Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Magnetventil känslig punkt? B207r

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Magnetventil känslig punkt? B207r

    Hej!
    Jag upplever min 9-3 sc bio som ojämn i kraftflödet,sista tiden vill jag tycka att den vaknat till lite.

    Enligt säljarens utsago ska den vara chippad med steg 2,det kan jag garantera att den inte verkar vara. Däremot så finns det mycket mer vrid/effekt om man gasar "kraftigt" D.v.s man trampar till gasen snabbt,detsamma om man gasar till 50% eller fullgas,då känns det som laddtrycket kommer och hjälper till bättre.

    Vanligt lugn körning och mjukt gaspådrag gör att bilen känns trött,om jag tex går på mjukt på gasen upp till fullgas,sen kan jag släppa gasen och gasa full platte mitt i accelerationen då är det helt plötsligt mer fart i bilen!

    Jag tror ni förstår vad jag menar,alla som bråkat med magnetventilen i en T5 bil känner nog igen sig. Är dessa ventiler känsliga också? Eller är karaktären sån i styrdonet?

    /M

    - - - Uppdaterad - - -

    Årsmodell 2010 Xwd.
    Akta skinnet!

  2. #2
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Det låter som ett dåligt program eller problem i laddtrycksstyrningen. Kan vara allt från läckage till magnetventil till misständningar som backar tändning/laddtryck. Ta reda på vem som gjort programmet, om det är moddat. Är det inte någon av de firmorna som är kända som duktiga på T8 så hade jag inte kostat på allt för dyra reservdelar innan man granskat programmet. Annars så är provbyte av LMM och magnetventil steg1 och kolla över alla vakumslangar och tryckslangar efter läckage. Har du någon i närheten att låna delar av så gör det.

    Edit: Misständningar pga dålig tändspole är också relativt vanligt. Syns tydligt med Tech2 vilken som är boven
    Senast redigerat av Schollin den 2015-12-02 klockan 14:51.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Dåligt gasspjäll, igensatta bränslespridare och dålig magnetventil är vanligt tyvärr

    Har även hänt att backventilen till vevhusvent som sitter under gasspjället är dålig eller igensatt med oljerester och därför släpper ut lite av laddtrycket.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Jag har okulärbesiktigat slangar och liknande. Får gå igenom det bättre helt enkelt. Bilen är i övrigt nyservad och en tech-2 har jag. ...

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Mackans tips är bra! Lossa stora tryckslangen på spjällhuset o kolla om de är mycket sot/olja som kan påverka. Ta loss en eller alla spridare också och granska.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Min uppträdde på samma sätt och där var det magnetventilen som felade.

    1 användare gillar detta inlägg


    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Har kollat slangar och även spjällhuset,allt var väldigt rent och fint! Kommer skaffa en extra Magnetventil och byta för att se om det blir nån skillnad.
    Sista veckan har den bara varit "slö"...

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Okulärbesiktningar ger jag inte mycket för. Enda gången det är vettigt är när någonting är fullständigt sopslut, men oftast tycker man sig bara ha felsökt "allt" utan att hitta något.

    Våran 9-3,a var ojämn även under acceleration. Till slut var den så ryckig att den till slut satt felkod på "gaslägesgivare" (= spjällhus) och då var det ju lätt att felsöka. Var absolut inget "fel" på vårat heller. Var blankt och rent och fint, men funkade, det gjorde det inte. Efter byte så funkade den hur fint som helst. (Jag säger inte att det absolut är det i ditt fall, men att du inte bör friskriva det på grund av att det "såg" fint ut).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Jag förstår precis Kongo,men den okulärbesiktning visade att det inte var ett sådant enkelt fel som tex slagg/oljerester i slangar och spjällhus.

    Felkoder har jag inte (än) men har samtidigt inte kollat några misständningar med Tech2. Bilen går för övrigt bra utan misständningar osv.

    Den enda saken jag stör mig på är att efter några sekunder vid tex rödljus så sjunker tomgången ca 100 varv från "normalt",den hamnar på ca 750-780 varv,kanske normalt?

    7M
    Akta skinnet!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    hejsan min beter sig liknande som din gör dock är min original vad jag vet
    har bytt spridare och spjäll hus på min ska försöka prova byta magnetventil (har beställt än)
    dne blev betydligt bättre med det bytet sen är det mer påtagligt när man kör på e85 än bensin
    9-5 2.0t 08 biopower

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    kan man testa magnetventilerna på nåt sätt eller bara byte som gäller?

    sen vad skiljer magnetventilerna åt? sitter ju en vid turbon och en på motorn en är ju för turbotryck och en för avlastning/bypass
    9-5 2.0t 08 biopower

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Gör 4-6 punkt subframestag någon skillnad NG900/OG9-3
    Av Nurmi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 14:42
  2. Vevaxel går tungt på en specifik punkt, vad kan göra detta?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •