Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Slö och knappt inget ladd OG9-5 B235R

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103

    Slö och knappt inget ladd OG9-5 B235R

    Tjena. Har en saab aero 9-5 00. Problemet är att den är slö så in i... Mätaren har gått upp till halva gula. För att idag inte ens gå in på det gula. Alla slangar kollade. Dragit slangen till wg men fortfarande samma laddtryck? Någon som har någon ide?
    Går upp till ca 4500 varv sen känner man effectreducering. Det är t7 system

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Sök på backventiler el rasad kat de kan ge lite vägledning.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Misstänker något med avgasystemet.. Backventilerna borde inte va något med. Drog ju wg slangen o de va noll skillnad

    - - - Uppdaterad - - -

    Hur kan man testa backventilerna?

    - - - Uppdaterad - - -

    Ska väl även tillägga att ja fortsatte pressa motorn efter 4500 varv en gång med reslutatet att den gick på 3 cylindrar och motorlampan blinkade en stund

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Lossa skruvarna som håller downpipen mot turbon så du får läckage och ut och prova bilen för o se om det är nån skillnad.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Ok. Ska testa detta. Gissar man inte behöver lossa dom särskilt mycket?

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Tillräckligt stort så avgaser kan komma förbi.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Har exakt samma fel på min 9-5, eftersom jag hade alla delar hemma så testade jag att byta alla givare, utan resultat, så nu är det tätheten i intercooler och tryck slangar som skall testas. Följer denna...hoppas på lösningar.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Idag har vi hållt på i 3 timmar med bilen. Lossade avgasystemet bakom catalysatorn utan skillnad. Bytte soppafilter. Ingen skillnad. Fick felkoder på mv om jord/kabelbrott. Testade en annan. Ingen skillnad. Drog bort lmm. Ingen skillnad... O känns bara som att bilen blir slöare och slöare... Laddtrycket går knappt aldrig över första fältet nu... Varvade på neutralt läge.. Kom upp till 4-5000... Sen började varvtalet gå ner... Någon som har någon ide?

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Inf3cted Visa inlägg
    Fick felkoder på mv om jord/kabelbrott.
    Kollat jordpunkterna på motorn? sitter några kring spjällhuset bl.a.
    Är flera som haft dålig kontakt och problem som följd.
    Efter rengöring av oxid/rost så har det blivit stor skillnad.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Det har jag iofs inte gjort. Hm får kolla. Just nu känns de bara som att bilen känns slöare och slöare -.- rädd att den ska rasa när som me :/

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Kan dålig jord ge såna symptom? Att bilen tappar varv. Går slött så in i ...'o turbotrycket obefintligt?

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja, det kan hända och det kostar ju gratis eftersom det bara är din tid som går åt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja, det kan hända och det kostar ju gratis eftersom det bara är din tid som går åt
    Men vad närmare exakt är det som händer då om den jordar dåligt på vissa ställen, ex runt spjällhus som du nämner? Vilken komponent börjar strula? Nyfiken lite mer i detalj så att säga...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Jo det är sant. Fast just nu är kostnaden sak samma. Vill bara ha ordning på hela huvudvärken som kallas bil :/ ska kolla jordpunkter idag.. Sen börjar mina ideer ta slut

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Inf3cted Visa inlägg
    Idag har vi hållt på i 3 timmar med bilen. Lossade avgasystemet bakom catalysatorn utan skillnad.
    Du ska lossa downpipen innan kat, dvs direkt efter turbon. Det är tre muttrar du lossar på.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Ang.jordpunkter,det sitter en på skruven till termostathuset och en på innerskärmen vid batteriet,som jordar tändkassetten.
    Dålig jord där = sänkt effekt.
    Har åtgärdat detta med samma symptom flera ggr.
    Smörjer skruven+ringkontakten så fungerr det om det är det som är felet,kan ju även vara övriga fel som andra beskriver,men detta testar jag först enklet och billigt.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Okej. Kan den jordpunkten resultera i de bekymrena jag har? Börjar bli väldigt trött på att inte hitta något fel. Och att det inte ens blir någon skillnad oavsett vad jag gör...

    - - - Uppdaterad - - -

    Piotr har de varit 0 laddtryck i princip då? Och bilen varvar skit segt... O inget hjälper. Ingen skillnad oavsett va man drar för slangar osv

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Men vad närmare exakt är det som händer då om den jordar dåligt på vissa ställen, ex runt spjällhus som du nämner? Vilken komponent börjar strula? Nyfiken lite mer i detalj så att säga...
    Det är väl inte en specifik komponent som börjar strula, kanske lite svårt att förklara kort för novisen men har du sett an gammal bil eller släpkärra med jordfel på bakljusen någon gång?
    När de bara kör så lyser det någotsånär 'normalt' men när de bromsar eller blinkar (jo vissa gör det) så kan det blinka och lysa hur som helst med varierande intensitet, strömmen går helt enkelt fel väg. På på ett sådant exempel är det bara resistiva laster och inget reglersystem inblandat.
    Systemet är uträknat att ha fullt fungerande jord på vissa punkter och då fär man se till att det förblir så.

    Och som Piotr skriver så tror jag att kollar du dessa så kanske problemet är löst.
    Har inte haft detta fel själv men läst ett flertal trådar genom åren där detta varit det primära felet.
    Och smörja? Nja det beror nog på med vad. Hellre göra metallrent, skruva åt och prova och när det funkar så lätt ett tunt vax över för att förhindra fortsatt korrosion.
    Skruvförband för elektriskt ledande anslutningar som t.ex. jordpunkter kan lätt bli ett kaninhål när det gäller brickor, smörja mm så anslut bara likadant som det satt original med kabelskor, brickor mm i samma ordning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Inf3cted Visa inlägg
    Just nu känns de bara som att bilen känns slöare och slöare -.- rädd att den ska rasa när som me :/
    Citat Ursprungligen postat av Inf3cted Visa inlägg
    Börjar bli väldigt trött på att inte hitta något fel. Och att det inte ens blir någon skillnad oavsett vad jag gör...
    Blir det skillnad eller ej?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Jag ska kolla jorden så fort jag kan. Ska väl även tillägga att ja fick felkod på jord/kabelbrott till mv när den va urdragen :/

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och det var väl på MV på torpedväggen? Kolla då efter jordpunkter där också, vet i huvet ej var den jordas
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Inget ladd på 9-3ss
    Av claren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 01:34
  2. Inget ladd i min 9000 2,3t, wg problem??
    Av Wikström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 14:13
  3. inget ladd
    Av skorped_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 16:56
  4. Turbon tjuter (inget ladd)
    Av AllDante i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 19:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •