Det blir nog nån form av 6x9or så då kan jag passa på och dämpa under klädseln oxå
Det blir nog nån form av 6x9or så då kan jag passa på och dämpa under klädseln oxå
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Det är fixat, glömde knäppa bilder på det.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
semester och ideérna flödar. sugen på bakhjulsdrivet, tänkte på att 900an får bli objekt då samtidigt så är det kanske synd. Värdet på bilen i sig är ju mest emotionellt för min del.
tanken är då isåfall och försöka bygga så den är så orginal som möjligt på utsidan och med pilotstolarna
Senast redigerat av Slave_joe den 2022-07-09 klockan 19:42.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Behöver du bli av med kjolarna så finns jag för dig i DM
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tror det är dags för oljebyte på 9-3an. Har 6 växlad automat. Är ju samma fråga som alltid, vilken olja ska det va? Hittade denna på speedparts.. bör väl stämma?
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
i EPC är artikelnr länkat till en AW-1 olja.
tänk på att AW-1 är en Aisin Warner spec och inget som har att göra med saab. Med andra ord så borde alla oljor som säljs med rätt klassning kunna användas.
jämfört med saabs så finns billigare oljor från välrenomerade tillverkare som möter spec.
men allt beror på hur mycket olja som går åt såklart.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Denna verkar ju säljas via Orio så man får ju hoppas att det är sånära orginalspec som möjligt. Ska grotta ner mig lite i detta och ta mig en funderare. Själva bytet i sig verkar ju va som på vilken saab automat som helst.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
jag syftade på att det är automatlådans tillverkare som speccat den och inte saab eftersom saab inte haft något alls att göra med automatlådans tillverkning.
därför är det ingen garanti att oljan från orio är ett bättre än nåtta annat. utan att veta fabrikat och andra klassningar så är det svårt att svara på det.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Sålänge det uppfyller aw1 å och är minieralolja så funkar alla fabrikat. Undrar dock varför inte syntetiska oljor skulle funka
Så länge det uppfyller AW-1 så är det ok
mineral eller syntet spelar ingen roll sålänge oljan har rätt klassningar. antika fördommar det..
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Är det verkligen så? Varit en riktigt liv kring det där å 5/6 växlade lådorna
I WIS står det:
"93 165 147 Automatlådeolja, mineraloljebaserad. Syntetisk olja har en friktionskoefficient som inte är samma som för mineraloljebaserad olja och skall därför
inte användas. Används syntetisk olja kan funktionsstörningar uppstå genom ett onornalt slitage."
Då jag har en AF40 i min 9-3a har jag dammsugit överallt efter att hitta en olja som fungerar.
Men det verkar inte gå att hitta något annat än syntetoljebaserad olja hos tillverkare. Därför fick det bli att köpa av Saab.
Denna diskussion är ofta aktuell hos manuella lådor med, tex og900 lådorna. Det är så mycket myter och gammal kunskap i en bransch som utvecklas hela tiden och det är svårt att veta vad som är rätt om jag ska vara ärlig. Det är alltid ett safe card att följa Saabs spec om man inte vill grotta ner sig för mycket i ämnet. är prisskillnaden 50 kronor/liter och det går 10 liter är det inte mycket pengar vi snackar heller i det stora hela.
När det gäller den 4 växlade aut så kostade 20 liter olja på Swedol mindre än 4 liter hos saab när jag skulle byta på farsans og9-3 cab. då blev det en storsköljning av systemet (Den enda nackdelen är att jag har ca 10 liter ny jävla automatlådeolja som måste slängas eftersom den tar plats..)
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
växellådsolja beställt, blev 11 liter. beställde även packningar och lite annat plock. blev orginalolja från orio via speedparts, nu är det ju semestrar så förväntar ju inte att jag får nåt paket förens slutet på nästa vecka typ.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Ny ratt. Kände att det var dags att byta ut ”bad mother**cker” ratten. Ett tecken på att man faktiskt blir äldre
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Köpt takräcken och ny nedre grill till griffin, den gamla ska sågas för att få plats med en snyggt integrerad ramp till vintern. klickade även hem en sats till med grön mysbelysning som finns som orginaltillbehör.
900an är på blocket nu.
Senast redigerat av Slave_joe den 2022-08-05 klockan 08:15.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
900an såld, nu börjar jakten på en ng9-3 cab.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
motor och växellådsolja bytt, gick åt totalt 11 liter till lådan så nu är oljan röd och fin.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Bilen har börjat dumma sig, misständningar som uppstår lite sporadiskt. Jag tycker mig även höra lite kedjerassel, hört det sen vi köpte bilen men vet inte riktigt hur en frisk motor låter i jämförelse. Kanske är dags för kedjebyte…
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12