Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Larmet går när jag stannar för rödljus med min Saab 9-3 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49

    Larmet går när jag stannar för rödljus med min Saab 9-3 -03

    Hej, som rubriken lyder så gick larmet två gånger på 30 minuter i min nyköpta Saab 9-3 -03. Hände inte vid varje rödljus och jag gjorde inget speciellt vid något tillfälle. Fungerade sedan bra vid upplåsning och hände inte vid körning. Vet att denna årgång har elfel och jag köpte den billigt så är inte helt förvånad. Men vet inte vad det kan vara? Skulle bli väldigt glad för svar!

    Mvh
    Emil

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Förstår jag dig rätt att larmet går på när du är ute och kör, när du stannar vid rödljus? Fortsätter motorn gå? Kan du köra vidare medan larmet är igång? Är det både blinkers och tuta? Är det det vanliga signalhornet eller larmets eget signalhorn du hör? Hur stänger du av det hela?
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Tack så mycket för det!
    Precis, larmet går igång när jag kör men inte när bilen är i rörelse utan båda gångerna kort (1-2 sekunder) efter jag bromsat in för rödljus. Fick lite panik kan man säga men jag är hyfsat säker på att motorn fortsatte att gå, men jag stängde av och tröck på låsknappen på nyckeln vilket hjälpte. Jag kunde sedan starta och köra vidare (testade alltså inte att köra när larmet tjöt). Stämmer, det är både blinkers och tuta. Jag är osäker på skillnaden mellan det vanliga signalhornet eller larmets egna signalhorn.. Hör jag skillnad om jag tutar vanligt och sedan lyssnar på när det går igång igen nästa gång? Vad tror du att det kan vara?

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Siden bilen er nyinnkjøpt, du trør på bremsen (= mer-belastning på strømmen) og motorturtallet går ned (= lavere generatorhastighet), har du da kontroll på batterikapasitet og lading?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Siden bilen er nyinnkjøpt, du trør på bremsen (= mer-belastning på strømmen) og motorturtallet går ned (= lavere generatorhastighet), har du da kontroll på batterikapasitet og lading?
    Tyvärr ingen vidare koll batterikapacitet och laddning. Kan jag ta reda på det utan mätinstrument? Har tänkt på att tomgången är 700-800 varv, skulle det hjälpa att ställa upp den till närmare 1000?

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Kapasiteten måles vanligvis med en belastningstester, men en indikasjon på status kan du få ved at du måler direkte på batteripolene (ikke polskoene) når startmotor går. Da skal spenningen ikke gå under 9,6 V. På vår 9-3 ligger den på 10,4 V ved ikke varm motor.

    Ladespenningen bør ligge på 14,4 V når motor er startet, og under drift aldri under 13,8 V med et godt oppladet batteri.

    Å stille opp tomgangsturtallet for å kompensere for ev. svakt batteri eller dårlig lading, er vel ikke en god ide.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 960
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av EmilN Visa inlägg
    Kan jag ta reda på det utan mätinstrument?
    Ja och nej. Om du kört bilen en lite längre sträcka, för att då låta bilen få en chans att ladda upp batteriet, och nu märker att felet inte återkommer så man väl säga att du hade låg batterispänning, men den nu är normal. Du kan även ringa säljaren och höra hur länge bilen stått stilla innan du köpte den. Någon månad utan laddning kan ju vara orsaken till varför det eventuellt var låg spänning på batteriet. Hur låg eller hög spänningen nu är går vad jag vet inte att ta reda på utan någon typ av mätinstrument. Multimeter (eller ett billigt wifi/blåtands-OBD till telefonen) brukar kunna ge en fingervisning om hur det ligger till.

    Grattis till bilen förresten!
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Är det OG9-3 eller NG9-3 det gäller?

    Larmsirenen på OG9-3 kan ju leva sitt eget liv om de interna batterierna är dåliga.
    men eftersom TS skriver Vet att denna årgång har elfel så antar jag att det är NG9-3 men fakta underlättar ju
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Tack för alla svar! Jag ska åka till Dalarna från Stockholm innan jul och innan det blir det troligtvis inte så mycket kört. Då förmodar jag att batteriet hinner laddas fullt och väl i Dalarna kan jag mäta spänningen på batteriet. HeRmAN: Vet inte skillnaden på OG och NG men i taggar har jag skrivit ARC och -03, jag förmodar (hoppas) att det förklarar det hela. Får gärna upplysa mig om det då är OG eller NG.
    För det är ingen fara att rattlås eller annat kan hoppa i om det mot förmodan skulle ske på E4?
    Jag återkommer med resultat efter julhelgen, återigen stort tack, fint att det finns kunniga människor som vill hjälpa till! /Emil

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Är det OG9-3 eller NG9-3 det gäller?

    Larmsirenen på OG9-3 kan ju leva sitt eget liv om de interna batterierna är dåliga.
    men eftersom TS skriver Vet att denna årgång har elfel så antar jag att det är NG9-3 men fakta underlättar ju
    Drog en snabb googling, det är NG

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Bra, då kan du utesluta den sirenen och fokusera på batteriet till att börja med.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Rödljus sjukan.
    Av traskalle i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 10:12
  2. Lägga i neutral vid rödljus (automat)?
    Av Stefan E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 10:14
  3. Bilen dör ibland vid rödljus.
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 18:13
  4. Sparas kopplingen om man frikopplar vid rödljus?
    Av turbo4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 17:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •