Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Sliten turbo? Vad kan hända?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -

    Sliten turbo? Vad kan hända?

    Hade loss slangen från lmm och kände på turbon, den snurrar fint utan att ta i någonstans såg bra ut glappade inget åt sidorna/upponer men kanske 1mm in och ut.

    Är den sliten då och måste bytas? Det är en td04l-14t och bilen 9-3 Aero ss som gått 10000 mil. Bilen ryker inget, låter inte konstigt och turbon laddar riktigt bra! Drar ingen olja heller är det något som måste bytas akut? Och vad kan hända annars?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 649
    Medlem#
    8924
    En millimeter är mycket, men jag tror inte din turbo är så glapp. Många har en tendens att säga "en millimeter" så fort de känner minsta lilla glapp, men man är så känslig i fingrarna att man kan känna väldigt små glapp, typ tiondels millimeter. Ska man vara noggrann så sätter man på en mätklocka och jämför mätvärdet man får med tillverkarens specifikation, men det är väl inte så många hemmafixare som gör antar jag. Med tanke på miltalet och att den inte drar någon olja så tror jag inte att din turbo är dålig.

    Det som händer när den börjar bli dålig är att det läcker ut olja genom axeltätningarna, eftersom de inte klarar hålla tätt om axeln glappar för mycket. Man ser det på oljeförbrukningen. En frisk motor ska dra mindre än en liter olja på 1000 mil. När de börjar bli slitna är det inte ovanligt att de drar tio gånger mer, det vill säga 1 liter per 100 mil. Oljan som läcker förbi tätningarna ger ofta upphov till en blå nyans på avgaserna, och att det ryker ovanligt mycket. Struntar man i dessa varningssignaler och bara kör vidare så kommer snart turbon vibrera sönder eller så skär lagren. Inte ovanligt att axeln knäcks på mitten. Det kan få allvarliga konsekvenser i och med att metallbitar från turbon kan ta sig in genom insugssystemet och in i motorn och göra skada på alla möjliga komponenter på vägen. Det blir ofta ett enormt rökmoln bakom bilen vid ett turboras, så om det smäller till och du bara ser rök i backspegeln så ska du inte köra vidare med bilen eftersom motorn då garanterat kommer ta skada.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 529
    Medlem#
    8163
    Du har inga andra symtom för en sliten turbo förutom glappet, så jag skulle inte oroa mig.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Turbo eller bara sliten motor?
    Av w8ille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 18:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •