Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Saab 9000 Aero -97 blivande sommarbil

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Saab 9000 Aero -97 blivande sommarbil

    Hejsan!

    Har gått och blivit ägare till en 9000 Aero -97. Det hela började med att jag av en slump noterade bilen ståendes på en bilfirma som säljer bilar via auktioner på internet i närheten av mitt jobb. Svängde in och konstaterade att det var en Aero med manuell låda vilket är ett krav för mig - B234R alltså. Köpläge!

    Knackade på och undrade lite försynt om någon möjligen kände till den där Saaben i hörnet? "-Jodå för tusan, den skulle vi behöva bli av med" fick jag till svar. Det visade sig att bilen tydligen hade gått i England ett par år och således varit "tillfälligt registrerad" utan att för den delen avförts från Sverige, där den för närvarande är avställd. Bilen är alltså svensksåld. Efter lite klargöring av hur det egentligen låg till så blev det ett köp av bilen tillslut för en mindre slant.

    Kort summering av bilen:

    Saab 9000 Aero 2,3T/225 -1997
    Manuell växellåda
    Midnight blue med beige inredning samt Saab original armstöd i dito färg
    18313 mil vid inköp
    De enda tillvalen från fabrik utöver ljudsystemet är Träpanel instrumentpanel/konsol runt växelspak/mugghållare-mittre fack.

    Bilen är såld ny på Björkmans bil i Västerås, första ägaren var någon typ av företag som brukade den till 1999. Februari 2000 köptes bilen av ägaren innan mig som sedermera även brukade bilen i England under en lång period.




    Vänster framskärm är betydligt mer rostig än denna.




    Batteriet är redan bytt till ett Saab original. Den gräsliga kylarslangen ska självklart bytas, smågrejer som att byta till rätt skruvar på TK, en rejäl tvätt/uppfräschning och eventuellt så åker hela motorvärmarkittet med kablar ut då bilen ej ska rulla vintertid. Ventilkåpan är i behov av att lackas också.





    Så vad är då planen med denna bil? Jo tanken är att fräscha upp den allt eftersom och bruka den som sommarbil.

    Steg 1 är dock: Göra i ordning bilen för besiktningen. Det ska svetsas avgassystem, bytas en drivaxeldamask samt göra en allmän kontroll av lampor etc.

    En sammanfattning på saker som jag noterat hittils.

    Exteriört: Båda framskärmarna skulle behöva bytas, framförallt vänster. En parkeringsskada har lämnat tråkiga spår på höger bakdörr, höger framdörr samt tröskelbreddarn. En tråkig puck är en gammal "spackelskada" som har spruckit upp i anslutning till tanklocket. Dåliga emblem, liten spricka i reflexramp etc. Bilen har dock klarat sig någorlunda från rost i övrigt, hundben och vindruteram ser helt okej ut. Superaero-fälgarna är inte i toppskick.

    Interiört: Bilen är fin i skinnet förutom det vanliga stället vid insteget på förarstolen. Träpanelerna har sett sina finare dagar och börjat blekna en aning. En rejäl rekond krävs.

    Maskinellt: Allmän service inklusive byte samtliga vakuumslangar. Oljeläckage från p-box bakom remskiva. Torrsprucken drivrem. Efterdragning av topplock.

    Övrigt: Centrallåsmotor höger bak skulle behöva bytas. En till fjärrkontroll ska programmeras in. Tändlåskontakten ska bytas.

    Bättre bilder kommer när jag har tvättat upp bilen ordentligt och säkerligen mycket mer till "att göra listan".

    // Mikael

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Modern Saab som blivande samlarbil?
    Av Break out i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 11:08
  2. Blivande Saab-ägare? OG9-3 -99
    Av Cat i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 21:34
  3. HÄLP EN BLIVANDE SAAB ÄGARE
    Av w202 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 13:35
  4. Blivande Saab-köp
    Av StewOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •