Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Flytta innehåll i nyckel till beg nyckel & tändningslås från skroten? OG9-5

Hybridvisning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Flytta innehåll i nyckel till beg nyckel & tändningslås från skroten? OG9-5

    Hej,
    Idag började tändningslåset kärva ordentligt. Började med att man fick ta i för att vrida från lock till on, därefter svårt att ta ur nyckeln från lock. Plockade ur cylindern och i början gick det att vrida mellan motsvarande lock och övriga lägen, sedan helt fastkärvat i lock. Sköljde igenom med bromsrengöring och sprayade rejält med i tur och ordning låsspray med PTFE och rostlösarolja motsvarande typ wd40 (inte idealt jag vet). Fortfarande ihopkärvat. Har testat med båda nycklarna med samma resultat så det är troligtvis låscylindern som är sliten och inte nycklarna.

    Med hjälp av denna excellenta FAQ: http://www.saabnet.com/tsn/faq/keyfaq.pdf

    lyckades jag lista ut att jag har en "remote key 1" som syns på bilderna (bilen är en 9-5 2002). Där står också
    "Transponder is a tiny chip located inside the key........for the Remote Keys, it is the “guts” that also hold the remote for the doors and alarm."
    Av bilderna framgår att "guts" är den lilla elekronikklumpen som lätt kan pillas ut.

    Min slutsats av detta är att om jag hittar ett fungerade tändningslås med nycklar (remote key typ 1 eller 2) på skroten så kan jag installera detta och bara flytta över fjärrkontrollsdelen till de nya nycklarna utan att behöva "gifta in" de nya nycklarna, stämmer det?
    (de gamla tomma nycklarna kan behållas vid behov av manuell dörröppning då dörr/baklåsen inte behöver känna av transponder?)

    Känner någon till vad en helt ny tändlåscylinder till befintliga nycklar skulle kosta hos återförsäljare?

    Mycket tacksam för svar!
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Jag får väl svara på min egen fråga igen :-)
    -Det går bra att bara flytta över elektroniken i nyckeln (ser olika ut beroende på årsmodell)
    -Ny låscylinder till gamla nycklar kostar 1700kr, tillkommer 350kr om man inte tar med sig serienumret som står på låscylinern.
    -Jag tog isär det nya låset (från skroten med 2 nycklar) för att se om det gick att plocka om kodplattorna (10st märkta med individuella nummer Y1, S6, etc) så att mina gamla nycklar skulle passa i den nya cylindern. Det går inte då det nya låset inte hade samma uppsättning av de olika plattvarianterna som det gamla, så jag får dras med separat nödnyckel utan fjärr till dörrlåset.

    Hade min gamla cylinder inte suttit stenhårt i lock (så att det inte går att ta bort bottenspärren och få ut kodplattorna utan att skada ytterhylsan) hade man även kunnat lösa det genom att fila ned kodplattorna. Anledningen till att låset kärvade var att dessa var slitna och stack ut för långt från cylindern.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

Liknande ämnen

  1. Tändningslås problem, kan inte vrida om nyckel. NG9-3 -06
    Av LPunderground i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-09-10, 19:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •