Sidan 85 av 86 FörstaFörsta ... 357583848586 SistaSista
Resultat 1 681 till 1 700 av 1704

Ämne: 9000 T16 -91 & lite 9-3 Griffin -12

  1. #1681
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    611
    Medlem#
    -
    Börjar det faktiskt bli svårt med T5 delar? Personligen har jag funderat på det för min OG900 i framtiden då jag inte vill bygga om den för mycket. Jag gillar mekaniska spjäll och vajrar också.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  2. #1682
    Ja, det är ju en 30-40 år gammal teknik

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  3. #1683
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 480
    Medlem#
    6973
    Allt går fortfarande att få tag på. Skillnaden är att för några år sedan så gick det att köpa en reservdelsbil billigt där du fick "allt". Eftersom så många skrotats nu, så får man köpa delarna lösa från någon som bemödat sig att demontera.
    Min åsikt är att T5 är mer driftsäkert än ett Lucas eller LH2.x.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #1684
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 537
    Medlem#
    5254
    Jag har nog dubbelt eller trippelt av allt till T5. Så får blir den lösning men man får ju ta sig en funderare på om det där med T7.

    Jag har grejat lite med triggerhjulet och remskivan. Kommit på en lösning, printade ett prov som bör fungera till åtminstonde en provstart. Ska fixa en hållare till givaren och köpa en ny vevaxelgivare från 740/940 då den inte är magnetiskt och drar åt sig smuts på samma sätt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  5. #1685
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 480
    Medlem#
    6973
    Varför inte T5.2?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #1686
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 537
    Medlem#
    5254
    För det har jag inte grejer till
    Senast redigerat av Slave_joe den 2025-01-04 klockan 23:13.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  7. #1687
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 480
    Medlem#
    6973
    Vevaxelgivaren sitter ju redan på motorn. Ett styrdon och kontaktdon är ju typ allt som krävs.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #1688
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 374
    Medlem#
    8758
    Du behöver fixa bländarskivan också, Trionic / DI-varianten, EZK är annorlunda.

    Vevaxelgivaren har fel kontaktdon om man försöker använda en T5.2-stam med DI vevaxelgivare, jag vet inte om givaren i sig också skiljer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #1689
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 537
    Medlem#
    5254
    Ja enklaste svaret är att jag har så mycket T5.5 saker..
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  10. #1690
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 374
    Medlem#
    8758
    De elektriska skillnaderna mellan T5.2 och T5.5 är bara att kamaxelgivaren skiljer och går in på en annan pinne i ECU:n, men en T5.5-box kan användas för T5.2 bara man lägger samma T5.2-program i både låga och höga halvan av flashen. Så att bygga om T5.5-prylar till T5.2 bör vara enkelt så länge man har DI vevaxelgivare och bländarskiva.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #1691
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 480
    Medlem#
    6973
    2.3 Långmotor har DI…

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #1692
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 537
    Medlem#
    5254
    Hej och hallå!
    Stp filer och ritning är skickad till en som ska fixa iordningen adapter till remskivan, givare inköpt och så har jag lekt lite med TIG svetsen har köpte i höstas
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Slave_joe den 2025-01-07 klockan 23:46.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  13. #1693
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 537
    Medlem#
    5254
    Jag har börjat riva bort och märka upp lite kablage, beställt en ”avstörningskondensator” i hopp om att bli av med störningarna i stereon. Tanken är väl oxå att sanera lite el som inte kommer användas.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  14. #1694
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 537
    Medlem#
    5254
    Prototyp i plast klar…
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  15. #1695
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 738
    Medlem#
    7660
    Ser bekant ut, snyggt! T5 kommer göra gott för bilen

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay, '74 99 X7 Turbo RWD, '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    ’09 Multivan, ’24 EX30
    @schwrtzwrks - Garaget

  16. #1696
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 537
    Medlem#
    5254
    För tillfället gör jag korta och inte så intensiva kvällspass i garaget. Märker upp lite kablar, gjort iordning T5 mattan med lite ny tejp, sorterat bort LH/DI kablage och bytt till 50mm^ kabel från generator/startmotor och vidare bak till en uppsättning Litium LiFePo4 batterier som jag hade låg.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  17. #1697
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 738
    Medlem#
    7660
    Gött mos! Bekvämt med den handsken som har riktiga stift istället för den gamla varianten med rundstift etc.

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay, '74 99 X7 Turbo RWD, '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    ’09 Multivan, ’24 EX30
    @schwrtzwrks - Garaget

  18. #1698
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 537
    Medlem#
    5254
    Ja men precis, är ju perfekt om jag mot förmodan i framtiden skulle få för mig att byta till en kortmotor. Då passar ju iaf kablaget bolt-on. Jag flyttade över trionic kablaget till LH hållare som som sitter på motorn, tyckte den passad bättre..
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  19. #1699
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 537
    Medlem#
    5254
    Ohhh! Sakerna på plats och provstart är utförd, i vanlig ordning så starta den som ingenting hade hänt
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  20. #1700
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 738
    Medlem#
    7660
    Gött med smidig uppstart! Har du svetsat adaptern i remskivan? På 900or är remskivan gjord av gjutgods som gärna spricker.
    '69 Earlybay, '74 99 X7 Turbo RWD, '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    ’09 Multivan, ’24 EX30
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

  1. Saab 900 Turbo 16V Cabriolet
    Av flaset i forum Projekt
    Svar: 221
    Senaste inlägg: 2024-10-16, 19:08
  2. Saab 9-3 Cabriolet, kan den importeras?
    Av johehd i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-03-02, 11:44
  3. Projekt: SAAB 9-3 2.3i Cabriolet
    Av Delarium i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 22:34
  4. WELiN - Saab 9-3 2.0T Cabriolet
    Av WELiN i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 10:43
  5. Saab 93 og cabriolet, på vintern?
    Av 9000rsT i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •