Vad ska man välja för märke om man ska inhandla sänkfjädrar nu förtiden? Tanken är väl ett kit till griffin, kikat på h&r och maptun xt.
Är det värt nästa en lusentapp extra för h&r? 30mm eller 45mm sänkning?
Vad ska man välja för märke om man ska inhandla sänkfjädrar nu förtiden? Tanken är väl ett kit till griffin, kikat på h&r och maptun xt.
Är det värt nästa en lusentapp extra för h&r? 30mm eller 45mm sänkning?
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Kollar du ifrån Tyskland?
Eibach lr H&R brukar jag köra köpte för ng9-5 eibach för runt 1800kr med 40mm sänk
Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
6 växlad Automat
Projekttråd: Nico's Sista Saab'
MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!
Jag kollade på trodo, där fanns det eibach för 3600…
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
https://www.amazon.se/-/en/Eibach-Pr.../dp/B007G8AWGQ
2000kr från amazon
Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
6 växlad Automat
Projekttråd: Nico's Sista Saab'
MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!
Vad har du för växellåda?
Har en sats från Maptun i källaren som suttit på i ca 500mil.
Kan kolla vad det står på dom om det är intressant.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Oh! Det är en sedan med 6växlad automat och ja det är intressant, är det dom tidigare "gråa" fjädrarna eller dom nyare "XT" serien?
Senast redigerat av Slave_joe den 2024-11-15 klockan 11:33.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Kollar upp detta under nästa vecka, låg i ett annat förråd när jag tittade förut.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Inte hänt så mycket här, har bytt fjädrar på griffin. Blev sänkfjädrar från Maptun köpta av RZ, dock till kombi men det blev kanon.
9000 står utomhus så länge och fryser, tanken är väl att jag ska försöka ta tag i trionic konverteringen och få den besiktad till våren.
HeRmAN, Mr_Lööf, Mr_SunBear, RZ, Vfr
Senast redigerat av Slave_joe den 2024-12-12 klockan 23:28.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Drog en provkörning igår när det ändå va 9 plus ute. Bilen känns överlag väldigt stum och bra, detta är troligtvis sista gången den stånkas igång med LH systemet.
Kopplade stereo och steg med mera, har fått generatorstörningar från satan själv. Kollar som vanligt och sista utvägen är att byta avstörningsfiltret på generatorn..
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
T5 konventera!
Eller T7! Har hänt så sjukt mycket på T7 sidan när de kommer till mjukvara!
Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
6 växlad Automat
Projekttråd: Nico's Sista Saab'
MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!
Ser arg ut!
T7 låter som mer omständigt, bara T5 är ju stort lyft jämfört med LH.
Men jag gillar ideen, hur mucket merjobb blir det med T7? Känns spontant som mer saker som ska lira med varandra, eller funkar det som ”standalone” som T5?
Senast redigerat av Slave_joe den 2024-12-31 klockan 01:58.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
T7 låter intressant, vad jag vet ska man då behöva ett elektroniskt spjällhus till bilen.
Saab 900 T16 -1990
Du får en annan karaktär med T7 eftersom den filtrerar gaspedalen.
Och personligen gillar jag den mekaniska gasresponsen på T5 med mekaniskt spjäll mycket bättre än T7. Ju halare väglag, desto tydligare skillnad, men ESP på 9-5:an gör dock behovet för precis kontroll mycket mindre.
Man kan faktiskt jämföra A-B-testa skillnaden mellan mekanisk och elektrisk gas på en 9-5:a eftersom man kan köra en 9-5:a med mekanisk gas om man sätter gasspjället i limp-home, den kommer att fungera ungefär som T5 då.
Senast redigerat av Långmilare den 2024-12-31 klockan 15:37.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Att montera ett T7 spjällhus på en äldre Saabmotor är inte direkt bolt on. Men det går säkert att fräsa fram en adapter. Och så får man hitta på någon lösning för vajern.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Det som mest talar för T7 är väl biopower, ganska smidigt att kunna tanka E85 eller bensin utan att behöva göra några ändringar i mjukvaran.
Saab 900 T16 -1990
Det finns en BioPower-hack för T5, men den bygger på en extern etanolsensor där man skickar in blandningsförhållandet på en oanvänd AD-ingång och använder det för att interpolera mellan två mappar.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Jag hade lutat mer åt T7 idag med E10 bensin och fåtal kvarvarande T5 delar.
Ang gasvajjer och T7 så verkar det ju inte vara nått krav med vajjer mellan spjäll och pedal. kräver en ombyggd pedal dock.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Med EU0D mjukvaran så tycker jag att man ska köra på T7 när man kan, speciellt en bil som är byggd för trim
Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
6 växlad Automat
Projekttråd: Nico's Sista Saab'
MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!