Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Felkod 08 ACC, OG9-5

  1. #1

    Felkod 08 ACC, OG9-5

    Hej

    Jag fick bekymmer med luftblandningen på min 9-5 -98 på förarsidan. Kunde läsa ut felkod 08 och började felsökningen. Axeln till luftplandningsspjället hade mycket riktigt gått av och jag köpte reservdelar på Speedparts. Monterade dit allt och det tycks fungera fint men jag får fortfarande felkod 08 när jag kalibrerar ACCn!!!

    Kan jag ha monterat det fel på något sätt iaf??

    Torbjörn

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Grunnlaget for at denne koden skal settes er at stegmotoren mangler mekanisk forbindelse med spjeldet, men du skriver jo at det synes fungere. Om du setter opp temperaturen på passasjer- og førersiden til en lik, høy verdi, og så til en lik, lav verdi, føles det da som om lufttemperaturen føles like høy/lav på begge sider?

    Kanskje kan også justering til høy på den ene siden og samtidig lav på den andre gi en indikasjon på om venstre siden regulerer ok eller ikke.

    I forbindelse med montering av stegmotoren har WIS en notis som kan være aktuell i fall temperaturen ikke reguleres likt på begge sidene:

    "Notera
    Håll emot luftblandningsspjället, via golvluftskanalen, vid
    montering av stegmotorn för att förhindra att spjället hoppar
    av sitt fäste."

    Om nå dette er i orden, kan kanskje frakobling av batteriet en liten stund være noe å prøve.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Hej

    ikväll har jag testat systemet. Jag kan justera de båda klimatzonerna var för sig och även gemensamt. Jag provade att koppla bort batteriet en stund. Men jag får fortfarande felkod 08.

    Mystiskt!! Men kanske inget att bry sig om iom att det verkar fungera...

    Torbjörn

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Rör sig spjällen som de skall?
    Man kan kika att spjället rör sig samtidigt som man gör en kalibrering och då skall det gå fram och tillbaka.
    Jag lagade den gröne Aeron härom dagen som också hade kod 08 och på den hade axeln inte gått av.

    Om de rör sig så är väl nästa steg att nolla felkoden och se om den kommer tillbaka eller ej
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    OG9-5 ACC felkod 08

    Hej, fått felkod 08, kan ej justera värmen. Köpte denna från speedparts https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...it/104701.html, men visade sig att både den vita stopparmen och den gula plastbiten gått av, precis som i denna instruktion http://saabinfo.se/og9-5/gor-det-sjalv/acc-felkod-08/

    Frågan är, vad gör jag nu?`går det att beställa en ny såndär gul arm och måste hela istrumentpanelen lös för att byta?

    Vill gärna kunna justera tempen i bilen så väldigt tacksam för svar!
    MVH
    SAAB 9-5 Aero kombi -00

  6. #6
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Jag kanske är ute helt och sneseglar nu, men jag hade fått för mig att "repsatsen" du länkar till är framtagen just för att den både löser problemet med de bräckliga stopparmarna, men samtidigt löser problemet med avbruten axel, att det är därför den ser så annorlunda ut jämfört med originalbiten. Om jag inte minns fel måste "värmepaketet" ur för att byta den gula axeln. Någon annan får säkert rätta mig om jag har fel, men så har jag förstått att det ligger till.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ok tack för svar! Fasen så drygt om det är så :/


    Ingen som råkat ut för samma som mig som vet 100% vad som måste göras?

    Testar bumpa denna, nån som bytt den gula axeln och kan beskriva vad som behövs tas isär?
    MVH
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-27 klockan 18:36. Anledning: §3.7 Postbumpning är ej tillåten.
    SAAB 9-5 Aero kombi -00

Liknande ämnen

  1. Felkod 8 ACC OG9-5
    Av hans.g i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-08-16, 14:54
  2. [LÖST] ACC felkod 21 OG9-5
    Av pof i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 09:24
  3. [LÖST] ACC felkod 11 OG9-5
    Av Karlqvist i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •