Börjar det faktiskt bli svårt med T5 delar? Personligen har jag funderat på det för min OG900 i framtiden då jag inte vill bygga om den för mycket. Jag gillar mekaniska spjäll och vajrar också.
Börjar det faktiskt bli svårt med T5 delar? Personligen har jag funderat på det för min OG900 i framtiden då jag inte vill bygga om den för mycket. Jag gillar mekaniska spjäll och vajrar också.
Saab 900 T16 -1990
Ja, det är ju en 30-40 år gammal teknik
Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
6 växlad Automat
Projekttråd: Nico's Sista Saab'
MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!
Allt går fortfarande att få tag på. Skillnaden är att för några år sedan så gick det att köpa en reservdelsbil billigt där du fick "allt". Eftersom så många skrotats nu, så får man köpa delarna lösa från någon som bemödat sig att demontera.
Min åsikt är att T5 är mer driftsäkert än ett Lucas eller LH2.x.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag har nog dubbelt eller trippelt av allt till T5. Så får blir den lösning men man får ju ta sig en funderare på om det där med T7.
Jag har grejat lite med triggerhjulet och remskivan. Kommit på en lösning, printade ett prov som bör fungera till åtminstonde en provstart. Ska fixa en hållare till givaren och köpa en ny vevaxelgivare från 740/940 då den inte är magnetiskt och drar åt sig smuts på samma sätt.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Varför inte T5.2?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
För det har jag inte grejer till
Senast redigerat av Slave_joe den 2025-01-04 klockan 23:13.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Vevaxelgivaren sitter ju redan på motorn. Ett styrdon och kontaktdon är ju typ allt som krävs.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Du behöver fixa bländarskivan också, Trionic / DI-varianten, EZK är annorlunda.
Vevaxelgivaren har fel kontaktdon om man försöker använda en T5.2-stam med DI vevaxelgivare, jag vet inte om givaren i sig också skiljer.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ja enklaste svaret är att jag har så mycket T5.5 saker..
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
De elektriska skillnaderna mellan T5.2 och T5.5 är bara att kamaxelgivaren skiljer och går in på en annan pinne i ECU:n, men en T5.5-box kan användas för T5.2 bara man lägger samma T5.2-program i både låga och höga halvan av flashen. Så att bygga om T5.5-prylar till T5.2 bör vara enkelt så länge man har DI vevaxelgivare och bländarskiva.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
2.3 Långmotor har DI…
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Hej och hallå!
Stp filer och ritning är skickad till en som ska fixa iordningen adapter till remskivan, givare inköpt och så har jag lekt lite med TIG svetsen har köpte i höstas
Senast redigerat av Slave_joe den 2025-01-07 klockan 23:46.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Jag har börjat riva bort och märka upp lite kablage, beställt en ”avstörningskondensator” i hopp om att bli av med störningarna i stereon. Tanken är väl oxå att sanera lite el som inte kommer användas.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Prototyp i plast klar…
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Ser bekant ut, snyggt! T5 kommer göra gott för bilen![]()
'69 Earlybay, '74 99 X7 Turbo RWD, '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
’09 Multivan, ’24 EX30
@schwrtzwrks - Garaget
För tillfället gör jag korta och inte så intensiva kvällspass i garaget. Märker upp lite kablar, gjort iordning T5 mattan med lite ny tejp, sorterat bort LH/DI kablage och bytt till 50mm^ kabel från generator/startmotor och vidare bak till en uppsättning Litium LiFePo4 batterier som jag hade låg.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Gött mos! Bekvämt med den handsken som har riktiga stift istället för den gamla varianten med rundstift etc.![]()
'69 Earlybay, '74 99 X7 Turbo RWD, '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
’09 Multivan, ’24 EX30
@schwrtzwrks - Garaget
Ja men precis, är ju perfekt om jag mot förmodan i framtiden skulle få för mig att byta till en kortmotor. Då passar ju iaf kablaget bolt-on. Jag flyttade över trionic kablaget till LH hållare som som sitter på motorn, tyckte den passad bättre..
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Ohhh! Sakerna på plats och provstart är utförd, i vanlig ordning så starta den som ingenting hade hänt![]()
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Gött med smidig uppstart! Har du svetsat adaptern i remskivan? På 900or är remskivan gjord av gjutgods som gärna spricker.
'69 Earlybay, '74 99 X7 Turbo RWD, '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
’09 Multivan, ’24 EX30
@schwrtzwrks - Garaget