Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Är det ett bra köp?

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Om du inte är låst vid Aero så borde det vara hyfsat lätt att hitta en lågmilad, välskött och fullservad 9-3 privat med helst en ägare om du kan ge det lite tid. Bilar som är 10 år gamla är sällan helt felfria oavsett fabrikat. Mekar man inte själv eller har tillgång till en prisvärd verkstad så ska man nog hålla sig till lite nyare bilar.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ja, det där med att vänta på rätt bil är nog en förutsättning för att bli nöjd. Privatköp är nog att föredra. Mitt intryck är att lite äldre bilar som de vi diskuterar främst säljs av mindre bilhandlare med ofta tveksamt rykte och "heder". Välj i så fall en MRF-ansluten handlare så finns det vissa garantier annat än sedvanlig "runt hörnet" garanti.
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Jag hade hoppat den Vectorn du länkar till, av följande anledningar:
    - 8 ägare (hyffsat många, men inte den avgörande faktorn)
    - Brukaren innan bilfirman som äger den nu hade den bara i 2 månader.
    - Senaste två besiktningar har den inte gått igenom utan varit tvungen till ombesiktning. Kan vara småsaker, men ger ändå ett tecken på hur "välskött" den är.
    - Utblåset på ljuddämparen bytt. Det skall vara dolt ändrör på dessa. Varför ser det ut som det gör nu, sticker ut så?
    - Första bilden i annonsen en helt annan Saab? Slarvig firma?

    Alla dessa grejer sammantaget, plus att den gått närmare 19 k mil gör att jag hade avstått och fortsatt leta.
    Men det är inte lätt, jag tänkte själv köpa 9-3 för cirka 50-60 tusen för 2,5 år sedan. Slutade att jag köpte på firma för en bra bit över det dubbla... Men den är riktigt fin å andra sidan.
    Vart ser du all denna info om bilen?
    Ja det låter ju inte bra alls, tänkte också på att första bilden är fel. Då håller jag med dig den känns inte intressant längre!

    Haha ok ja skulle gärna köpa en nyare bil men tyvärr så går det inte just nu,

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ja, det där med att vänta på rätt bil är nog en förutsättning för att bli nöjd. Privatköp är nog att föredra. Mitt intryck är att lite äldre bilar som de vi diskuterar främst säljs av mindre bilhandlare med ofta tveksamt rykte och "heder". Välj i så fall en MRF-ansluten handlare så finns det vissa garantier annat än sedvanlig "runt hörnet" garanti.
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Om du inte är låst vid Aero så borde det vara hyfsat lätt att hitta en lågmilad, välskött och fullservad 9-3 privat med helst en ägare om du kan ge det lite tid. Bilar som är 10 år gamla är sällan helt felfria oavsett fabrikat. Mekar man inte själv eller har tillgång till en prisvärd verkstad så ska man nog hålla sig till lite nyare bilar.
    Jo precis så är det ju men för mig så är en bil från 2006 ganska ny Min nuvarande är en 02.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av speedway24 Visa inlägg
    Vart ser du all denna info om bilen?
    Ja det låter ju inte bra alls, tänkte också på att första bilden är fel. Då håller jag med dig den känns inte intressant längre!

    Haha ok ja skulle gärna köpa en nyare bil men tyvärr så går det inte just nu,
    http://www.biluppgifter.se, sen bara sök på reg-nr! Riktigt bra komplement (ersättare nästan för mig) istället för Transportstyrelsens hemsida. Guld när man kollar begagnade bilar!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag har också vissa problem med tidsuppfattningen. Min og9-3 M00 som jag köpte ny i oktober -99 är också ganska ny.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    http://www.biluppgifter.se, sen bara sök på reg-nr! Riktigt bra komplement (ersättare nästan för mig) istället för Transportstyrelsens hemsida. Guld när man kollar begagnade bilar!
    Ja grymt bra sida!
    Om man då kollar den bilen som jag egentligen är mest intresserad av http://www.blocket.se/sodermanland/S....htm?ca=11&w=3
    så är den ju alltid godkänd på besiktningarna, gått väldigt lite ändå för sin ålder. Då borde den ju vara ganska välskött?

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071
    Det där med elen är nog olika eller så har jag haft tur , min 03a har gått 28 tusen och det har aldrig varit fel på elen. Den bara går och går.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Du verkar bo i Mälardalen? Syrran (i Stockholm) kommer sälja sin 9-3 2.0t -04 sportsedan så snart hon hittat lämplig kombi (de har fått tillökning). Jag tror den gått ca 14k mil och prislappen lär ligga i din budget...

    Ett allmänt tips när det gäller ng9-3: Välj en bil med xenonljus, halogenstrålkastarna ger riktigt dåligt ljus...

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Du verkar bo i Mälardalen? Syrran (i Stockholm) kommer sälja sin 9-3 2.0t -04 sportsedan så snart hon hittat lämplig kombi (de har fått tillökning). Jag tror den gått ca 14k mil och prislappen lär ligga i din budget...

    Ett allmänt tips när det gäller ng9-3: Välj en bil med xenonljus, halogenstrålkastarna ger riktigt dåligt ljus...
    Jag bor nära Örebro Ok du kanske kan höra av dig när du vet mer?

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av speedway24 Visa inlägg
    Jag bor nära Örebro Ok du kanske kan höra av dig när du vet mer?
    Jag kollar och återkommer i PM.

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Min drar oftast 0,9 liter/mil 98 oktan och då kör jag mest 2 x 27 km varje dag inklusive köerna på Essingeleden. "Halvskinnet" har tyg på sittytan och i ryggstödet och fuskskinn runt om.
    Utan vetenskaplig mätning så drar min 9-3 2.0t automat ca 0.9 på min pendling som också innefattar essingeleden (som är snäll när det inte är kö men suger mycket när man får köra 20km/h i en mil) - samtidigt så är det då man är mest tacksam att ha automat...

    Som referens så ligger jag på ca 0.6 på min golf7 1.4 DSG på ungefär samma körning. Golfen GÅR att få ned strax under 0.6 om man kör mycket försiktigt, saaben åker snabbt ned till 0.7-0.8 om man kör försiktigt enligt mina ovetenskapliga erfarenheter...

    Automat är helt klart trevligt, och trots att 9-3 automaterna inte är skottsäkra, så gissar jag att man kan åka på ett kopplingsbyte, svänghjuls eller växellådstrassel på en manuell som gör den lika dyr som en automat. Har man tur så klarar nog de flesta bilar sig utan växellådsproblem de första 25.000 milen... Men undvik automat från 2003.

    Tycker generellt priserna som indikerats är mycket för en snart 10 år gammal bil...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ja, det där med att vänta på rätt bil är nog en förutsättning för att bli nöjd. Privatköp är nog att föredra. Mitt intryck är att lite äldre bilar som de vi diskuterar främst säljs av mindre bilhandlare med ofta tveksamt rykte och "heder". Välj i så fall en MRF-ansluten handlare så finns det vissa garantier annat än sedvanlig "runt hörnet" garanti.
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag kollar och återkommer i PM.
    [QUOTE=risig9000;1375348]Utan vetenskaplig mätning så drar min 9-3 2.0t automat ca 0.9 på min pendling som också innefattar essingeleden (som är snäll när det inte är kö men suger mycket när man får köra 20km/h i en mil) - samtidigt så är det då man är mest tacksam att ha automat...

    Som referens så ligger jag på ca 0.6 på min golf7 1.4 DSG på ungefär samma körning. Golfen GÅR att få ned strax under 0.6 om man kör mycket försiktigt, saaben åker snabbt ned till 0.7-0.8 om man kör försiktigt enligt mina ovetenskapliga erfarenheter...

    Automat är helt klart trevligt, och trots att 9-3 automaterna inte är skottsäkra, så gissar jag att man kan åka på ett kopplingsbyte, svänghjuls eller växellådstrassel på en manuell som gör den lika dyr som en automat. Har man tur så klarar nog de flesta bilar sig utan växellådsproblem de första 25.000 milen... Men undvik automat från 2003.

    Tycker generellt priserna som indikerats är mycket för en snart 10 år gammal bil...

    Ja känns som att det är ganska dyrt men kollar man runt så är det nog däromkring saab 9 3 ligger.
    Aldrig haft en automat förrut så känner mig lite osäker om jag vill ha det.
    Hittade den här två år nyare för samma pris, kanske vore nåt
    http://www.blocket.se/vi/64181609.htm

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av speedway24 Visa inlägg
    Ja känns som att det är ganska dyrt men kollar man runt så är det nog däromkring saab 9 3 ligger.
    Aldrig haft en automat förrut så känner mig lite osäker om jag vill ha det.
    Hittade den här två år nyare för samma pris, kanske vore nåt
    http://www.blocket.se/vi/64181609.htm
    50 för en 2008 känns betydligt bättre tycker jag... men det är en linear som är lite tråkigare, framförallt inredning, exteriört är väl faceliften ganska lika oavsett utrustningsnivå.

    Automat är helt underbart, även om den automat som sitter i 9-3orna börjar kännas gammal mot tex VWs dubbelkopplingslådor... Våga prova iallafall... De flesta jag känner som provat automat vill fortsätta med det, fast sen kan ju ekonomi eller snålhet avgöra... (eller att man inte hittar rätt bil med automat)
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    50 för en 2008 känns betydligt bättre tycker jag... men det är en linear som är lite tråkigare, framförallt inredning, exteriört är väl faceliften ganska lika oavsett utrustningsnivå.

    Automat är helt underbart, även om den automat som sitter i 9-3orna börjar kännas gammal mot tex VWs dubbelkopplingslådor... Våga prova iallafall... De flesta jag känner som provat automat vill fortsätta med det, fast sen kan ju ekonomi eller snålhet avgöra... (eller att man inte hittar rätt bil med automat)
    Ja den känns väl mer prisvärd då.
    Ja skrev till dom och fråga om vilken utrustning bilen har mer än det dom skrivit i annonsen. Ah ok om jag hittar nån bra bil med automat så ska jag testa

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    priserna varierar fruktansvärt kan du så leta 07 då har du faceliften inuti och därmed bättre elen,mm
    fast jag kan hålla med att inredningen på dom tidigare är snyggare... sålde min 05 a för 1,5 år sen
    tog inte länge innan saknaden på ny saab började och köpte mig en för ca 3 mån sen
    letade länge och väl hittade tillslut en 08 vecktor med all utrustning taklucka helskinn navigator bose ,mm gått 16tmil 3 ägare inkl firma
    vist fanns lite småfix men det gjorde ju jag kunde pruta desto mer gav tillslut 55 för den ..


    jag utgick från jag ville ha faceliften från början är ju smak sak det med
    Senast redigerat av mange39 den 2015-12-05 klockan 08:01.
    9-5 2.0t 08 biopower

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    Citat Ursprungligen postat av speedway24 Visa inlägg
    Ja den känns väl mer prisvärd då.
    Ja skrev till dom och fråga om vilken utrustning bilen har mer än det dom skrivit i annonsen. Ah ok om jag hittar nån bra bil med automat så ska jag testa
    överlag brukar handlarna ha dålig koll på vad bilarna har för utrusning vist finns dom som har fulständig koll på vad dom säljer men men oftast inte
    så bästa är kika på bilarna och jämföra vad dom har och inte har
    sen automat eller manuell det är ju smaksak och vad man trivs bäst med
    9-5 2.0t 08 biopower

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Jag köpte en Saab 9-5 Vector Griffin 2.3t Biopower 2009 . 11.000 Mil . Jet Black . Mer eller mindre fullutrustad med chassi , ljud , osv .

    70k ifrån bilfirma . Tyckte jag gjorde en bra affär .. Det var för 3 månader sen
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mange32 Visa inlägg
    priserna varierar fruktansvärt kan du så leta 07 då har du faceliften inuti och därmed bättre elen,mm
    fast jag kan hålla med att inredningen på dom tidigare är snyggare... sålde min 05 a för 1,5 år sen
    tog inte länge innan saknaden på ny saab började och köpte mig en för ca 3 mån sen
    letade länge och väl hittade tillslut en 08 vecktor med all utrustning taklucka helskinn navigator bose ,mm gått 16tmil 3 ägare inkl firma
    vist fanns lite småfix men det gjorde ju jag kunde pruta desto mer gav tillslut 55 för den ..


    jag utgick från jag ville ha faceliften från början är ju smak sak det med
    Det verkar ändå svårt att hitta 07 och nyare för max 50 tusen tyvärr, den enda jag hittade var den jag länkade till.
    Låter ju som att du gjorde en kanon affär

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av speedway24 Visa inlägg
    Jaså? Har redan haft för många bilar som strular och kostar massa att laga hela tiden så det låter ju inte bra! Tack för din hjälp!
    Verkar svårt att få tag i nån saab 93 2007 för ett bra pris. Tycker du bilen annars är värd sitt pris ?
    När det rör sig om en 10 år gammal bil med 15k mil på nacken så har det (oavsett märke) stor betydelse hur den är skött. En bil som inte är fullständigt servad kan lätt ha 20k i uppdämda service- och reparationkostnader. Har tidigare ägare genomgående gjort tuggummireparationer och skitit i service (eller genomgående använt lågkvalitativa pirat) är det dubbla lätt att uppnå. (Jag pratar verkstadspriser här, mekar man själv blir det förstås billigare, men man behöver fortfarande delar, och i service-fallet fungerar inte begagnat).

    En tumregel är att om förra ägaren tröttnat på bilen är det troligt med uppdämt servicebehov och tuggummirep. Så vem som säljer och varför ger ofta ledtrådar om hur mycket pengar som går åt direkt efter köpet. Köper man på firma är telefonsamtal till tidigare ägare obligatoriskt.

    De ekonomisk bästa köpet är ofta en bil som blivit stående för att ägaren slutat köra bil. En snikbil med snål utrustning har också mindre saker som kan gå sönder...

    Däremot håller generellt Saab (och Volvo) bättre att slita på än många andra märken, men om man underlåtit att fixa slitdelar, krockskador och enstaka typfel kan det ändå bli dyrt.

    Sedan ska man inte stirra sig blind på bränslekostnaden, den är inte avgörande för om en bil blir billig i drift på en 10 år gammal standardbil med normala körsträckor.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2015-12-05 klockan 12:07.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    När det rör sig om en 10 år gammal bil med 15k mil på nacken så har det (oavsett märke) stor betydelse hur den är skött. En bil som inte är fullständigt servad kan lätt ha 20k i uppdämda service- och reparationkostnader. Har tidigare ägare genomgående gjort tuggummireparationer och skitit i service (eller genomgående använt lågkvalitativa pirat) är det dubbla lätt att uppnå. (Jag pratar verkstadspriser här, mekar man själv blir det förstås billigare, men man behöver fortfarande delar, och i service-fallet fungerar inte begagnat).

    En tumregel är att om förra ägaren tröttnat på bilen är det troligt med uppdämt servicebehov och tuggummirep. Så vem som säljer och varför ger ofta ledtrådar om hur mycket pengar som går åt direkt efter köpet. Köper man på firma är telefonsamtal till tidigare ägare obligatoriskt.

    De ekonomisk bästa köpet är ofta en bil som blivit stående för att ägaren slutat köra bil. En snikbil med snål utrustning har också mindre saker som kan gå sönder...

    Däremot håller generellt Saab (och Volvo) bättre att slita på än många andra märken, men om man underlåtit att fixa slitdelar, krockskador och enstaka typfel kan det ändå bli dyrt.

    Sedan ska man inte stirra sig blind på bränslekostnaden, den är inte avgörande för om en bil blir billig i drift på en 10 år gammal standardbil med normala körsträckor.
    Ja precis det är ju jättesvårt att veta vilket skick bilen egentligen håller, det jag tycker är viktigt är att den är nybesiktad iaf så man har lite koll, gärna även nyservad. Ja exakt!
    Kanske avvaktar lite och ser om det kommer in några mer bilar så småningom.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •