Såg nu när man sökte på bds att dom har bosch regulator att köpa
Såg nu när man sökte på bds att dom har bosch regulator att köpa
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Tog en liten nyårssväng. Har bestämt mig för att byta ut dom röda brickorna på sidosköldarna till svart istället
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Har inte hänt så mycket här, grejat med lite sidosysslor. Köpt en bränsletrycksmätare för montering i 900an. Beställt en saxlyft, ska börja med stereobygget och byte av motorkablaget.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Ideér och tokigheter! Bygga om helt i koffert, dra ordentliga batterikablar, både plus och minus.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Ja det där med reservhjulsbaljan kanske man skulle titta på lite..
jag hade 6x9 i lådor riktade frammåt/uppåt på en hemmasnickrad hatthylla i MDF (limmade 1.2mm stål där skenorna är och la klädsel på allt sen). det lät rätt bra men och blev bra mycket tystare i bilen.
ett recept jag ska kopiera nån dag.. Fast då ska jag ha snabbkopplingar till hyllan
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jag har 6x9or i lådor från brl som är skruvade i hatthyllan, givetvis med kontakt så man kan ta bort den.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Testat det med, men med seriösare material i hyllan blev det milsvidds bättre ljud.
kanske inte kanon om man har en bas i bagaget dock..
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Beställde mer dämpmatta och 50mm batterikabel samt ringkabelskor till detta. Hämtade paketet på postnord. Såg ut som paketet färdats tillsammans med Frodo påväg och förstöra den där ringen man blir osynlig av. Dessutom saknades 5 m av den röda grova kabeln och kabelskorna. Trött man blir
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
fan så surt.
jag fick ett par lister till ng9-3 så uselt packade att när jag vände det upponer för att kolla trillade dom ut vid kassan.
men dom trillade inte ur innan jag fick det iaf..
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Men jag förstår inte hur 5m 50mm kabel kan ”ramla” ur paketet. Tydligt röd och lär ju ligga som en orm där den ”åkte ur”
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Surt när man får ta emot skadat/plundrat gods. Lyckligtvis är det ovanligt för en annan. Hoppas det löser sig.
Löste sig med paketproblemet. Fick nya saker skickade. Nu har jag bytt från 35 till 50 kabel och fixat ny jordpunkt. Kabeln har samma storlek hela vägen fråne generatorn så nästa steg är att sätta sit fler jord mellan motor och chassi.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
En sak jag upptäckte var när jag testade att mäta lite var att det verkar vara halvdan överföring mellan motor och låda, en jord direkt i motorblocket vs en i växellådan gav lägre spänningsfall när jag körde startmotorn.
jordkabeln flyttades mellan motorblocket (tror det var nära startmotorns fäste, minns inte exakt) och lådan (primärhuslocket) 2 ggr för att mäta och var fäst på andra sidan i org jordpunkt på framvagnsbalken.
Slutade med ett snäpp grövre kabel och växellådan, det var helt enkelt smidigare.
jag körde för övrigt 35mm2 från batteri i baljan (där du har), rakt till startmotorn, 25mm2 till generator och sen 16mm2 till bilens fördelningspunkt. jag hade dock inte direkt stereoanläggning. jorden där bak blev en duktigt svetsad M10 bult i baljan.
Det ska sägas att en kompis som byggde med samma dimensioner osv hade problem med att T5 registererade misständningar över 4500-5000RPM. vi sänkte då knackkänsligheten i programmet och den rullar på såvitt jag vet nu 6 år senare. om det är B202 som har annan karaktär än B2x4 i nåt eller om det var spänningsfall kan jag inte uttala mig om.jag använde samma program som bas i min.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ok. Jag har en 35 jord vid främre motorfästet där det är original. Tänkte sätta en på vänster sida oxå bara för att. Jag svetsade en skruv i balken mellan kofångare och bakrehjulhus och körde som jord. Fick skapliga generatorljud med den placeringen... innan hade jag jordat i bältesinfästningen.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Beställde nya kylarslangar från do88. Skulle gjort det vid tidigare tillfälle men har ju fungerat med dom som satt, nu ska det bli nytt expkärl och rätt kylarvätska.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
at byta den lilla 90 graders kylarslangen på toppens kortsida är värt alla dom pengarna.
skjutit 3 sånna jävla slangar... omöjligt att hitta universal och nya kostade 2008 450 spänn typ..
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tokigheter. Man beställer så mycket onödigt när man sitter och slösurfar
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Det är bevisligen så.
Yay! Nu är kylarslangarna bytta
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Dags för besiktning imorrn. Blev en kvällstankning oxå.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12