Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 900S -91 Daily Beat

  1. #1

    Saab 900S -91 Daily Beat

    Hallihallå!

    Investerade för en tid sedan i en vardagsbil i from av en Saab 900s, årsmodell 91 med 20k mil på mätaren.

    Tanken är att piffa till den allt eftersom i mån av tid, nedan kan ni se vad som skett hittills, enjoy!


    Vid inköpet, rockar några universalfjädrar i fronten vilket ger den en något komisk rake


    NOS gasdämpare installerades då pappa haft ett par liggandes i garaget sedan tidigt 90-tal.


    Kapade de främre fjädrarna (av okänt ursprung) två varv, och likaså en liten kapning av bumpstopsen och klämde sedan dit gasdämparna.


    Resultatet, nu rake:ad åt rätt håll


    Lagom tight


    Investerade i en halvtaskig uppsättning 16" aero fälgar som fick sig redigt med kärlek.




    Efter behandlingen hade de erhållit både polerad läpp och antracitgråa centrum.


    2.5" tryckrör med tillhörande lindade silikonslangar inhandlades för att kunna installera 9000 intercooler.



    2.5" tryckrör är det svårt att hitta plats för, men det gick, och dragningen av nya kylarslangen är av världsklass


    Sitter som en käftsmäll, passade även på att pensla fronten med hammarlack efter att kapat ur den för att göra plats åt intercoolern.


    För att fortsätta prestandaökningen installerades ett Ramair-filter


    Motorrummet efteråt, dock fortfarande i behov av lite kärlek



    Lite extra bilder, obligatoriskt turbo-emblem monterat samt elektrisk antenn



    Inhandlade ett par Aero luftutsläppskåpor som lackades Sirrus-vita, monterade även orangea original sidoblinkers.


    Nu sitter den på turbo 85 fälgar skodda med dubbdäck och väntar på mer kärlek, först och främst ska växellådans oljeläckage ses över

    Kunde inte hålla mig från att visa lite av ett av de andra projekten jag har för tillfället

    Denna uppsättning BBS RM splitfälgar kommer skos med Toyo R888:or och monteras på nedanstående bil (hopas det är okej fast att det inte är en Saab)


    Flickvännen assisterar i brist på existerande hjulupphängning


    Motorvalet föll på en 1.8 liters 16 ventilers Golf MK2 GTI motor (KR) som kommer matas med både luft och bensin från dessa Yamaha R1 förgasare som på bilden monterats ihop mot custom aluminium insuget

    Det var allt för denna gången, på återseende

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HankyPanky den 2015-12-06 klockan 11:28. Anledning: stavfel
    -- Stance Is In My <3 --

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    åhh... og900

  3. #3
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Fina projekt, men ska du bara ha en slangklämma på tryckrören sådär? Tänkte mellan turbo och intercooler... Lär ju läcka som bara den...
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #4
    Haha, än så länge har det gått bra, men vi får väl se
    -- Stance Is In My <3 --

  5. #5
    Vart lite söndagspill med bilen idag

    Monterade en ny huv fri från rost




    Har även skurit/kapat ur ett CAI i stötfångaren



    Till sist har jag fått tag på en ny grill (tidigare hade flera sprickor) som jag har gått på med lite spackel, denna ska sedan lackas i samma kulör som fälgarna



    Det var allt för denna söndag

    1 användare gillar detta inlägg


    -- Stance Is In My <3 --

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Det är mindre jobb om du lackar en grill som inte är kromad så slipper du pillra bort allt krom med rakblad först

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det är mindre jobb om du lackar en grill som inte är kromad så slipper du pillra bort allt krom med rakblad först
    Haha! har dessvärre upptäckt detta nästa gång jag ska lacka en grill ska jag definitivt ha detta i åtanke
    -- Stance Is In My <3 --

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Jag skulle nog inte orka lägga ner nå mer jobb på den du har där utan skaffa en "vanlig" som inte är kromad, alla vill ju ha kromgrillar i regel så de vanliga i plast är ju inte värda mycket. Suger och lägga ner massa jobb så kanske resultatet ändå inte blir helt hundra.

  9. #9
    Jag visste faktiskt inte ens att det fanns grillar som inte var kromade från fabrik
    -- Stance Is In My <3 --

  10. #10
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av HankyPanky Visa inlägg
    Jag visste faktiskt inte ens att det fanns grillar som inte var kromade från fabrik
    Jämfört med antalet som icke var kromade känns det svårt att missa, de var långt ifrån standard på alla 900:or. Men men, vi alla tittar väl på olika saker

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Jämfört med antalet som icke var kromade känns det svårt att missa, de var långt ifrån standard på alla 900:or. Men men, vi alla tittar väl på olika saker
    Men jag lyckades trots allt förra grillen var också kromad så har nog inte reflekterat över detta fenomen på grund av det
    -- Stance Is In My <3 --

  12. #12
    Fick hem en Lico mockaratt idag tillsammans med sparco snap off nav



    Nu saknas bara boss kittet för att kunna montera härligheten och förhoppningsvis anländer det inom en snar framtid
    -- Stance Is In My <3 --

  13. #13
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Är de framtida driftingmania jag skådar

    Blir säkert schyst, trevlig ratt om inte annat!
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  14. #14
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Vi har alla våra böjelser,,,,

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 Griffin -12 & 9-3 Cabriolet -07
    Av Slave_joe i forum Projekt
    Svar: 1572
    Senaste inlägg: 2024-03-11, 23:43
  2. Saab 900s -90
    Av svempus i forum Projekt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •