Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Är det ett bra köp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Är det ett bra köp?

    Hej!
    Jag har funderingar på att köpa min första saab, jag har hört att man får mycket bil för pengarna.
    Mina tidigare bilar har jag fått laga alldeles för ofta så jag vill ha en lite mer rejäl bil.

    Tror ni att den här bilen är bra ? Är den värd 50000 kr? Den har ju gått ganska lite.
    Enligt försäljaren så är den i jättefint skick och allt fungerar som det ska.


    http://www.blocket.se/sodermanland/S....htm?ca=11&w=3

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    En 2005 som bara gått 13.500 mil men som haft 7 ägare (inkl bilhandlare) låter väl ok däremot tycker jag nog priset är alldeles för högt. På tok för högt. Hade det varit en 9-5 kombi hade jag knappast betalat mer än 30K kronor.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av BlondBimbo Visa inlägg
    En 2005 som bara gått 13.500 mil men som haft 7 ägare (inkl bilhandlare) låter väl ok däremot tycker jag nog priset är alldeles för högt. På tok för högt. Hade det varit en 9-5 kombi hade jag knappast betalat mer än 30K kronor.

    Tack för ditt svar!
    Så du tycker att den är värd runt 30 tusen? Då är det ju väldigt dyrt isf. Kollar även på en saab 93 vector 2006 för 40 000kr men då har den gått 18000 mil och det känns lite för mycket men jag vet inte så mycket om sånt här.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av speedway24 Visa inlägg
    Tack för ditt svar!
    Så du tycker att den är värd runt 30 tusen? Då är det ju väldigt dyrt isf. Kollar även på en saab 93 vector 2006 för 40 000kr men då har den gått 18000 mil och det känns lite för mycket men jag vet inte så mycket om sånt här.
    Den tråden som jag själv skrev för någon timma sedan om "olja och koppling" som handlar om en grannes bil han köpte för ett par veckor sedan är en 2004 9-5 kombi 2,0t Vector som gått 18.000 mil förvisso men den gav han 23.000 kronor för som jämförelse. Köpt av bilhandlare.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av BlondBimbo Visa inlägg
    Den tråden som jag själv skrev för någon timma sedan om "olja och koppling" som handlar om en grannes bil han köpte för ett par veckor sedan är en 2004 9-5 kombi 2,0t Vector som gått 18.000 mil förvisso men den gav han 23.000 kronor för som jämförelse. Köpt av bilhandlare.
    Ok då måste det här ju vara ett riktigt överpris, tack för din hjälp!

    Om ni skulle välja mellan den och den här då ? http://www.blocket.se/ostergotland/S....htm?ca=11&w=3
    Det är dom vi funderar på, den har ju som sagt gått mer än den andra men det kanske inte har nån betydelse?
    Senast redigerat av speedway24 den 2015-12-04 klockan 15:32.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Det går inte att jämföra priser på 9-5 och 9-3 vid de där årsmodellerna, 9-5 är löjligt lågt prissatt. Dock, när det gäller ng9-3 (03-) så skall man vara medveten om att före 2007 är elektroniken av en något, hm, problembenägen modell.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det går inte att jämföra priser på 9-5 och 9-3 vid de där årsmodellerna, 9-5 är löjligt lågt prissatt. Dock, när det gäller ng9-3 (03-) så skall man vara medveten om att före 2007 är elektroniken av en något, hm, problembenägen modell.
    Jaså? Har redan haft för många bilar som strular och kostar massa att laga hela tiden så det låter ju inte bra! Tack för din hjälp!
    Verkar svårt att få tag i nån saab 93 2007 för ett bra pris. Tycker du bilen annars är värd sitt pris ?
    Senast redigerat av speedway24 den 2015-12-04 klockan 15:46.

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av speedway24 Visa inlägg
    Jaså? Har redan haft för många bilar som strular och kostar massa att laga hela tiden så det låter ju inte bra! Tack för din hjälp!
    Verkar svårt att få tag i nån saab 93 2007 för ett bra pris. Tycker du bilen annars är värd sitt pris ?

    Nu ska man ju inte måla fan på väggen direkt. Visst att elektroniken pre -07 har varit lite speciell i vissa fall så är det största problembarnet, utan konkurrens, vad gäller elsystemen årsm 2003. 2004-2006 är inte perfekta men långt ifrån samma katastrof som årsm 2003

    I övrigt så är inte 50k sådär anmärkningsvärt högt. Visst det är en Linear så kanske att 45k skulle ligga lite närmare sanningen hos en handlare. Men vem vet, åk och kolla på den och känn efter vad du anser om kärran, och kanske kan du snacka ner den några tusenlappar till

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Ok då vet jag, ja har tänkt åka och kolla på nån av dom men är osäker på vilken av dom jag ska kolla på i första hand, av dom jag länkat vilken är mest prisvärd tror du?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Här har du en Aero -05 som gått 13490 mil och kostar 49900 kr. Aero är mer bil för pengarna och om du ska trimma så är det bäst att satsa på en Aero direkt. Blir både bäst och billigast så.

    http://www.blocket.se/orebro/Saab_9_....htm?ca=11&w=3

    Pruta rejält om de snygga originalfälgarna inte följer med.

    - - - Uppdaterad - - -

    -05 är sista årsmodellen av Aero med turbofyran. -06 kom V6. Många gillar den motorn men det finns trådar här om överkuggad kamkedja och prisförlag för reparationen på 55 kkr så den V6an skulle jag rata i alla lägen.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Vad gäller elfelen så går det ju att kolla att allt fungerar innan köp. På min -05 Aero så var reglaget till backspeglarna söndertryckt av en för stark tumme. Det kostade runt 300 kr för en ny omkopplare. Farthållaren fungerade inte och det berodde på att omkopplaren nere vid kopplingspedalen fastnat i intryckt läge. Jag förstår inte hur det gått till för sedan jag pillrade loss omkopplaren så har det fungerat problemfritt.

    Det finns trådar här över de vanligaste typfelen på modellen. Framfjädrarna är ett sånt fel. Min högra framfjäder gick av på tredje stället efter att jag köpt bilen. Kostnad för original Aero-fjädrar och självmek ca 2 kkr. Knarrande stolar är ett typfel som min bil har liksom lite knirr och knak i dörrarna. Det går att fixa men först ska tummen ur. I övrigt en underbar bil med motor, bromsar och väghållning på topp. Halvskinn-inredningen är ingen hit men går nog att leva med. Har nu kört 1100 mil med bilen helt problemfritt efter nämnda småfix. Jag gav 62 kkr förra sommaren men då hade bilen bara gått 7500 mil.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Här har du en Aero -05 som gått 13490 mil och kostar 49900 kr. Aero är mer bil för pengarna och om du ska trimma så är det bäst att satsa på en Aero direkt. Blir både bäst och billigast så.

    http://www.blocket.se/orebro/Saab_9_....htm?ca=11&w=3

    Pruta rejält om de snygga originalfälgarna inte följer med.

    - - - Uppdaterad - - -

    -05 är sista årsmodellen av Aero med turbofyran. -06 kom V6. Många gillar den motorn men det finns trådar här om överkuggad kamkedja och prisförlag för reparationen på 55 kkr så den V6an skulle jag rata i alla lägen.

    Tack för ditt svar! Jag ska inte trimma vill bara ha en bra bil som förhoppningsvis håller under en längre tid Den såg ju riktigt bra ut, synd bara att det är automat och skinnklädsel, hur mycket drar en aero 210hk nån som vet?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Min drar oftast 0,9 liter/mil 98 oktan och då kör jag mest 2 x 27 km varje dag inklusive köerna på Essingeleden. "Halvskinnet" har tyg på sittytan och i ryggstödet och fuskskinn runt om.

  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Måste du handla hos handlare då? Vi köpte vår Vector kombi -06 för 34000 kr privat. Iofs så hade den 18k på mätaren. Men jag tar hellre en välskött långmilare än en dåligt skött kortmilare. Köper hellre av en entusiast som har vårdat kärran och som kan speca vad som har gjorts. Det kan oftast inte handlaren som bara har bytt in den.

    Edit: Halvskinnet är mycket snyggare och lättare att hålla fräsch och varför vill du inte ha automat? Det är ju hur skönt som helst. Nackdelen är väl om du ska trimma, men det skulle du ju inte. Själv kör jag automat i jobbilen samt sommarcabben. Tycker det är otrevligt att hålla på och rycka i spaken, det får frugan pyssla med..
    Senast redigerat av Procedomani den 2015-12-04 klockan 17:49.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Min drar oftast 0,9 liter/mil 98 oktan och då kör jag mest 2 x 27 km varje dag inklusive köerna på Essingeleden. "Halvskinnet" har tyg på sittytan och i ryggstödet och fuskskinn runt om.
    Ok då vet jag tack för tipset, får åka och kolla på alla tre

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Måste du handla hos handlare då? Vi köpte vår Vector kombi -06 för 34000 kr privat. Iofs så hade den 18k på mätaren. Men jag tar hellre en välskött långmilare än en dåligt skött kortmilare. Köper hellre av en entusiast som har vårdat kärran och som kan speca vad som har gjorts. Det kan oftast inte handlaren som bara har bytt in den.
    Det är väl inget måste men det underlättar då vi tänkt sälja bilen vi har nu till det stället där vi köper ny bil. Ja jag har märkt att man inte ska stirra sig blind på hur många mil den gått, men lätt för mig att göra det! Därför känns vectorn som jag länkade till osäker för att den gått 18000mil men kostar ändå 10 tusen mindre.

    Ja sant håller med!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    För de pengarna hade jag nog köpt privat - och väntat ut "rätt" bil. Med det menar jag inte att du tvunget måste ha en Aero, utan en som är välskött och bra omhändertagen som säljs av någon som inte bara säljer den för att det är en "problembil" om du förstår min tanke.

    Om du inte bryr dig om speciell utrustning eller att det måste vara en Aero med i mina ögon trevligare utseende, stolar, chassi etc så blir urvalet mycket större. Alla efterfrågar inte samma sak tack och lov. När jag letade min nuvarande Saab kollade jag på en hel del alternativ. En Aero som såg superfin ut på bilderna och såldes av firma. I verkligheten var den omlackad riktigt fult på stötfångaren fram, grönlackerade bromsok (?!) och mångs märken/dörruppslag. Enligt säljaren var den fin! Tack för de många milen jag åkte för att titta på den skitbilen... Kollade upp den för skoj skull nyligen och den har bytt ägare IGEN (2 el 3 gånger) under den 2,5-årsperiod jag ägt min nuvarande bil.

    Nackdelen med privatköp är som du säger svårigheten att bli av med befintlig bil.

    Jag hade letat efter en bil som gått hyfsat lite, ägts under ett antal år av samma person och som har de kriterier på utrustning och skick som du efterfrågar. Se till att läsa på vad de olika modellerna innehåller bara, så du inte i efterhand kommer på vilken du egentligen ville ha. Lycka till!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja, det där med att vänta på rätt bil är nog en förutsättning för att bli nöjd. Privatköp är nog att föredra. Mitt intryck är att lite äldre bilar som de vi diskuterar främst säljs av mindre bilhandlare med ofta tveksamt rykte och "heder". Välj i så fall en MRF-ansluten handlare så finns det vissa garantier annat än sedvanlig "runt hörnet" garanti.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    För de pengarna hade jag nog köpt privat - och väntat ut "rätt" bil. Med det menar jag inte att du tvunget måste ha en Aero, utan en som är välskött och bra omhändertagen som säljs av någon som inte bara säljer den för att det är en "problembil" om du förstår min tanke.

    Om du inte bryr dig om speciell utrustning eller att det måste vara en Aero med i mina ögon trevligare utseende, stolar, chassi etc så blir urvalet mycket större. Alla efterfrågar inte samma sak tack och lov. När jag letade min nuvarande Saab kollade jag på en hel del alternativ. En Aero som såg superfin ut på bilderna och såldes av firma. I verkligheten var den omlackad riktigt fult på stötfångaren fram, grönlackerade bromsok (?!) och mångs märken/dörruppslag. Enligt säljaren var den fin! Tack för de många milen jag åkte för att titta på den skitbilen... Kollade upp den för skoj skull nyligen och den har bytt ägare IGEN (2 el 3 gånger) under den 2,5-årsperiod jag ägt min nuvarande bil.

    Nackdelen med privatköp är som du säger svårigheten att bli av med befintlig bil.

    Jag hade letat efter en bil som gått hyfsat lite, ägts under ett antal år av samma person och som har de kriterier på utrustning och skick som du efterfrågar. Se till att läsa på vad de olika modellerna innehåller bara, så du inte i efterhand kommer på vilken du egentligen ville ha. Lycka till!
    Ja precis det är ju det man vill hitta
    Just Aero är ju ofta dyrare så jag letar egentligen mer efter Linear eller Vector, utrustning är inte det viktigaste men gärna så mycket som möjligt ändå. men är ju intressant med Aero till rätt pris, helst får bilen kosta max 40 tusen men går väl med några tusen till.

    Ja jag försöker hitta en sån bil men dom verkar svåra att hitta, Så ni tycker ändå att Vectorn som jag länkade till inte är värd priset då?

    Tack så mycket!

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag hade hoppat den Vectorn du länkar till, av följande anledningar:
    - 8 ägare (hyffsat många, men inte den avgörande faktorn)
    - Brukaren innan bilfirman som äger den nu hade den bara i 2 månader.
    - Senaste två besiktningar har den inte gått igenom utan varit tvungen till ombesiktning. Kan vara småsaker, men ger ändå ett tecken på hur "välskött" den är.
    - Utblåset på ljuddämparen bytt. Det skall vara dolt ändrör på dessa. Varför ser det ut som det gör nu, sticker ut så?
    - Första bilden i annonsen en helt annan Saab? Slarvig firma?

    Alla dessa grejer sammantaget, plus att den gått närmare 19 k mil gör att jag hade avstått och fortsatt leta.
    Men det är inte lätt, jag tänkte själv köpa 9-3 för cirka 50-60 tusen för 2,5 år sedan. Slutade att jag köpte på firma för en bra bit över det dubbla... Men den är riktigt fin å andra sidan.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •