Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Baklåst bil

  1. #1

    Baklåst bil

    Hej hopp koppla ur batteriet då tanken var att ladda det över natten ( bilen var ju låst när jag koppla ut det ) nu kommer jag ju inte in inbiten då jag inte får in nyckeln i dörrlåset går bara in några mm.. Helt galet klantigt så min fråga är om man kan öppna huven via grillen på något sett?

    Mvh anders

    - - - Uppdaterad - - -

    Saab 95 2002 vector

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Har du dragkrok?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Nej tyvärr

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Då hade det funkat att mata bilen den vägen men det finns fler sätt, läs denna tråd först

    Och så är det smart att tala om var i världen man finns, det kan ju hända att din granne är Saabnörd och kan hjälpa dig om hen läster här.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Okej skall kolla tråden bilen står skit dumt till för att ens hissa upp skrället (backe) bor i falkenberg Hallands län, får väl i värsta fall Slå in den lilla bakrutan kanske ;/

  6. #6
    Läste runt lite på Google nu å en hade gjort det utan batteriet i bilen via skyltbelysningen..? Kan det funka tro?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937
    Man bör motionera låscylindern i dörren någon gång per år (i samband med däckbyte är en bra minnesregel) för att undvika att den kärvar ihop.
    Det betyder dock inte att det är kört, lite låsolja, juckande med nyckeln, väntan, låsolja, juckande väntan, o.s.v. brukar så småningom få fart på låset.

  8. #8
    Skall börja göra detta framöver så man slipper liknande

  9. #9
    Går det att göra på det sättet med startmotorn trots batteriet inte sitter i bilen?

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Citat Ursprungligen postat av saab-turbo Visa inlägg
    Läste runt lite på Google nu å en hade gjort det utan batteriet i bilen via skyltbelysningen..? Kan det funka tro?
    Nja, det kräver ju att lyset är tänt för att du skall kunna bakmata via en lampa. Tror inte Google är din vän i det fallet.

    Börja med tipset från jellybear med låsspray och funkar det inte så prova ett annat fabrikat innan du ger upp den metoden (vissa är bättre än andra).
    Har du kombi så har du väl även ett lås där att testa med? (Alla årsmodeller har inte det men jag tror inte det försvann förrän -06)
    Annars blir det väl till att krypa in under och mata + på startmotor eller generator. Och ja det går för då får du spänning så du kan trycka på fjärren för att låsa upp.

    Grillen på -02 (du har 3 delad grill va? ) kan man plocka loss utifrån men jag vet inte om du når låsmekanismen för det (och det spöregnar ute så jag går inte ut och kollar den möjligheten just nu)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Japp 3 grillad hittar ej Virén till huven där under, men skall ut nu å se om jag kan hissa upp bilen å se om jag kan plussa startmotorn bilen är en sedan å har bara lås på förar dörren :s

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Se till att lägga något ordentligt bakom (på sidan nedåt backen) på båda bakhjulen så du inte kör över dig själv och använd en seriös domkraft och minst en pallbock om du kryper under så du inte blir en notis i dagstidningen om en olycka!

    Och det är trångt och djävligt så en bra ficklampa/pannlampa är också bra.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Fick upp bilen nu tack för hjälpen gjorde vad Herman sa ang sätta plus på startmotorn tog ett tag men till slut lppna bilen sig hoppas jag får tyst på larmet nu bara som vägrar sluta

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7119
    Citat Ursprungligen postat av saab-turbo Visa inlägg
    Okej skall kolla tråden bilen står skit dumt till för att ens hissa upp skrället (backe) bor i falkenberg Hallands län, får väl i värsta fall Slå in den lilla bakrutan kanske ;/
    Alltid bättre att paja en vanlig sidoruta. Mycket lättare att plocka en sidoruta på skroten.

  15. #15
    Nja den lilla sidorutan sitter med 4 skruvar som man enkelt skruvar bort å lossar rutan bara har bytt en sån tidigare

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Citat Ursprungligen postat av saab-turbo Visa inlägg
    Fick upp bilen nu tack för hjälpen gjorde vad Herman sa ang sätta plus på startmotorn tog ett tag men till slut öppna bilen sig hoppas jag får tyst på larmet nu bara som vägrar sluta
    Vad bra att du lyckades öppna bilen.
    Larmet borde tystna om du monterar i batteriet, larmar på/av med fjärren.

    Och som notis utifall någon läser denna tråd senare, att lossa grillen för att öppna huven är ingen idé eftersom huvlåsen sitter långt därifrån med kylare och annat i vägen.

    Och låsen bör ju alla som läser detta smörja upp för man vet aldrig...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Man bör motionera låscylindern i dörren ...
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och låsen bör ju alla som läser detta smörja upp för man vet aldrig...
    En man som heter Ove vet.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119


    Han är nog inte ensam och fler lär det bli...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Baklåst Bakdörr 9000
    Av croos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •