Så vad kan det vara?

    Sammanfattning:

    9-3 -02 ~22000mil

    Bytt:
    Tändkassett i somras
    Vevaxelgivare
    Bränslepump

    Inga felkoder öht.

    Startar ej ibland, går inte bra 2500-4000rpm fullgas. Tycker mig inte se något samband mellan om den är varm eller kall eftersom den startar varm ibland också. Om jag ska beskriva hur det känns så är det som att den får lite skvättar med soppa ibland. Över 4000rpm så blir allt normalt igen även vid fullgas.
    Tändkassetten...

    Att tändkassetten är ny, även originalkassetter, är ingen garanti för att det inte kan uppstå fel på den. Min tumregeln för tändkassetter är 5% felutfall per 1000 mil under hela sin livslängd, nyare är troligen en aning bättre än äldre.

    Om tändkassetten du stoppade in i somras inte var en originalkassett så skulle jag säga att problemet närmast är förväntat, byt snarast eftersom piratkassetterna lätt kan ge följdskador.

    Naturligtvis finns en mängd andra, mindre vanliga fel.

    Edit: Tändkassetten i sig är inte kapabel att ge egna felkoder, men ibland så kan motorstyrningen upptäcka fel som pekar mot tändkassetten.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-12-08 klockan 18:43.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46
    Tack för bra förslag

    Börjar med att testa med den gamla tändkassetten som genererade felkoder men inte gav några märkbara symptom på motorgången. Vill minnas jag lade den på något bra ställe i garaget.
    Funkar det inte bättre byter jag bränslefiltret, det har gått 9000mil sen jag bytte det senast.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    35
    Knappast bränslefiltret. Vilket varv ligger han på vid tomgång? Hur ser stiften ut, svarta? vita? Listan kan göras lång på vad det kan vara, har du någon felkod alls i nuläget som är relaterat till motorn?
    SAAB 9-3 2,0t Polar

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46
    Inga felkoder. Normal tomgång. Har ej kollat stiften än. Kollar imorgon när jag testar den andra tändkassetten.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46
    Det mesta tyder på en kass tändkasset. Bytte till min "semidefekta" och då gick bilen normalt igen. Ny kassett på väg från Speedparts, tyvärr samma typ av kassett men all cred till Speedparts som byter ut den utan tjafs.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av gilgo Visa inlägg
    Det mesta tyder på en kass tändkasset. Bytte till min "semidefekta" och då gick bilen normalt igen. Ny kassett på väg från Speedparts, tyvärr samma typ av kassett men all cred till Speedparts som byter ut den utan tjafs.
    Får jag gissa på att det är deras piratkassett? I så fall skulle jag säga att du kan förvänta dig en upprepning, jag har helt enkelt inte sett någon piratkassett som duger än. Om du vill komma billigt undan chansar du på en begagnad, om den inte är åtminstone kontrollerad så behöver du köpa den på öppet köp, t.ex. bildelsbasen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46
    Ja, det är deras piratkassett. Det kanske är klokare att sälja kassetten direkt och köpa en ny original och ta det som läropengar.

Liknande ämnen

  1. Startproblem, lite hostig, ibland riktigt svårstartad
    Av xl15 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 18:39
  2. [LÖST] Intermitent startproblem 9000 2,0T -88
    Av helsing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 01:05
  3. Går riktigt slött ibland ** Fixat **
    Av Tzacko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 11:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •