Sidan 6 av 80 FörstaFörsta ... 456781656 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 1581

Ämne: SAAB 9-3 Griffin -12 & 9-3 Cabriolet -07

  1. #101
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Han har väl gjort som Saab gjorde. Elektrisk oljepump, olja in vid oljestickan och olja ut bak i plattan för diffhuset. Men det är bara vad jag gissar.
    Var det stora och lilla lådan dom gjorde det på då? Vet att folk har satt nån form av spridare vid dreven för att kyla drevstocken/dreven eller är det bara för att hålla nere oljetemp och få bättre livslängd på oljan? Sen en annan grej som hade varit skitfräck att få se är torrsumpen som satt på barber-PRO tävlingsbilarna i USA ! Har letat som en tok efter det men aldrig hittat nån bild var väll iofs växellådan monterad a'la bakhjulsdrift men ändå!

  2. #102
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 283
    Ja, det satt kylning på alla typer av växellådor i rally. Dock var det vad jag vet vanligast att man lät oljan komma in (kyld) i diffhuskåpan just för att kyla diffen. Det är diffbromsen som skapar den största värmen, i synnerhet en lamelldiff och således den som behöver kylas. Har du ingen diffbroms och håller motoroljans temp i schack är kylning av växellådsoljan (oftast) överkurs.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #103
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Åhhh vad jag tycker om folk som fusklagar. Kul att ha nån fjädringsväg? Kanske därför den var så jäkla hög bilen...



    Göra om, göra rätt. Har lite egna ideér om hur det ska bli

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #104
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    oljekylning kan mycket riktigt vara överkurs. men det känns bra så jag körde på det.

    https://lh3.googleusercontent.com/-j...2/IMG_0272.jpg

    såhär har jag det, tar ut olja ur diffen och sprutar in det på sidan.

    kör en så här pump http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Va...mp-2000017741/

    har en tempmätare gängad precis under utloppet på difflocket och en knapp med lampa till pumpen (behövs knappt, låter som ett tröskverk)

    på sidolocket har jag en "genomgång" alltså ett rör med mtuter på andra sidan. för där rör det sig inte nämnvärt, hade den varianten på difflocket men började glappa så köpte en svetsanslutning och svetsade dit.

    Oljekylaren satte jag där oljekylaren till motorn sitter - fast andra sidan. fanns hål som passade perfekt till KL racings universal kyl

    https://lh3.googleusercontent.com/-Y...2/IMG_0010.jpg
    https://lh3.googleusercontent.com/-4...2/IMG_0009.jpg

    lite tight på en trubb men det går! kapade detta fästet.
    https://lh3.googleusercontent.com/-s...2/IMG_0002.jpg

    Ursäkta rören men en bra bild på helheten
    https://lh3.googleusercontent.com/-W...2/IMG_0807.jpg

    Pumpen sitter ovanför fjädern på bilens högra sida (färdriktning). alltså vänster i bild, följ det silvriga slangskyddet så ser man den

    EDIT: har snackat med en kille som körde långlopp med og900 och han hade problem med överhettning även utan diffbroms. Allt beror nog på hur man använder grejerna men har man bara inte igång den konstant så skadar det nog inget.

  5. #105
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Kanske överkurs, men fränt att ha blir det nån förändring på oljemängden i lådan?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  6. #106
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Kanske överkurs, men fränt att ha blir det nån förändring på oljemängden i lådan?
    ja o nej ,beror på hur petig man är med orden. men det ryms ju lite olja i kylaren och slangarna så mer olja blir det. tror jag har i drygt 3~ liter och det ska vara ca 2.5 liter. eller om det är 3qts. minns inte riktigt. så 3 eller 2,85 liter. nånstans där.

    har en rätt liten kylare (13 raders) men jag tror den ökade oljemängden gör störst skillnad, både på livslängd och på kylning/smörjning.

    Det gick på ungefär 2500 spänn för alla delar till oljekylningen, då är 1100 pumpen och 600 för kylaren resten AN kopplingar och slang, adaptrar osv. tempmätare inte medräknad men det är en 160 kronors biltema så det var ingen gigantisk kostnad.

  7. #107
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Har klurat lite på det där med nivåerna med en oljekylning.
    Har en exakt lika pump som jag inte monterat än
    När man ändå bygger ett cirkulationssystem tycker jag absolut att man ska montera ett filter också.

    Med hög placering av pumpen antar jag att oljan rinner tillbaka från pumpen och ner i lådan när pumpen inte går ? Lär knappast påverka nivån speciellt mycket men skulle kunna motverkas med en backventil.

    Mer intressant är vad som händer med nivån i lådan när pumpen går.
    Pumpen ger 14lit/min, dvs den har kapacitet för att omsätta oljan i lådan 4-6ggr/min.
    Hinner hela den mängden olja att rinna tillbaka till diffhuset när pumpen går eller kommer pumpen att orsaka låg oljenivå i diffhuset och därmed sabba lådans egna smörjsystem ?
    Det är ju inget jättehål i lådan som oljan rinner tillbaka genom men å andra sidan rinner varm olja ganska snabbt. Är ju inte jättelätt att kolla nivån i diffhuset men nivån på stickan kan ju ge en indikation. Stigande nivå på stickan borde innebära lägre nivå på något annat ställe.
    Dessa pumpar är ju kända för att låta en del men låter den som ett tröskverk kan man även misstänka att den suger luft alt inte klarar sughöjden så det är kavitation som hörs.

    Kanske ska man inte fundera så mycket utan bygga istället

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #108
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    man hör när den slutar suga luft och oljan kommer upp. men den låter..

    det jag har hört är att den pumpen egentligen är för snabb som du skriver.

    att jag tog ur diffen beror på att det är den lägsta punkten och att jag är minst orolig för diffen samt att jag oftast åker frammåt och bromsar inte. om du bromsar läääänge kanske det blir ett problem men det tror jag inte. du får räkna med att det är ett litet hål bak till diffen och jag tror anledningen är just att hastig lastväxling inte ska skvätta runt allt.

    men 14liter /minut är 0,233~ liter i sekunden, hur många sekunder bromsar du i taget och hur mycket olja finns det i diffhuset? säg att om du suger ut en liter olja så blir det lite problem. men du sprutar ju in olja i samma takt och "överfyller" lådan så¨det trycks bakåt.. då får man räkna på flöde in i diffhuset kontra sughastigheten. tror inte riktigt det påverkar så att säga.

  9. #109
    Har även jag hört att oljan i vxllådan blir varm även utan diffspärr iom att väggarna i lådan är tunna mellan sumpen o själva växellådsdelen. Skrevs väll dock tidigare här i tråden att håller man nere motoroljetempen så ska växellådsoljan hålla sig på lagom nivå. Men som sagt, vid hård körning kan det ju inte skada att kyla litegrann efter belastning så att säga. Har dock läst nånstans att det var någon som moddade och fick i en oljepickup från en Volvo o satte den i luckan på sidan. Sen gick oljan genom pump o filter o sen tillbaka in i gavelkåpan vid diffen. Men kör man utan diff så borde det väll ge bättre kylning att spruta olja direkt på drevstocken/mellan dreven, med hjälp av munstycken. Vet iaf en bil där olja särskilt trycktes in på treans drev (har jag för mig det var). För att komma till nått annat nu när vi är inne på hård körning. Torrsump för motoroljan! Borde man inte kunna suga ur motoroljan ur tråget genom att sätta en banjokoppling i oljepluggshålet o sen dra en slang till en extern pump o därifrån till en extern oljetank. Sen låta oljan rinna från tanken med fall ner till original oljepumpens pickup anslutning och på så sätt få till torrsumpssmörjning? Tror detta har diskuterats i en Rejsa tråd nån gång i tiden =S Både torrsump o vxllådskylning, nu snackar vi racing =D
    Senast redigerat av loket900 den 2016-01-19 klockan 14:46.

  10. #110
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Jag kan nöta bana ca 10-15min innan oljan börjar bli riktigt varm (~130°C)
    De olika vätskorna följs åt ganska bra men ordningen blir vatten=>motorolja=>växellådsolja.

    Har märkt att aggresiv körning så diffen (Quaife) får jobba mer värmer oljan snabbare.
    Förbättrad kylning av motoroljan skulle såklart också vara en fördel

    För gatkörning kan jag inte tänka mig att det är nödvändigt med extra kylning. Tror det är svårt att ligga på så hårt på gatan så det blir riktigt varmt
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #111
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Låter som nåt att fundera över, det där med växellådskylning. Jag tror dock att jag börjar med en uppgradering av oljekylare till motorn först, borde ju svala av växellådan oxå med tanke på konstruktionen..

    Idag har jag börjat laga rost. Inga bilder på det dock.. Kanske kommer nästa gång
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  12. #112
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Hur viktigt är det att länkarmsinfästningen och saker runtom ser "orginal" ut?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  13. #113
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 506
    Rätt viktigt vill jag påstå,ser det inte original ut kan besiktningsmannen mycket väl säga att det inte är fackmannamässigt utfört. Sen om det är starkare,bättre,snyggare spelar ingen roll.
    Jag boxade mina bärarmar samt gjorde "folkraceförstärkning" och då påpekades det,nu var det dock en förstående man på besiktning och han förstod meningen med det. Han släppte iofs mitt standalone-sprut jag monterat också....

    /M
    Akta skinnet!

  14. #114
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Nu menar jag dock inte att jag kommer bygga om det till nåt slags rörramschassi utan att försöka modifiera bort alla "grusfällor" som finns på nåt sätt...

    Men jag förstår vad du menar, allt handlar ju om vart man besiktar och dagshumöret på besiktningsteknikern...

    Jag har iaf börjat med länkarmarna mitt i allt annat

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Slave_joe den 2016-01-22 klockan 18:40.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  15. #115
    Tänkte på det här med boxning av länkarmarmarna. Borde inte länkarmsinfästningarna få utstå högre påfrestningar då iom att länkarmarnas förmåga att "flexa" borde bli mindre? Är väll iofs just flexande länkarmar som de flesta boxar för att undvika. Tänker som sagt mest på om infästningarna måste förstärkas vid boxning?

  16. #116
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Ingen aning faktiskt, men det är en bra tanke.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  17. #117
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    3456
    Har boxat mina länkarmar på min brukis och, de gör stor skillnad på kurs-stabilteten, har runt 400nm i den och den ormar sig ingeng efter förstärkningen. Visst frestar de infästningen hårdare, men de är inte många bilar som har så stabil konstruktion därfram som og900.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  18. #118
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Har boxat mina länkarmar på min brukis och, de gör stor skillnad på kurs-stabilteten, har runt 400nm i den och den ormar sig ingeng efter förstärkningen. Visst frestar de infästningen hårdare, men de är inte många bilar som har så stabil konstruktion därfram som og900.
    Har du förstärkt båda?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #119
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    3456
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Har du förstärkt båda?
    Japp, framförallt den övre, men tog den undre samtidigt.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  20. #120
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Var ut igår och klippte till plåtbitar till nedre länkarmarna. Tänkte svetsa det på jobbet, men jag fick ett paket med magsjuka på posten istället. Det var ju hyggligt

    Hur har ni gjort när ni förstärkt bärarmarna, extra stag eller? Eller räcker det med plåten på ens sidan?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

Liknande ämnen

  1. Saab 900 Turbo 16V Cabriolet
    Av flaset i forum Projekt
    Svar: 187
    Senaste inlägg: 2024-05-17, 06:32
  2. Saab 9-3 Cabriolet, kan den importeras?
    Av johehd i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-03-02, 11:44
  3. Projekt: SAAB 9-3 2.3i Cabriolet
    Av Delarium i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 22:34
  4. WELiN - Saab 9-3 2.0T Cabriolet
    Av WELiN i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 10:43
  5. Saab 93 og cabriolet, på vintern?
    Av 9000rsT i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •