Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Motorbyte - og900i till og900T.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675

    Motorbyte - og900i till og900T.

    Hej,

    Jag håller på att renovera en og900i -85 och skulle vilja skicka i motorn från min avställda og900S -92.

    Själva motorbytet är ju inga konstigheter, men när det kommer till pappersjobbet så känner jag mig lite osäker.

    Besikas tekniker skriver som följer:
    "Du behöver ett intyg på att avgaskomponenterna kommer från just den bilen.
    Kan skrivas av verkstad som har tillgång till komponentlista tillhörande aktuell bil".

    Kan jag kliva in på vilken "Saabverkstad" som helt och be om ett sånt intyg, eller måste de se bilen i fråga innan jag kan få ett intyg?

    Tacksam för hjälp //
    Tim

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    du kan nog glömma det där helt och hållet. Den där biten fungerar inte längre. Att besiktiga på det viset innebär en komponentkontroll som du nämner och få om ens någon gör sånt idag för det finns ingen som kan veta vad du har stoppat i för grejer. Volvo gjorde fysiska kontroller för länge sen och tog bra betalt för det. Nån på Opel skrev intyg om man bad om det men det försvann. Av given anledning kanske? Saab har jag ingen aning om men att få ett intyg från Saab lär nog vara svårt.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Finns flera som gjort detta. Tror du hittar info om du söker lite.
    Går ut på att man själv skriver ett trovärdigt intyg på vad man egentligen gjort och vilka komponenter som är monterade.
    På Saabklubbens forum har det funnits en mall för detta som någon använt.

    Om jag förstått rätt behöver du intyga att nya motorn har rätt komponenter och är kat-renad. Sen måste den ju såklart klara avgastestet och ha kat monterat.
    Vidare behöver en og900 gasdämpare
    Såg även nån som intygat att bromshuvudcylindern har korrekt diameter.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    jo det har ju förekommit tidigare men vad jag vet är det nästan stopp hos sbp eftersom de vet vad som behövs i form av intyg. Gör man nåt eget och bygger om och får påbackning på intyget. Vad gör man då? Bygger tillbaks? Lagom roligt.............
    Då är det nog enklare att köpa en turbo direkt.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Men det måste ju finnas verkstäder som kan intyga att motorn är original?

    Fick för mig att det skulle vara enklare att utföra ett motorbyte om man ersätter den gamla, smutsiga, motorn med en nyare katalysatorrenad dito ...

  6. #6
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Detta är vad som gäller idag.

    Citat Ursprungligen postat av sfro.com
    Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
    Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
    Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
    För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
    Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!
    Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

    Senast jag gjorde detta krävde besiktningsorganet ett intyg att allt var original. Jag skrev ihop detta själv och lät en mek på Biva skriva på det. Vet också att några skrivit under pappret själv och kommit igenom.


    Kul att du är igång och skruvar Saab igen Tim.

    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av jonka Visa inlägg
    Detta är vad som gäller idag.

    Senast jag gjorde detta krävde besiktningsorganet ett intyg att allt var original. Jag skrev ihop detta själv och lät en mek på Biva skriva på det. Vet också att några skrivit under pappret själv och kommit igenom.

    Kul att du är igång och skruvar Saab igen Tim.

    Mvh Jonathan
    Kalas!

    Ska kolla med en verkstad här i stan som håller på mycket med Saabar om dom är villiga att skriva under ett sånt papper.

    Det var ett tag sedan jag höll på med Saab-skruvande, men nu är det dags att färdigställa en gubbig coupé ...
    /Tim

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Jag skrev ett eget intyg och det godtogs utan problem för två månader sedan. Däremot godkände dom inte att jag hade en eftermarknadskatalysator, var tvunget att vara 100% original med rätt nummer på katalysatorn från SAAB.

    1 användare gillar detta inlägg


    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

  9. #9
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av Hyperkub Visa inlägg
    Jag skrev ett eget intyg och det godtogs utan problem för två månader sedan. Däremot godkände dom inte att jag hade en eftermarknadskatalysator, var tvunget att vara 100% original med rätt nummer på katalysatorn från SAAB.
    Jag har hört om flera som råkat ut för såna dumheter. Det skulle ju i praktiken innebära att de inte tillåter "originaldelar" från t.ex. Mekonomen.
    En kille på rejsa.nu fick backning på regbesiktning för att inte avgassystemet var original på hans Porsche 944 med Opels C20xe-motor från Kadett/Calibra. Det hade ju i praktiken inneburit att avgassystemet pekade rakt ut genom skärmen ett par meter.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  10. #10
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Just avgassystem behöver inte vara original heller. Avgasrening ja, men inte avgassystem. (höll på att få backing när jag reggade 99an första gången (med B202L och 3" downpipe)
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Någon som vet om man kan stoppa i en B202S (LTT 145hk) med all original utrustning som TS tänkt men komplettera detta med en 175hk APC-box och få effekten 175hk på pappret ?
    Tänker att det inte är någon nackdel att regga som en fulltryckare när det sannolikt ändå blir det i slutändan

    Skulle det gå med en B202L från en 9000 också ? Självklart ombyggd till 900 avgassystem/insugssystem/vattenpump mm
    Då skulle man ju kunna montera DI/APC


    ************************************
    Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
    Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
    Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
    För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
    Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!
    Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
    *************************************

    Gäller verkligen detta med motorer utan kat fortfarande ?
    Hade för mig att det ändrats.

    Om det fortfarande gäller, skulle det vara möjligt att flytta motor inkl allt och intyget från tillverkaren till en ny bil.
    Råkar ha ett sånt intyg från början av 90-talet som då gjorde det möjligt med T16 utan kat i en gammal T8
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Någon som vet om man kan stoppa i en B202S (LTT 145hk) med all original utrustning som TS tänkt men komplettera detta med en 175hk APC-box och få effekten 175hk på pappret ?
    Tänker att det inte är någon nackdel att regga som en fulltryckare när det sannolikt ändå blir det i slutändan

    ....
    Svar på första delfrågan är att det finns/fanns Lucas Fulltryckare så komplettera med rätt delar bara

    http://forum.saabturboclub.com/showt...s-Borsch-og900

    När jag fick min 900S -90 chippad (nytt bränslechip i boxen) skruvades det en del på tryckvakten för att den skulle kunna ladda mer - satt under instrumentbrädan ngnstans
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av Hyperkub Visa inlägg
    Jag skrev ett eget intyg och det godtogs utan problem för två månader sedan. Däremot godkände dom inte att jag hade en eftermarknadskatalysator, var tvunget att vara 100% original med rätt nummer på katalysatorn från SAAB.
    Skulle du kunna dela med dig av det intyget?
    Tänkte mer så att jag kan få se upplägget på det.

  14. #14
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av jurkko Visa inlägg
    Skulle du kunna dela med dig av det intyget?
    Tänkte mer så att jag kan få se upplägget på det.
    Skulle också vilja se det. Man har ju drömmar om någe coolt bygge i framtiden...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av jurkko Visa inlägg
    Skulle du kunna dela med dig av det intyget?
    Tänkte mer så att jag kan få se upplägget på det.
    Yes, fixar det efter jobbet.
    Silvrig og900 Aero -84
    Silvrig 9-5 Aero SC -02

  16. #16
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Hyperkub Visa inlägg
    Yes, fixar det efter jobbet.
    Långa pass?

    Skickat från min D6603 via Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. Ta kolvar från OG900i -91 till OG900S -90 Möjligt??
    Av Stefan W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 11:56
  2. bromsar till og900i -85
    Av zamzonite i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 23:12
  3. skillnad mellan kopplingar till og900i och og900t/aero
    Av thurbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 23:43
  4. Vart köpa Chip till og900t 16
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 17:51
  5. Godkänt larm till og900i -92?
    Av LB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 00:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •