Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Råd angående köp av SAAB 9-3 1.8t BIOPOWER Vector -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Råd angående köp av SAAB 9-3 1.8t BIOPOWER Vector -08

    Hej mina vänner,

    söker råd av er proffs då jag inte är så erfaren när det gäller varken bilar eller just SAAB i detta fallet.

    Hittade följande bil på blocket idag: http://www.blocket.se/vi/64050273.htm och funderade direkt på varför den enbart kostar 70k med chippning osv osv.

    Jag kontaktade personen som har annonsen som i sin tur egentligen säljer bilen via bilfirman "Bilcity Superbike i Mölndal". Googlade på omdömen om det företaget och fann en tråd på flashback där ägaren tydligen hade fifflat med krockskadade bilar ifrån USA m.m. När det här nu är en SAAB så är väl inte en krockskadad bil ifrån USA fallet men ni förstår nog vad jag försöker säga. Det jag läste gav mig inte direkt något bra intryck av bilhandlaren.

    Det jag undrar är nu vad jag bör se upp med och ifall ni vet något mer om bilen, vad jag bör fråga säljaren osv. Har även tänkt finansiera genom bilfirman om det nu blir den här bilen.

    Alla tips och råd är välkomna och vet ni någon annan SAAB i Skaraborgsområdet som är till salu hojta gärna till! Det jag söker är en bil som gått högst 20k mil med ett pris upp till 70k ish!

    edit: Krediten på bilen är enligt annonsören på 67k och är tänkt att betalas av med pengarna från att sälja bilen

    Tack på förhand,
    jensroland

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Mitt råd är alltid att leta reda på en välskött och otrimmad bil i originalskick med så få mil som möjligt och handla inte från bedragare.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Mitt råd är alltid att leta reda på en välskött och otrimmad bil i originalskick med så få mil som möjligt och handla inte från bedragare.
    Vad tror du om dessa?
    http://www.blocket.se/skaraborg/Saab....htm?ca=13&w=1
    http://www.blocket.se/skaraborg/Saab....htm?ca=13&w=1

    Har tänkt att chippa för att nå 225hk för en billig peng

  4. #4
    Måste du köpa av bilhandlare?

    MY2009 1.8t BP fick 6-vxl. Välj dock helst 2.0t eller 2.8t.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Ett litet inlägg, men jag undviker alltid Linear. Dessa är i mina ögon för dåligt utrustade vilket kan göra dom svåra att sälja.
    Dessutom har dom en klädsel av "galon" som alltid spricker.

    /Jonas

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Kolla så kondensorn är i bra skick (bara kolla i fronten) och att ac´n kyler bra. Känn så bilen rullar lätt, bakbromsarna kan kärva om man inte ger dom lite kärlek varje år. Jag köpte en sådan som du undrar över i maj i år och jag åkte på att byta både kondensor och ac-kompressor då jag missa att kolla (köpte av en kompis som inte visste det heller) Jag var hos Nordic Uhr och fixa till den så nu har jag inget grepp på tvåan och det förvandla bilen helt!! Köp som tidigare sagt en otrimmad bil, min hade gått 9100 mil i maj och jag gav 75k för den, skatten är ca 1200 kr och försäkring hos Länsförsäkringar är för mig ca 3700kr/år. Lycka till om du inte redan har slagit till
    9-3 SC Vector TX Hirsch Biopower -08 "Mackanized"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Man kan jo säga vad man vill om Biopower bilarna, men är dom servade korrekt, så borde dom ha mindre anlägg for "oilslugde" -
    då max intervallen för service är 1500 mil :P

    Hade nere sumpen på min egen 07'a för skoj skull.
    Den är servad 100% enligt "boken" - och var absolut inget att komma efter heller

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Plankan Visa inlägg
    Man kan jo säga vad man vill om Biopower bilarna, men är dom servade korrekt, så borde dom ha mindre anlägg for "oilslugde" -
    då max intervallen för service är 1500 mil :P

    Hade nere sumpen på min egen 07'a för skoj skull.
    Den är servad 100% enligt "boken" - och var absolut inget att komma efter heller
    Oilsludge? Vi pratar NG9-3 nu, inte OG9-5.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Oilsludge? Vi pratar NG9-3 nu, inte OG9-5.
    Ja och det finns faktisk folk som har haft problem med sina bilar med dessa 3K milare service

Liknande ämnen

  1. SAAB 95 2.0t Biopower KÖPRÅD angående motorval
    Av Rahmbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-01, 21:11
  2. Saab 9-5 2,3t Biopower Vector?
    Av larssandersson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 23:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •