Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: BlueTooth Interface ELM 327.

  1. #1

    BlueTooth Interface ELM 327.

    Hej på Er alla.

    Köpte ett Bluetooth interface, ELM 327 ODBII för några dagar sedan. Har installerat så att jag ser en ODBII enhet i datorn. När jag i programmet ScanMaster har klickat på "Connect" så får jag ett meddelande om "Lost communication" till slut. Interfacet får spänning från bilens uttag då en röd lysdiod lyser och när jag trycker test i ScanMaster så säger programmet OK. Har tittat lite på interfacet nu och sett att två av stiften i kontakten sticker ut mer än de övriga jämför med den skiljevägg mellan de två stiftraderna. Jag tänker nu så här, om dessa två stift bottnar i bilens kontakt kan det göra att andra stift inte når ihop och detta gör att det inte går att kommunicera med bilen. Finns det någon annan som har gjort samma iaktagelse.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Hej på Er alla.

    Ingen som har någon erfarenhet eller några ideer.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    Jag kör samma interface vad jag kan se på bilderna via android telefon o en mjukvara som heter Torque. Fasen så "mö" smidigare än en laptop i bilen...

    Och jo jag har också iaktagit de två längre stiften. Inga problem o få det o funka på varken en SAAB 9-3, 9-5 (flera stycken) och nån 900 och 9000. Dock med ovanämnda torque allihopa...


    Betalversionen:

    https://play.google.com/store/apps/d...l.torque&hl=sv

    Lite (gratis) versionen (ej testat av mej så jag vet ej skillnaderna)

    https://play.google.com/store/apps/d...l.torque&hl=sv
    Senast redigerat av daspunner den 2015-12-07 klockan 06:05.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    2 av stiften skall vara längre i en OBD-kontakt.
    Jag har en exakt likadan blåtandsmodul och den har aldrig fungerat, jag fick den av en polare som inte fick den att funka och jag får exakt samma fel. Jag misstänker starkt att kvaliteten på produkten är, hm, tveksam.

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    Japp precis så är det. Först tredje exemplaret från kjell o co funkade. Ja jag vet att man inte borde köpt den alls då men inför besiktning med tänd motorlampa vart det inte o be för...

  6. #6
    Hej på Er alla.

    Har försökt lite mer med min OBD enhet. Har fått en ny från leverantören. Har provat bägge dessa och har fått en att fungera i min Saab 9000 CSE årsm 98. men den fungerar endast med en android telefon. Med datorn får jag det inte att fungera. Har även provat i min Saab 9-5 årsm 04 2,3 t Vector och i en VW Golf GTI årsm 98 utan resultat. Har provat med flera olika program i datorn Enheten verkar få kontakt genom BlueTooth men kan inte kommunicera med bilens ECU eller vad det heter.

    Läste eller såg någon liten filmsnutt på nätet om en person i USA som hade en sådan där ELM 327 mini interface som inte fungerade. Han hade beställt från två olika ställen och från ett ställe så verkade det fungera bättre. Han identifierade några olikheter på de olika interfacen han hade köpt.
    Han hävdade att olikheterna fanns i att komponenterna på kretskortet satt lite olika som syntes genom den halvt genomskinliga plasten. Samt att på de interface som fungerade fanns ett serienummer präglat i plasten i höljet. Han nämnde även namnet på leverantören som hade en fungerande enhet. Kommer inte ihåg vilken det var. Har sökt men inte hittat denna film/artikel nu.

    Vore trevligt med lite tips på hur jag kan få igång någon av dessa enheter så att det går att läsa ut felkoder i både telefon och dator och till flera bilar än just min 9000.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 194
    Medlem#
    8758
    Jag har aldrig kört Bluetooth ELM327:or mot datorn, men mot telefonen är de smidiga och alla jag haft har fungerar bra för detta. Däremot så är det känt att piratkopierade ELM327 kan skrivas sönder av ELMs mjukvara när de försöker "uppdatera" den. https://en.wikipedia.org/wiki/ELM327

    För att köra Trionic CAN flasher mot datorn, som kan mer än bara flasha ECU:er, "kostade jag på mig" denna USBB-variant: http://www.aliexpress.com/item/2014-...453920473.html
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Bdm interface t5+t7
    Av cleon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 22:53
  2. OBD-II interface ?
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •