Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjälp ang Radion/Högtalare

Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Medlem#
    -

Hjälp ang Radion/Högtalare

Tjenare, köpte min första Saab 9-3 från -01 för några månaders sedan
    och jag har 3 frågor!

Igår när jag rullade på motorvägen på vägen till jobbet dog helt plötsligt den högra framhögtalaren, den fungerar dock ibland så jag antog att det var en kabel som var lös, så bestämde mig för att ta en titt bakom stereon,
    Som ni kan se här:
    http://i.imgur.com/bBh5Kci.jpg
    så är två kablar bortkopplade ifrån varandra..

(1) Jag har ingen aning vad dem olika färgerna är till och så vidare, finns det någon mall för detta? och är det bara att koppla ihop dem igen?

OCH och när jag var där bak och grävde för första gången förstod jag också varför kontrollerna på ratten inte fungerade:

http://i.imgur.com/eSya3ks.jpg

**(2)** Så min andra fråga är.. hur kopplar jag in den kabeln?

Mina dörrhögtalare fungerar även inte, jag tror det dock beror på att mitt slutsteg har pajat Finns en lampa som ska lysa grönt när bilen är på men inget lyser(kollat säkringarna och dem verkar hela)

(3) Finns det något sätt att koppla förbi slutsteget?

Förlåt om jag är otydlig, min första bil och rätt så okunnig inom ämnet!
    Här är albumet med bilder: http://imgur.com/a/AIljs

Tack så mycket!!
    Senast redigerat av myhrmans den 2015-12-01 klockan 13:16.

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Det där ser ju inte alls som någon originalinstallation varför det kommer vara nära nog omöjligt för någon här att svara på vad någon tidigare ägare till din bil gjorde när hen kopplade.

1. De flesta sladdarna till stereon i en og9-3 matchar "vanlig" ISO-standard, iaf på den båda 10-poliga kontakterna så där kan du använda vilket schema som helst. Den 12-poliga innehåller SAAB-specifika saker. Dock ser det ut på din bil som det bara är sladdarna (alltså att någon klippt originalkablaget, dumt, eller hittar du en större kontakt längre ner som stereon är kopplad till?

2. Att rattknapparna inte funkar är väntat med eftermarknadsstereo och inget kommer bli bättre av att du försöka koppla in den där sladden. Det som krävs är en adapter-mojäng som tolkar bilens signaler till något som din JVC-stereo förstår.

3. Omöjligt att säga utan att gå igenom hela kopplingen, men det är osannolikt att stereon har 6 förstärkta högtalarutgångar (4 är det vanliga) varför slutsteget är nödvändigt för att driva dörrhögtalarna. Original sitter det vid passagerarens vänsterfot så om det inte sitter där så är rätt mycket ändrat från original.

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Högtalarna i dörrarna drivs av ett eget steg, som precis som Bollman säger sitter vid passagerarens fötter. Det är dock ingen standardingång på steget så om du har en eftermarknadsstereo krävs en speciell adapter för att driva det, och någon sådan såg jag inte i din kabelhärva.

Det JLS steg som syns på bilderna är inte något Saab originalsteg, så vill du ha igång det får du nog prata med förra ägaren eller någon som kan ljud och kan avgöra hur det är inkopplat. Det slutsteg du visar bilder på har inget med dörrhögtalarna att göra utan jag gissar att förra ägaren haft någon form av baslåda i bagaget.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Medlem#
    -
    Ska kolla på det imorgon när det är ljust ute igen, låter som ett amatörsjobb detta. Ja, grävde ner lite längre och hittade en större sak med sladdar samt flera sladdar som bara gick rakt in i en klämma verkar det som, ska ta en bild på dem! Grymt tacksam för era svar !

Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Medlem#
    -
    Okej så jag lyckades hitta något som kanske kan lösa varför jag inte får igång slutsteget:

När jag kopplar in sladden som var lös bakom stereon lyser "Protect" på slutsteget i ca 2 sekunder.. vad innebär det?

Se videon:

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Det innebär att steget är av bra kvalitet som har en skyddskrets mot plötsliga "pop" i högtalarna under tiden det värmer upp och stängs av, inget att oroa sig för, snarare vara "stolt" över

1 användare gillar detta inlägg

Liknande ämnen

1. Hjälp,,, Blinkersljud borta och radion tystnar....
    Av Ratter75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 10:50
  2. Hjälp med val av högtalare samt hu 9-3og -00 AS3
    Av Tribbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 22:10
  3. Hjälp med högtalare/stereo i 9-3!
    Av Zargon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 19:08

Taggar för det här ämnet