Sidan 51 av 52 FörstaFörsta ... 4149505152 SistaSista
Resultat 1 001 till 1 020 av 1032

Ämne: Saab 900s & 9-5 AERO

  1. #1001
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    5254
    Har ju haft problem med vinande ljud i stereon ända sen jag började andvända den. Forskade lite i det igårkväll och trodde det var brända signaljlrd antingen på steget eller stereon.. men ack så fel jag hade! Visade sig att om jag hade stereon på i ”radioläge” så var det inget vinande. Med tändning på, vinande. Började dra ur sladdar och kontakter, när jag drog ur bredbandlambdan ur mätaren så slutade det vina? Är det verkligen så det ska va? Forska vidare på google och det var tydligen vanligt förekommande att den stör i radio och dylikt...

    Börjar få ihop panelen igen oxå, snart säsong ju!!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  2. #1002
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 689
    Var har du dragit kabeln till bredbandslambdan?

    nära högtalarkablar?

    min MTX-L störde inget på radion. hade den där stereon sitter org och steren i mittkonsollen.

    skärmade kablar till högtalare osv? annan jord/matning till stereon?

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #1003
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 919
    Medlem#
    3183
    Jordningen av BBL är känslig, så nog kan den påverka tror jag.

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  4. #1004
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    5254
    Bbl har egen jord och matning. Som närmast är det väl 15 cm mellan givarkablage och lågnivå. Kan man linda sakerna i folie kanske? för tillfället så känns det som att bbl åker ur och hamnar på hyllan.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  5. #1005
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    5254
    Har grejat lite med 900an. Försöker komma på hur jag ska bygga iordning i kofferten med slutsteg och nytt golv och sånt, det befintliga golvet är ju täckt med gammalt intorkat mögel pga fuktskada.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  6. #1006
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    5254
    Var iväg idag och köpte formplyfa till nytt golv. Provkörde ensväng, kom till närmaste korsning sen fick jag åka bogserlina. Tryckslangen från pumpen i armaturen hade åkt isär, ganska värdelös konstruktion egentligen när man byter till eftermarknadspump med en slangsnutt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  7. #1007
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 689
    fan vad segt!

    gamla tanken har ju fördel där, det är 1 banjo att skruva dit.

    nackdelen är att den inte tål G krafter för då spricker allt..

  8. #1008
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    5254
    Funderade på om man kunde montera en längre slangbit som är lite följsam så man kan dra den runt allt så det blir som orginal plastslang fast med gummi så sakerna sitter fast. Man kan ju bygga om armaturen helt och hållet och köra med an kopplingar och nya slang men blir ju liiiite mer jobb om man säger så..
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  9. #1009
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    5254
    Jaha, såhär kan det gå. Får man bra erbjudanden så är ju bara att slå till


    Köpte mig en 9-3 aero -01. Största felet då tänker ni? En servoslang som är av.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  10. #1010
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 919
    Medlem#
    3183
    Gött! Mil på den? Någon klassisk rost?
    Är den peppad med något godis, eller original?
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  11. #1011
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 808
    Skärmkanterna bak ser ut att ha den klassiska rötan. Grattis till fyndet!
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #1012
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    5254
    Bilen har den klassiska rosten vid hundben och främre domkraftsinfästning. Lite bromsar som behöver ses öven, byte servorör och slangar. 26k mil, orörd med avseende på trim och sånt. Enligt uppgift ”gubbkörd” hela tiden.

    Tankarna går nu på att sälja 9-5an och köra med denna istället, vad tror ni om det?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  13. #1013
    Steg 4 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4 843
    Medlem#
    6234
    Jag har själv gått över till NG900 från 9-5. Så de går alldeles utmärkt att byta så.

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #1014
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 689
    Sitter det T5 kolvar med uppdaterad vevhusventilation i 9-3an?

    bra servad?

    jag är sjukt misstänksam mot T7 motorer...

  15. #1015
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 919
    Medlem#
    3183
    Komforten är bättre i 9-5an...

    2 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  16. #1016
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    5254
    Båda bilarna är orginal i motorn, 3” downpipe på 9-5an, dock så ryker den myycket vid kallstart (blått). Det gör inte 9-3an.

    Komforten är bättre i 9-5an, automat, orginalfjädring, ”pilotpaket med ventilerade stolar”, ac ur funktion och inget drag och dessutom måste jag byta alla bussningar på hela bilen och säker kolvar inom en snar framtid.

    9-3an har drag, fungerande ac, svart skinn, nybytt vevhusventilation,någon skum eftermarknadstereo med touch. Bussningar är ju inte många på den här bilen, är ju typ bara framvagn man behöver byta i.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  17. #1017
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    7182
    Chassi på 9-3 åldras mer värdigt, dvs när allt är slut på en 9-3 så märks det inte alls lika tydligt som på en 9-5 minus stötdämpare som märks TYDLIGT (kanske rent av tydligare) men de är ju EN punkt att åtgärda jämfört med typ 10-15 chassipunkter på en 9-5 och vissa är dessutom ganska kostsamma i delar och tar jävligt mycket tid om man vill ha det "klonkfritt".

    Driftsäkerhetsmässigt motormässigt så är det nog hugget som stucket, 3ans kolv kan ju titta ut närsomhelst eller så rullar det 15k mil till utan problem. Där har vi tjusningen med T7 - man vet aldrig

    Har man inte rasat nån så känner man ALLTID nån som har däremot, det är oskriven lag.

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #1018
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 689
    Automat eller AC.. jag älskar automat, men 9-5 utan AC är inte kul. alls.

  19. #1019
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    5254
    Och för att göra saken svårare, det är ju taklucka på 9-5an...

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  20. #1020
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    422
    Medlem#
    11785
    Har kört båda. Dock inte någon 9-3og Aero. 9-3 är lite "roligare" man får jobba mer, men skulle aldrig gå tillbaka till en 9-3 från min 9-5a. Dock så har min också taklucka och xenon och hela smeten utom Vent säten.

    Min 9-3a var en Polar... Kanske inte helt rätt att sätta dessa mot varandra. But I digress

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Reservdelshögen) Nu med Tech2

Liknande ämnen

  1. SAAB 900S 1992
    Av Teamforsbergracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 09:51
  2. saab 900s 90a
    Av svempus i forum Projekt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 20:20
  3. Saab 900s -91
    Av saab_power_900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •