Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Moment begränsad! 9-5 aero automat

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Moment begränsad! 9-5 aero automat

    Hej! Jag upplever att turbo mätaren går längre in på det röda fältet på 3an 4,5 ? 1-2 når den inte lika lätt det röda fältet. Är det normalt på 9-5 aero automat? Funderar om den är moment begränsad på dom lägre växlarna. Mvh HR

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Helt rätt. De är momentbegränsade, och det gäller även motsvarande bil med manuell låda.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Tack för snabbt svar!! Då är allt som det ska.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Däremot kan man ju fundera VARFÖR de begränsar momentet även på 2:an? Original, även under overboost, bör den på normal asfalt kunna trycka ned all kraft den har i backen utan spinn. Man måste åtminstone komma över 400 Nm på 2:an innan gummit börjar slita sig loss, och bilen är ju dessutom utrustad med ESP.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Jag flikar in med kanske en dum fråga .. Men om jag t ex lämnar in bilen för chippning st1 eller uppåt , ändrar dom på momentbegränsningarna då? .. Hoppas ni förstår :P
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jo, vi förstår. Och svaret är att det varierar, men ngn form av begränsning åtminstone på 1:an lägger de flesta seriösa in (när det behövs har de det även på 2:an). Sedan kan man som kund ofta få sina önskemål kring det om man påtalar det, hos många firmor (om de tar en extra kostnad för att skruva i sitt standardsteg eller inte, kan nog också variera).

    Om du är intresserad av ett trim, så fråga dem om och vid vilket moment de "hyvlar" på respektive växel.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Momentbegränsningen är inte bara till för att förhindra hjulspinn utan även för att "spara" på övriga delar i koppling växellåda mm.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    Momentbegränsningen är inte bara till för att förhindra hjulspinn utan även för att "spara" på övriga delar i koppling växellåda mm.
    Fast om man förhindrar hjulspinn, så är de ganska tåliga oavsett växel. Däremot finns ju en gräns för ingående axel i växellådan som gör att man som max bör ta ut ett visst moment ur motorn. Fast jag tror att man kan köra ganska hårt om man gör det rätt och undviker spinn (med studsar). Däremot undrar jag om drivaxlarna/medbringare tar stryk, för på lägre växlar får de ju överföra ett högre moment än på högre. Jag funderar själv om det är upphov till de konstiga vibrationer jag fått i min 9000 i hastigheter 120-160 km/h. Jag drar ofta hårt på 2:an, och den ska ligga på ca 450 Nm (men jag tror det är lite mer, även om jag bad om max 450). Den är så på gränsen till spinn, att det går bra så länge det är varmare än ca +12 grader, därefter drar den loss fast utan att studsa som den kan göra på 1:an (varför jag aldrig drar fullt på 1:an). Peppar peppar, men 9000-lådor utan förstärkning brukar sällan klara detta vridmoment år efter år av hård körning.

    Koppling däremot slits inte mindre för att man momentbegränsar enbart de lägre växlarna, utan den utsätts för samma påfrestning av motorvridet oavsett växel. Marginellt tål den nog lite mer vrid på låga växlar, eftersom motkraften i kontaktytan för lamellerna blir ngt lägre när accelerationen på svänghjulets rotationshastighet är högre.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Momentbegränsningen på lägre växlar skickas ut på bussen via TCM styrdonet. Här är det leverantören av växellådan som bestämmer...
    Resterande växlar är begränsade till 350nm, ingen overboost på automat.

    "Fabrikstrim" via Hirsch kalibrerar om vridmoment vs luftmassa så detta inte stämmer överens med verkligheten för att kunna ta ut högre vrid.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Intressant Tackar för infon
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

Liknande ämnen

  1. Vart i denna film sker moment bengränsning på automat lådan ?
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-20, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •