Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 99 T16 -75 - Tröstköpet

  1. #1
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    108
    Medlem#
    7779

    99 T16 -75 - Tröstköpet

    Sista helgen i maj 2023 hände det som man aldrig trodde kunde hända, en storbrand rasade på gården jag hyrt garage de senaste drygt 10 åren. Hela skiten brann ner, allt som fanns där inne blev totalförstört. För min del blev jag av med alla reservdelar och verktyg jag samlat på mig genom åren, samt min 99 T16 som stod nedplockad som ett avstannat projekt, tänkt att bli bus/banbil att åka på klubbens banträffar. Tur i oturen så hade jag bara en månad tidigare flyttat hem min og900 cab till garagelängan hemma vid lägenheten, så jag hade iaf en entusiastbil kvar.








    Tröstköpet

    Jag bestämde mig snabbt att inte låta branden döda suget efter en busig 99a, så redan 6 dagar efter branden gick resan norrut för att köpa en ersättare till den förlorade bilen. Resan gick till Njurunda, strax utanför Sundsvall, där jag köpte en 99 från -75 med en Trionickonverterad T16 under huven, bur och två racestolar. Istället för att det ska gå 10 år till innan det blir nåt banåka så gjorde jag slag i saken och köpte en mer "färdig" bil, med lite lagom småfix att göra men som ändå är mer eller mindre startklar.














    En första provkörning på hemmaplan


    Parkerad på jobbet i väntan på nytt garage.


    Snabba fakta vid inköp:

    • 99 2-dörrars 1975
    • B202L
    • Trionic 5
    • 5 vxl, ska vara nyligen renoverad
    • "9000"-bromsar
    • Frontmonterad intercooler
    • Bur och bortplockat baksäte
    • 2 st racestolar med 4-punktbälten
    • 3" batteriböj, sen 2,5 tum baköver, "sidepipe" ut bakom höger framhjul
    • Extraktorgrenrör
    • 2,1-insug, säkert matchande topp också, inte kollat än...
    • Bakflyttat batteri
    • Bilsteindämpare
    • Någon form av sänkfjädrar
    • Stor eftermarknadsvarvräknare, som inte fungerar...
    • 17"-fälgar med nån form av R-säck
    • En uppsättning is-däck och en uppsättning dubbdäck



    Efter en tripp till Saabträffen i Gävle och en resa till Dalarna för Siljan runt började jag bestämma mig för vad som behövde fixas innan nån hårdkörning på bana.

    • Bilen gick väldigt fett och orent på låglast, inte alls som man kan vänta sig med Trionic 5, går jättebra när man kommit på rull men tappar kraft på höga varv, tidigare ägare har micklat med höjt bränsletryck, mest troligt utan att justera nånting i Trionic...
      • Jag byter till spridarbrygga med inbyggd BTR, med "korrekt" tryck, från en ng900 2.0T
      • Nya spridare, i tro att det saknas bränsle på höga varv köpte jag större "Gröna" Bosch-spridare
      • Istället för att gissa runt själv så bokas Dyno-mappning hos Robban på Nordic Dalarna
    • Den klipper och hugger vid kurvtagning med halvtank eller lägre bränslenivå
      • Cashetank för bänsle beställs
    • Sidepipe-röret ska bort, det ligger och skramlar mot karossen och är för nära marken, jag är nöjd med ljudnivån i övrigt ändå
    • Quaife-diff beställs
    • Kupéfläkten stannade påväg hem från Siljan-runt, mycket svårkört i mörker och spöregn, det tog lång tid hem...
    • Generatorspännaren gnager mot bromsservot
      • Gummiskydd monterat men mer permanent lösning behövs
    • Det finns ingen centrering för växelspaken, missmatch i årsmodell på låda kontra spakställ?


    - - - Uppdaterad - - -

    Lite bilder på utförda jobb så här långt:


    Spridarbrygga från ng900 2.0T monterad


    Avgassystemet innan ombyggnad




    Passade på att montera en V-bandskarv när jag ändå var igång...


    ...samt förberedelse för bredbandslambda.


    Efter ombyggnad


    Upplastning för resa till Falun och dyno-mappning hos Robert Uhr








    Efter en mycket intressant och lärorik förmiddag på Nordic Tuning Dalarna kunde det konstateras att turbon är "för liten" i förhållande till resten av motorkonfigurationen, en TE05-12B. Det som jag och tidigare ägare trodde var bränslebrist vid över 4500 varv visade sig alltså vara brist på luft...
    Vi stannade på lite knappt 220 hk och 310 nm på naven, jag tänker mig köra en säsong och sen uppdatera til större turbo.


    Inflyttning i nytt garage






    Cashetank monterad. Lite rörigt blir det, men funktionen blir nog bra

    .
    Dags för montering av Quaife-diff, jag lånade plats i polarens garage, lite trevligare när det finns lyft...







    Jag har monterat en Quaife-diff tidigare, i förra bilen, men då låg växellådan på bänken, den här gången var det lite meckigare eftersom vi monterade diffen på plats i bilen, tur att jag hade tillgång till lyft och kompetent hjälp när man jobbade både mitt under och in genom respektive hjulhus...


    Planer framöver:

    Jag hade tänkt att banpremiären ska få bli ska få bli på klubbens träff på Knutstorp, jag hoppas på bra väder så det är värt en långresa, smygpremiär på Arlanda Test-track 3:e april.

    Kvarvarande småfix får jag ta vartefter, förhoppningsvis blir det här projektet lite mer långlivat än det förra som stannade av efter nåt år...

    9 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!!

    Kul att du lägger upp en tråd om bilen.
    När du besökte oss på Siljan runt var den i princip helt nyinköpt.
    Minns avgassystemet då, det lämnade en del övrigt att önska :-).

    Hoppas du kommer upp på våra träffar i sommar.
    Vi kör Dalecarlia 18/5 och Siljan runt 31/8.

    Mvh

    Mathias

  3. #3
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    108
    Medlem#
    7779
    Citat Ursprungligen postat av MathiasB Visa inlägg
    ...
    Hoppas du kommer upp på våra träffar i sommar.
    Vi kör Dalecarlia 18/5 och Siljan runt 31/8.
    ....
    Vafan, det var ju typ dom enda datumen jag redan bokat upp med annat iår, det var synd


    Idag har jag felsökt varför kupéfläkten inte fungerar, och jag passade även på att hitta felet på varvräknaren som sitter precis bredvid knappen till fläkten.









    Jag kom snabbt fram till att knappen inte släppte igenom nån ström till fläktmotorn så den plockades ur och isär. Inne i knappen var det helt igenbeckat med gucka på kontaktytorna så med lite rengörning funkade det klockrent. Varvräknaren var ännu mer lättlagad, det räckte att ställa om den från 8 till 4 cylindrar

    1 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Känns som den borde funkat ändå, men visat fel då ? ..Men men, huvudsaken är väl att den funkar nu.

    Udda ställe att montera den på f.ö.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Vilken bil o tråd
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Tråkig start med branden, men sen blev det väldigt roligt att läsa! Kommer absolut följa den här tråden.
    Älskar trådar som dokumenterar arbetet på bilen med mycket foton, så fortsätt gärna med det
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  7. #7
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    108
    Medlem#
    7779
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Känns som den borde funkat ändå, men visat fel då ?
    ...
    Det kanske var lite felaktigt uttryckt att den inte funkat, den har rört sig lite grann kring nollan så jag har haft misstankar om vad som var fel...

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Vilken bil o tråd
    Tackar

    Citat Ursprungligen postat av sjodain6 Visa inlägg
    Tråkig start med branden, men sen blev det väldigt roligt att läsa! Kommer absolut följa den här tråden.
    Älskar trådar som dokumenterar arbetet på bilen med mycket foton, så fortsätt gärna med det
    Tackar, jag hoppas kunna hålla uppe nivån på uppdateringarna, jag ser det som att det är min tur att bjuda tillbaka efter att ha läst och inspirerats av alla andras projekttrådar i snart 20 år, hoppas kunna bidra till att forumet lever vidare.

    5 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  8. #8
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Mardröm med branden! Kul med projekttråd, är det bilen som byggdes någonstans i Dalarna för några år sedan? Verkar vara en trevlig spec och förbättringarna du har gjort ser välbehövliga ut

    Hur mycket effekt tänkte du satsa på? Tänk på lådan
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  9. #9
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    108
    Medlem#
    7779
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Mardröm med branden! Kul med projekttråd, är det bilen som byggdes någonstans i Dalarna för några år sedan? Verkar vara en trevlig spec och förbättringarna du har gjort ser välbehövliga ut

    Hur mycket effekt tänkte du satsa på? Tänk på lådan
    Vad jag lyckats ta reda på är den byggd av en kille i Mora, för att sedan vara ett par år i Ludvika innan den hamnade i Njurunda där jag köpte den.

    Vad gäller effekt vore det väl trevligt att ha 40-50 hästar mer än nu, men kanske mer viktigt att få körbarhet större del av registret, jag håller alla tummar och tår för att lådan ska hålla...

    Det är faktiskt så att en liten del av din 99 gick åt i branden, jag köpte remhjulet med triggerskiva av dig när du började bygga om till RWD...
    Senast redigerat av KarlZ den 2024-03-11 klockan 21:58.
    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •