Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: "Speedparts steg 1" 441Nm, really?

  1. #1
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269

    "Speedparts steg 1" 441Nm, really?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/up...dering-17.html

    441x3,1 = 1367

    Det ger en värmeeffekt som förstör turbon, har någon testat?
    Hur mycket ladd är det, 1,5?

    Eller har de ett högt vridmoment som sedan dalar till "ofarlig" nivå?
    Hästkrafterna är ju inte så stora.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 497
    Medlem#
    6973
    Well, runt 1,3-1,4 bars laddtryck skulle jag säga.

    Programvaran är ju från BSR och de bromsar ju fram sina effektsiffror dynamiskt i en bromsbänk som brukar visa något mer än konkurrenterna.

    Sen har det skrivits rätt mycket ang BSR's trimfilosofi. Sök lite så hittar du mer info.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/up...dering-17.html

    441x3,1 = 1367

    Det ger en värmeeffekt som förstör turbon, har någon testat?
    Hur mycket ladd är det, 1,5?

    Eller har de ett högt vridmoment som sedan dalar till "ofarlig" nivå?
    Hästkrafterna är ju inte så stora.
    Kan du redogöra vad beräkningen 441x3,1=1367 står för?

    För övrigt, inget konstigt med det vridmomentet på mellanregistret - sedan hur höga förbränningstryck det blir med deras mappning och hur stabilt det är för motorn i övrigt låter jag vara osagt. Men turbon behöver inte ansträngas allvarligt för att ge 441 Nm vid typ 3.000 rpm, utan snarare vid högre effekter och högre VARV på turbon brukar den få stryk.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Kan du redogöra vad beräkningen 441x3,1=1367 står för?
    441Nm vridmoment.
    3.1 gångar man med för att få fram luftmassan som krävs till att få fram det vridmomentet.
    Man gångar med 2.9 för samma siffra gällande E85.

    Eftersom du måste fråga så bör du inte svara.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Jo, jag bör verkligen svara. Men om du häver ur dig siffran 1367, och tror att det är en parameter som själv kan representera antingen EGT eller på kompressorsidan pumpverkningsgrad eller liknande, får du faktiskt ta och vara mer tydlig vad du avser med siffran. HUR överbelastar du just en 15T#5 på en i övrigt stock Aero? För övrigt gäller din faktor endast vid Lambda 1,0
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Jag har också kollat på speedparts trimdosor, man blir ju klart lite sugen nu när det är rea. Men kan inte låta bli att tycka att det verkar lite väl optimistiska siffror, iaf när man tittar på vridet. För min -07 biopower skulle vrid öka med nästan 100Nm. När man sen kollar på maptun steg 1 så ökar ju vridet med 140Nm till 420Nm. Så det kanske ändå är realistiska siffror? Finns det någon här på forumet som använder speedparts programvara? Vad har ni för erfarenheter?
    Saab 9-5 2.3t Biopower -07

  7. #7
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Jo, jag bör verkligen svara. Men om du häver ur dig siffran 1367, och tror att det är en parameter som själv kan representera antingen EGT eller på kompressorsidan pumpverkningsgrad eller liknande, får du faktiskt ta och vara mer tydlig vad du avser med siffran. HUR överbelastar du just en 15T#5 på en i övrigt stock Aero? För övrigt gäller din faktor endast vid Lambda 1,0
    Ta det igen, jag förstår inte vad du yrar om....
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Ta det igen, jag förstår inte vad du yrar om....
    Nä, precis! Du förstår inte... Kanske du ska hålla inne på von oben-uttryck likt "Eftersom du måste fråga så bör du inte svara", tills du verkligen blir den gud, som avgör vilka som har rätt att skriva och inte, du vill vara. Man kan ta ur 600 Nm på en tillräckligt stor motor vid 2.000 rpm utan problem för ett 15T-agg. Utöver det är det liksom ingen mening att disktutera vidare med en person med din attityd. Tro vad du vill i detta fall, att turbon kommer brinna upp som en klick natrium i en vattenbalja, eller hålla. Kvittar för mig vad du med dina 1367 tror. Klart slut!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Nä, precis! Du förstår inte... Kanske du ska hålla inne på von oben-uttryck likt "Eftersom du måste fråga så bör du inte svara", tills du verkligen blir den gud, som avgör vilka som har rätt att skriva och inte, du vill vara. Man kan ta ur 600 Nm på en tillräckligt stor motor vid 2.000 rpm utan problem för ett 15T-agg. Utöver det är det liksom ingen mening att disktutera vidare med en person med din attityd. Tro vad du vill i detta fall, att turbon kommer brinna upp som en klick natrium i en vattenbalja, eller hålla. Kvittar för mig vad du med dina 1367 tror. Klart slut!
    Jag förstår fortfarande inte, är du full?
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 223
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    441Nm vridmoment.
    3.1 gångar man med för att få fram luftmassan som krävs till att få fram det vridmomentet.
    Man gångar med 2.9 för samma siffra gällande E85.

    Eftersom du måste fråga så bör du inte svara.
    Hej,

    Jag tycker den uträkningen kan man ta med nypa salt.Kanske funkar den bra på orginal men det finns en del andra parametrar som man måsta ta in i beräkningen för att få exakt moment när man ökat effekt på bilen..

    Bäst är förstås att bänka bilen och se moment där..Finns orginal bilar 9-5 Aero 06 som enligt t7 suite skulle ge 360-370 nm men i rototest gav den 400 nm..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Jag förstår fortfarande inte, är du full?
    Okej, jag ger det väl en till chans, trots din attityd. Vridmomentet är i sig inte intressant. Det är bara indirekt intressant när det kopplas till varvtal och man får ut effekten. För vridmomentet är kraften i förbränningsfasen vid EN cykel, dvs ett motorvarv (en cykel är iofs 2 varv på 4-taktare, men det kan vi i sammanhanget bortse ifrån) - och då har du ingen tidsfaktor med. En turbo bottnar inte vid ett visst vridmoment, utan vid en viss effekt. Detta för att effekten avspeglar (plusminus några andra parametrar) luftmassa PER EN TIDSENHET (effekt är arbete per tidsenhet, om 75 kg kan förflyttas rakt upp* i lägesenergi på exakt en sekund så har man 1 hk).

    Så kompressorn kan leverera en viss mängd luft per t ex minut. Den bryr sig inte om vad motorn gör med denna totala luftmassa. Om motorns styrdator begär en viss luftmassa till varje förbränning, så kan den lika gärna begära den dubbla massan per förbränning vid halverat varvtal på motorn - det kommer passera lika mkt luft genom turbinen i båda fallen (i stort sett, där finns ju vissa verkningsgradsskillnader av olika sorter). Därför undrade jag varför du räknade ut en siffra som ej har betydelse för den slutsats du sedan hypotiserade kring, nämligen att det skulle bli för varmt för turbon.

    Kompressorsidan påfrestas av två saker. För högt laddtryck, eller för högt luftflöde så att den kommer upp i för höga varv (vilket i sig har en viss återkoppling till trycket) - då kan man få en mekanisk förslitning i båda fall. Därför skrev jag (om jag nu förtydligar det lite) att om man har en stor motor och en särskild begärd luftmassa per MINUT, så spelar det ingen roll vilket vridmoment detta renderar i, och således kan du lika gärna ta ur 600 Nm ur den turbon vid 2.000 rpm eftersom det bara ger ca 165 hk som ju är lägre än originaleffekten. Du kan likagära slänga på ett par hundra Nm till så länge det sker vid tillräckligt låga varv, men det kräver förstås en tillräckligt stor slagvolym för att klara detta inom rimliga laddtryck (helst under 1,5 bar). Så min fråga var, och kvarstår, vad ska du med produkten av 441x3,1 till? Jag anser inte att den retoriskt ställda frågan var illa menad, till skillnad från ditt påstående att jag förstod för lite för att få svara. För OM du förstår förklaringen nu, vilket jag tror de flesta andra läsare gör, så inser du att jag förstår sammanhangen lite bättre än vad du gjorde innan du läst detta. Annars finns det inget mer jag kan göra. Det som skulle göra din uträkning mer relevant, vore om du tog 441 multiplicerat med både 3,1 och det varvtal motorn ger detta vrid. För motovarvtal har enheten varv/minut, och då får du in den viktiga tidsfaktorn som beskriver flödet från turbon.

    För att svara på din senaste fråga, så är jag helnykterist.

    Edit: *Ser idag att jag glömde skriva angående definitionen på 1 hk, att den vertikala förflyttningen är (exakt) 1 m.
    Senast redigerat av Tomtefar den 2015-11-29 klockan 17:30.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Älskar verkligen detta SAAB forum , själv är man nykär i SAAB och tycker om att det finns ett forum där man kan diskutera saker . MEN man vågar knappt skriva eller fråga nått får man bli ju idiot förklarad i detta forum av alla dessa gamla SAAB nördar .

    ännu en tråd där det ska bli kul å följa denna "glamour" och det roligaste är väl att de är medelåldersmän som sitter och skriver som nå jävla bittra fjortisar ..

    SKÅL TAMEFAN! SAAB 4-LIFE!
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112
    Vet du, överlag brukar stämningen vara väldigt trevlig här i jämförelse med många andra ställen på nätet. Det man skall akta sig för är att uttala sig kategoriskt om något som man inte är 110% säker på, för är det något som finns här så är det grymma kalenderbitare!
    Om man ställer en aldrig så dum fråga, men erkänner sin okunskap och är ärligt intresserad av svaret så skulle jag vilja påstå att detta forum kan ge dig betydligt bättre information än den bästa verkstad du kan hitta.
    På detta forum finns folk som skruvat sönder i stort sett varenda modell och som kan dimensioner på varenda skruvskalle i bilarna, och vissa som skriver här har till och med varit med och utvecklat system och enheter i bilarna.

    Så, var inte rädd för att skriva, för så länge du har gjort en sökning först och inte hittat något, och skriver en vettig fråga så kan jag lova att ingen kommer bita huvudet av dig tvärtom kan du vara på god väg att skaffa dig en vänskapskrets av SAAB-experter

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Ja mitt samvete är rent iaf . Jag gör inga personliga påhopp , idiotförklarar eller skriver dumma spydiga kommentar till folk som vill lärar sig eller få reda på saker .. Jag kommer fortsätta skriva och fråga dumma frågor
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Men om vi ska hålla oss till ämnet så har jag också frågat och försökt hitta information om Speedparts steg1 . Har dock inte hitta någon på detta forum som har kört med ett steg 1 och kan ge mig lite fakta ang det . Har fått en massa olika "teorier" och "har känt en kompis som har haft speedparts steg1 " .. Dock vill jag har konkret fakta ang deras trim .. Ringa eller maila och fråga är ju bortkastad tid :P
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  16. #16
    Alla här uppskattar när experter berättar för oss hur det ligger till med saker och ting. Nåt som vi inte uppskattar är när de som tror att de är experter berättar för oss hur det ligger till.

  17. #17
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 039
    Medlem#
    3471
    Oavsett mentala nivån på oss som hänger här. Så kommer en std aero med steg 1 gå varmt snabb spec på sommaren efter lite inspirerad körning. Flaskhalsen är IC sen avgas, visst kommer man märka skillnad om bilen är kry för övrigt. Det är viktigt att gå över och se att motorn med tillhörande kringutrustning är i bra skick innan man trycker i trimm-mjukvara. För går inte bilen "rätt" innan trim så går den garanterat inte rätt när man trimmat den. Det är fakta vilket har dryftats här otaligt med ggr, vilket många ggr bli skit till trimleverantör att det är skitmjukvara. Bilarna är inte purunga idag det ska man ju tänka på och allt som oftast är det hw fel som orsakar att bilen inte går som den ska.

    Med lite ödmjuk inställning på ett forum kommer man långt och undvika massa skit som inte tillför forumet/ämnet som sådant.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2015-11-29 klockan 12:28.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Och den dummaste frågan är ju den man faktiskt aldrig ställer...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Om man får hoppa in en sväng så om jag minns rätt vid hk beräkningen är det väl 1m vertikalt per sekund och kg. Så 75kg 1m vertikalt på 1sek så innebär det 75hk!

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 254
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av RH81 Visa inlägg
    Om man får hoppa in en sväng så om jag minns rätt vid hk beräkningen är det väl 1m vertikalt per sekund och kg. Så 75kg 1m vertikalt på 1sek så innebär det 75hk!
    Minns om, minns rätt ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksmätare från speedparts "passar inte"
    Av Mymn i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 05:38
  2. vilket steg från jbl "GTO-2060" eller "GTO-75
    Av sabot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 00:06
  3. Erfarenheter av steg 1 från BSR/"Speedparts" till
    Av MerlanR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 04:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •