Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Kallstartsproblem NG9-3 B207

  1. #1

    Kallstartsproblem NG9-3 B207

    Har något blivit tvungen att byta insugsventiler på en 9-3 2,0t (175hk), alltså B207/L motorn (INTE BioPower)?

    På min har det konstaterats att startproblemen vid kall motor är pga låg kompression, dvs läckande insugsventiler. Enligt en Saab-verkstad jag talat med måste också ventilsäten bytas eftersom de nya ventilerna har en andra vinklar och de inte går att bearbeta i de gamla ventilsätena.

    Hundrar om det faktiskt är så?
    Efter fyra Volvo blev det en Saab 9-3 1,8t SS -04.
    Nu åker jag Saab 9-3 1,8t SS -08.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Dette er desverre ikke en ukjent sak, verken for Saab Parts of North America (SPNA) og mange Saab eiere, se:

    Hard Starting Cold With Engine Misfire and Low Compression 2007-2008 9-3 B207: http://saabworld.net/showthread.php?...9+Intake+Valve

    The Official (unofficial) 07-09 Intake Valve Tracking Thread: http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=329066

    Vår 9-3 er ikke i nærheten av miltallet der dette oppstår, hvor langt har din 9-3 gått?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Bilen hat gått 1580000 km. Jag har läst på om Saabcentral om detta men det jag undrar är vilken ventil som skall sättas dit istället? Samma skit som den gamla?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Clutchman Visa inlägg
    Bilen hat gått 1580000 km. Jag har läst på om Saabcentral om detta men det jag undrar är vilken ventil som skall sättas dit istället? Samma skit som den gamla?
    Det var en respektabel körsträcka det.

    /Lufto

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jo, det är imponerande. Om vi antar att bilen är uttagen för 7 år sedan så blir det 618 km per dygn som den körts. Den går kanske som taxi eller så är det en nolla för mycket.

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Clutchman Visa inlägg
    Bilen hat gått 1580000 km. Jag har läst på om Saabcentral om detta men det jag undrar är vilken ventil som skall sättas dit istället? Samma skit som den gamla?
    Takker. 15800 mil er jo i overkant av hva kjørelengden er for alle de som har erfart denne konstruksjonssvikten hos GM.

    Jeg VET ikke hvilke ventiler som skal settes inn, men om en ser på den "re-issued" "Service and Warranty Reference Library", datert 12/17/2013, som SPNA gav ut, så forstår jeg den nederste, røde linjen "Parts Required -" som at det er ventilene til BioPower som skal benyttes ved reparasjonen. Disse har i EPC nettopp P/N 55 563 529.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Oops, det smög visst en nolla för mycket in i körsträckan. 15800 mil skall det vara för er i Sverige.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Borde väl funka om du mirafräser sätena?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av RH81 Visa inlägg
    Borde väl funka om du mirafräser sätena?
    Som sagt, det ventilsätena räcker inte till för att fräsa ny form (vinklar). Bara att bita i sura äpplet och slanta upp en sedelbunt.
    Efter fyra Volvo blev det en Saab 9-3 1,8t SS -04.
    Nu åker jag Saab 9-3 1,8t SS -08.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Ah nu såg jag fel av mej!!

  11. #11
    Då är cylinderlocket av motorn och på väg till motorsliperiet. Nya insugsventiler skall i och avgasventilerna kollas. Ventilgummin på alla ventiler byts också på samma gång.
    På bilden ser man tydligt hur insugsventilerna sjunkit in i ventilsätet- Jag kollade tätheten på ventilerna med hjälp av en vakuumpump och insugsventilerna läckte på två cylindrar, men inga avgasventiler läckte.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Efter fyra Volvo blev det en Saab 9-3 1,8t SS -04.
    Nu åker jag Saab 9-3 1,8t SS -08.

  12. #12
    Då var Saaben i skick igen. Nu behöver man bara visa nyckeln så startar den.
    Efter fyra Volvo blev det en Saab 9-3 1,8t SS -04.
    Nu åker jag Saab 9-3 1,8t SS -08.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Kul att det gick bra. Grattis!

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Jag misstänker att min 9-3 2.0T 2009 har detta problem. Som jag förstått det gäller det mest B207R från 2007 och framåt. Vid renovering av motorn sätts BP-ventiler in istället. Köpte bilen nyligen och i min enfald trodde jag nog att B207 var en beprövad konstruktion som jag inte behövde läsa på så mycket. Läser man tråden från Saab Central så verkar det vara ett utbrett problem i Nordamerika åtminstone, kanske på grund av att det inte såldes lika många BioPower i staterna som i Sverige?

    Min har rullat ca 14k mil. Vi har samma spec. på bilarna Norrbagge, har du märkt av detta fel?

    Edit: Ser att du skrivit att din bil inte gått långt nog. Jag uppdaterar med information efter komptest.
    Senast redigerat av AnteO den 2016-01-02 klockan 00:30.
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  16. #16
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Är det stor skillnad på de olika ventilerna, BP och bara bensin?eller skiljer det fler detaljer i toppen?

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av AnteO Visa inlägg
    - Läser man tråden från Saab Central så verkar det vara ett utbrett problem i Nordamerika åtminstone, kanske på grund av att det inte såldes lika många BioPower i staterna som i Sverige?
    Slik er det nok, og i tillegg at det kan være kaldt i flere deler av USA. I mange av postene i disse to trådene ser en at problemet gjerne er blitt oppdaget når været er blitt kjøligere, og selvfølgelig ved kald motor.

    Ja, den har ikke mer enn 2750 (!) mil på telleren. Vi fikk tak i den sommaren 2012 fra en tidligere Saab-representant som hadde hatt den i sitt eie hele tiden. Høsten 2013, når jeg kom over informasjonen om dette problemet, spurte jeg kundemottaker på vårt Saab-verksted om de hadde kjennskap/erfaring til/med dette, og svaret var da at det hadde de ikke.

    Det kunne være interessant om Clutchman har fått oppgitt artikkelnummer på de innsugningsventiler som ble satt inn i hans 9-3.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Hur byter man ventilsäten? Och styrningar med för den delen. Bara nyfiken...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Inbokad på verkstadskoll. Bara för att utesluta något har jag testat med nya tändstift och bytt tändspole på den cylinder som ger felkod P0301, till ingen bättring tyvärr. Idag när det råkade bli en kallstart på 13 minus så gick den väldigt illa.

    Kundmottagaren på f.d Saab-ÅF hade inte hört om insugsventilsproblem och tyckte att det lät tveksamt.
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  20. #20
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Trist å høre at du har problemer, men det skal bli interessant å se utfallet. Spesielt om det skal foretas kompresjonstest, som i så fall må tas med kald bil, slik man i trådene kan se er blitt gjort med bilen stående ute i kulda.

    Lykke til
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •