Hämtat framvagnen i delar från aquablasting. Skinande resultat! Blev svarta powerflex i bärarmarna. Ny krockbalk beställt, verkar ju skitkul att byta den. Smart placerade svetspunkter
Hämtat framvagnen i delar från aquablasting. Skinande resultat! Blev svarta powerflex i bärarmarna. Ny krockbalk beställt, verkar ju skitkul att byta den. Smart placerade svetspunkter
FASSAN, HeRmAN, Johan H, persson222, Vfr
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Nice med sådan fin framvagn!!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ny balk påplats. Vilken skillnad på passform det blev på frontspoilern.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Cabben fick komma ut ur garaget en stund så jag kunde lägga på rätt färg på frontläppen..
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Sitter och kikar på nya fälgar. Någon som har nåt förslag?
Jag har faktiskt funderat på MK18 i 19” med guld centrum…
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
MK18 kommer med obilgatoriska 32 poppys så du vet..
Eftersom saabarna har 110 så finns det ju mängder av fälgarn ämnade för både VAG och volvo som gör sig.
19" är en bra kompromiss på ng9-3, inte det snyggaste (som 20") men lite komfort kvar.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
poppysarna gör sig bra i en cab.. slipper man doften av dom
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Tillsammans med svarta powerflex och coilovers så är nog min smärtgräns vid 19”.
Jag hade 20” på min gamla 9-5a.. märktes ingen skillnad mot 17”, dock utan inga coilover utan på den hade jag hr och bilstein. Jag tror att däckkvaliten sätter nivån på komforten.
Senast redigerat av Slave_joe den 2023-03-17 klockan 11:23.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Olika människor har olika erfarenheter.
jag har kört 16 (sommar och vinterdäck), 17" (samma där, sommar och vinter), 18" (sommardäck), 19" (sommmardäck) och 20" (sommardäck) på ng9-3
bäst komfort var 16" med friktionsdäck. mjuka däck och mycket av det är rätt gott. 18" var klart bekvämare än 19" och 20" värre än 19"
Däckval spelar med stor roll, och hjulens vikt.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jaha. Fick låna fälgar av en på jobbet. ET21 fram och ET6 bak. Blir nog perfekt med ET 16 bak och gå upp en storlek, till 19”
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Premiärtur med cabben igår. Går som en dröm med nya bussningar, behövs en hjulinställning dock. Detta firades med en bilvårdsdag idag.
Vintern har ju lite grann att bjuda på när det handlar om söndersaltade vägar och dubbdäck på varenda bil när det är barmark. Usch! Vad det skräpar ner för andra.
Och som bilden skvallrar om så blev det inga MK18…
Senast redigerat av Slave_joe den 2023-04-09 klockan 21:08.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Gjorde en enkel polering med keramiskt lackskydd. Bra yta!
Hittade unde poleringens gång lite skavanker skm tyder på att huven och frontspoilern är omlackerad.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Gled en sväng i solen. Inget gott som inte har nåt ont nånstans.. det började vibrera nåt fruktansvärt i hela bilen vid gaspådrag, hör även ett metaliskt oljud när vibrationerna uppstår.
Funderingar? Fel typ av drivaxel monterad vänster sida, typ för lång så den bottnar i medbringarna? Hjulinställning efter sänkning ska ju göras, men tror inte att det har så mycket med det att göra..
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Plockade isär vänster fram. Min nya drivaxels inre drivknut är skrot. Intressant kvalite. Tur att jag är lite materielarare och sparar på gamla saker, så fick bli återmontering av den gamla orginalaxeln…
Nåt som förvånades mig är att verkar vara ”vanligt” fett i drivknuten, inte det här smetiga drivknutsfetten man är van vid.
Senast redigerat av Slave_joe den 2023-04-25 klockan 15:25.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Saab hade inte drivknutsfett i sina tripoder.
till og900 ska det vara "ett litiumbaserat fett med EP tillsats"
till min 9-5 ska det var 190 gram saab specialfett som kostar 148 + moms för 90 gram
det är alltså smörjfett org men det funkar fint med drivkntusfett.
tar man däremot fel smörjfett lär det inte bli bra.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jaha, där ser man. Nu va iofs inte den här drivaxeln orginal, utan köpt från Speedparts.. vet inte om det ens är värt att försöka reklamera den då dom säkert kommer skylla på att det är felmonterat eller nåt sånt
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Jag vet att Glader grottade ner sig massvis i detta till og900 och hittade nått hos en marinbutik så höll rätt spec.
det är knepigt med spec från 70 talet som ska appliceras idag, det blir en del tänkande och översättande.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Om den nu är öppnad så kan det försvåra ett garantiärende.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ja det var ju precis min tanke oxå.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12