Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Rost i svetspunkt dörrar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204

    Rost i svetspunkt dörrar

    Jag har fått rost i fram och bakdörren i 2 st "svetspunkter" eller vad man nu ska säga. Alltså på insida längst sidan.

    Då det inte är "allvarligt" än, funderar jag på att ta bort rosten och sen fylla i med ett lackstift. Frågan är om det håller innan rosten kommer tillbaka igen...


    Hur hade ni gjort? Liten dremel för att ta bort rosten, och sen bara lägga på med lackstift? Eg. är ju proceduren densamma för lagning av stenskott. Dock syns detta inte lika bra då det är på insidan...


    Bil 9-5 kombi 07a.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 744
    Medlem#
    9176
    Det viktiga när man lagar sådan här rost är:
    - att man får bort all rost innan man målar. Även där rosten gått på djupet vilket i praktiken innebär att man då måste blästra bort rosten. Dremel funkar väl också bra om man använder rätt verktyg (spetsigt slipstift el.dyl) som kommer åt överallt och om det bara gäller ytrost
    - att det är rent från smuts och fett innan man målar
    - att man använder rostskyddsfärg direkt på bara plåten
    - att man täcker rostskyddsfärgen med "topplack"
    - att man inte målar för tunnt. Man kan nog räkna med att man måste måla minst två lager färg av varje typ (dvs minst totalt fyra lager färg) om man penslar. Och många många fler lager om man använder sprayfärg.

    Använder du bara ett "lackstift" i bilens kulör kan du vara helt säker på att det snart börjar rosta igen eftersom en sådan färg inte har några rosthindrande ingredienser i sig.

    Blästring är inte bara bra för att man kommer åt på djupet utan man får också en yta som färgen fäster mycket bra mot. Tester visar att tex slipning (som tex med en Dremel eller vinkelslip) eller skrapning med en kniv ger en "blank" yta som färgen fäster sämre mot. Oavsett vilken metod du använder och även om du använder en helt olämplig metod så är den troligen ändå bättre än att låta rosten härja vidare utan att göra något alls åt den

    Per L

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 135
    Kommer du åt med punktbläster?
    Och sedan Hagmans CA-primer
    och därefter täcklack


    Kika här för nyttiga tips och metoder
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 744
    Medlem#
    9176
    Använder du tvåkomponentsfärg (färg med härdare) så skall du vara väldigt försiktig då den inte alls är bra att andas in.

    Personligen använder jag alltid andningsmask med lämpligt filter när jag blandar och målar med tvåkomponentsfärg.
    Möjligen skulle jag (kanske) kunna "fuska" och inte använda masken om jag håller på utomhus och målar väldigt lite (som tex "stenskott").

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2015-12-01 klockan 13:56.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Alltså problemet är ju att det bara är i svetspunkterna. Dvs stort som ett stenskott. Svårt att blästra då det blir så mkt annat som man "kommer åt". Svårt det här. Ska se om jag kan bifoga några bilder.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 478
    Jag skulle göra enligt tipsen ovan. Punktbläster med en gummimall som gör att det bara blästras i lämpligt stort hål i mallen. Hagmans CA i två lager och därefter täckfärg. Jag använder alltid en bra andningsmask när jag använder härdplast. Det framgår av säkerhetsbladet. Epoxi är extremt dåligt för hälsan förutom att den luktar vedervärdigt.

    Sen kan man ju fundera på varför det rostar i svetspunkterna. Det är inte så att det är begynnande spaltrost som kommer underifrån. Det borde framgå när man jobbat en stund med blästern. I så fall blir det mer jobb.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 135
    Citat Ursprungligen postat av Anders1984 Visa inlägg
    Alltså problemet är ju att det bara är i svetspunkterna. Dvs stort som ett stenskott. Svårt att blästra då det blir så mkt annat som man "kommer åt". Svårt det här. Ska se om jag kan bifoga några bilder.
    Någon bild på var?
    En punktbläster kan ju ta väldigt små ytor, jag använder bl.a. en gummispackel som jag borrat olika stora hål i som jag håller över och begränsar blästerytan med.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 744
    Medlem#
    9176
    Det är inte ovanligt att det börjar att rosta i punktsvetsar.
    Dels förstör man ju eventuellt rostskydd som plåten har (galvning el.dyl) när man svetsar och dels kan det bli "vassa" områden i eller kring en punktsvets om man slarvat vid svetsningen. Ett "vasst" område kan få väldigt tunnt med färg på sig när bilen lackeras och där börjar det lätt rosta.

    Per L

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    På min äldre började det rosta i nederkant hela vägen av dörren på insidan. På denna är det mer som att dåligt underjobb gjorts och så lossnar svetspunkten med en rostfläck under. Exakt hur det ser ut under kan jag ju såklart inte se förrns jag börjar greja med det som någon skrev ovan.

    För övrigt är bilen så fin, har rost på ena bakskärmen som inte är så farligt "än" och nästan ingenting i hundbenen än (tänkte riva kjolarna till våren och rostskydda)

    Därför känns det så trist att behöva lacka hela insidan av dörren om det skulle va så.

    Ska försöka slänga upp lite bilder

Liknande ämnen

  1. Rost på ng9-3 dörrar
    Av Fredrik / 1941 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 11:29
  2. Rost och färgsläpp i dörrar 9-5 2005
    Av SAAB_BioPower i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 22:46
  3. Rost i dörrar :(
    Av Hessler i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •