Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur man vet att det blåser mycket...

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Hur man vet att det blåser mycket...

    Nu blåser det så det knakar i huset, men helt plötsligt visade min vindmätare 3m/s
    Som tur är listade jag ut vid en annan storm att programmet som tar emot värdena från väderstationen har problem med vad som är signifikanta bitar i datan som skickas ut... Vid 25,5m/s så slår den runt och 25,6m/s visas som 0m/s
    Så med andra ord så blåste det nyss 28,5m/s

    Fast på högbron på Öresundsbron blåste det nyss 41

  2. #2
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Jag har hört grenar knäckas av hela kvällen och den stora eken piskar taket. Och det rusar ner luft genom skorstenen så kaminen hoppar!
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Håll i hatten gubbar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Vindmätare som bara kan mäta upp till 25m/s? Undrar hur tillverkaren tänkte där.

    41m/s, omkullblåsta träd, hustak som flyger in i andra hustak, strömlöshet mm tyder på riktigt häftiga vindar. Häftigast är nog dock namnet på stormen och rubrikerna den kan skapa. T.ex rubriken på SVT om att Migrationsverket Gormsäkrar alla sina tält får i alla fall mig att främst tänka på ljudisolering.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Sugmotor Hools avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Häng en gammal GT17 i ett snöre utanför fönstret.. När den är borta.. Ja då är det officiellt myggfritt

  6. #6
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109
    Jag bor på Öland på strandtomt ner mot Kalmarsund och jag brukar resonera att när det är svårt att stå upprätt dvs när det är uppenbar risk att man blåser omkull i vindbyarna så är vinden uppe i 25 m/s. Ölandsbron stängs för övrigt vid 25 m/s. När vinden kommer över 33 m/s går det inte att vistas ute då det råder orkan och man hoppas innerligt att fönsterrutorna håller.

    Största risken för mig personligen är om det blåser ren västlig vind eftersom vattenståndet i Kalmarsund/östersjön kan stiga både 2 och 3 meter.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Hool Visa inlägg
    Häng en gammal GT17 i ett snöre utanför fönstret.. När den är borta.. Ja då är det officiellt myggfritt
    Eller så hängde dem i ett område där folk har svårt att skilja på mitt och ditt...



    Inte hört om han som köpt en stor fet platt tv och fyllt det skrymmande kartongen som skulle till tippen med gipsskivespill från lägenhetsrenoveringen och ställt den i trapphuset, på morgonen var den spårlöst borta. Den kommunen måste ha effektiv bemanning på sophämtningen!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Fläktarna blåser ej där de ska
    Av Woody i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 23:21
  2. Blåser in vid sidoruta
    Av JKE! i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 13:15
  3. ACn blåser dåligt
    Av nordi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •