Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Nedslag på besiktningen (frågor ang. grenrör och turbo)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726

    Nedslag på besiktningen (frågor ang. grenrör och turbo)

    Hej!

    Besiktningsgubben tyckte att jag hade ett lite för stort avgasläckage framme vid motorn någonstans (han visste inte vart). Förmodligen är det mina två jättesprickor i grenröret som han inte gillade riktigt så grenröret ska bytas ut. Nu har jag ett fint grenrör liggandes så det är bara nya packningar jag behöver antar jag? Vilka packningar är det? Grenrörspackning, olja till och från turbo? (T3 utan vattenkylning)
    Eventuellt att någon pinnbult går av som jag får byta också...

    I samma veva funderar jag på att eventuellt byta ut turboaggregatet också, då jag även har ett sånt liggandes (även det ett T3 utan vattenkylning) men jag vet inte hur jag ska kolla om det är som det ska vara... Får axeln glappa? Axiellt, radiellt?

    Här är två bilder på turbinerna i alla fall (obs. stora filer):

    Avgasdel:
    http://herno.mine.nu/osorterat/avg.jpg

    Kompressordel:
    http://herno.mine.nu/osorterat/komp.jpg

    Ser det bra ut?

    Om jag byter turbon också så måste jag även ha en ny packning mellan grenrör och turbo va?

    Tacksam för utförliga svar!

    Mvh

    /Martin

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Du behöver en grenrörspackning, och en plåtpackning mellan grenrör/turbo. Nya kopparringar till vattenanslutningarna är ju inte fel, som du säger.

    En fräsh turbo glappar lite radiellt men inget axiellt.
    Compressorbladen är väl aningens naggade i kanten, men det är bara att tuta och köra, sålänge lagren är fräsha.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Tack för svaret, dock har jag som jag skrev INTE vattenkylning...

    Det glappar ingenting axiellt och bara väldigt lite radiellt, att tänka på är dock att den har stått utan olja under en väldigt lång tid, kan det påverka någonting på glappandet? Hur vet jag att lagren är fräscha?

    Mvh

    /Martin

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 767

    Re: Nedslag på besiktningen (frågor ang. grenrör och turbo)

    Edit: Seeeg som vanligt...

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Vilka packningar är det? Grenrörspackning, olja till och från turbo? (T3 utan vattenkylning)
    ...samt packning mellan grenrör och turbo.

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Eventuellt att någon pinnbult går av som jag får byta också...
    Jaa, det är ju alltid en risk....
    Är muttrarna väldans rostiga så preparera noga med stålborste och rostlösning gärna några dagar innan bytet.
    Gör inget om du kör det lite varmt innan du skall lossa.

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    men jag vet inte hur jag ska kolla om det är som det ska vara... Får axeln glappa? Axiellt, radiellt?
    Radiellt får det glappa något, dock inte såpass att det slår i husen.
    Axiellt skall den inte glappa någonting.
    Viktigast på en gammal T3:a är att leta efter sprickor i turbinhuset, enormt vanligt att de spricker runt WG-hålet.

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Ser det bra ut?
    Ja, kunde inte se nått konstigt men för att kunna se sprickor kan det vara bra att demontera "avgasplattan"

  5. #5
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Oj, sorry. Packningarna till Oljan menade ja såklart..

    Det är lagrena du kollar när du känner på glappet.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Okej, det verkar som det bara är att tuta och köra då...

    Måste bara passa på att fråga en sak till, grenrörspackningen de säljer på Speedparts, den passar även till äldre motorer va? Enligt EPC verkar den sitta på kortmotorn till 9000...

    Tack så mycket för era svar!

    Mvh

    /Martin

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    165
    Jag tror att jag skulle byta alla pinnbultar också, vis av erfarenheten på en gamma Audi där allting lossade jättefint men där pinnbulten gicka av vd återmonteringen, tog 2 dagar av borrande, gängande osv innan vi kunde fortsätta, då hade dessutom nya hålet hamnat lite snett så vi fick anpassa grenrör och packning.

    I det läget hade man lätt betalat 500:-/st för nya pinnbultar.

    //Mattias

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Citat Ursprungligen postat av mr_boney
    Jag tror att jag skulle byta alla pinnbultar också, vis av erfarenheten på en gamma Audi där allting lossade jättefint men där pinnbulten gicka av vd återmonteringen, tog 2 dagar av borrande, gängande osv innan vi kunde fortsätta, då hade dessutom nya hålet hamnat lite snett så vi fick anpassa grenrör och packning.

    I det läget hade man lätt betalat 500:-/st för nya pinnbultar.

    //Mattias
    Ja, det kanske är lika bra då Speedparts bara tar 113:- för en komplett monteringssats...

    Mvh

    /Martin

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 767
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Citat Ursprungligen postat av mr_boney
    Jag tror att jag skulle byta alla pinnbultar också, vis av erfarenheten på en gamma Audi där allting lossade jättefint men där pinnbulten gicka av vd återmonteringen, tog 2 dagar av borrande, gängande osv innan vi kunde fortsätta, då hade dessutom nya hålet hamnat lite snett så vi fick anpassa grenrör och packning.

    I det läget hade man lätt betalat 500:-/st för nya pinnbultar.

    //Mattias
    Ja, det kanske är lika bra då Speedparts bara tar 113:- för en komplett monteringssats...
    Mvh/Martin
    Bra att ha satsen i förebyggande syfte OM det skulle gå sönder men att byta pinnskruv bara för att byta de ser jag ingen mening med.
    Risken är då stor att de gamla pinnskruven går av när de gamla skall ut.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 778
    Ibland kan man återanvända packningen mellan grenrör-turbo och grenrör-topplock

    Har hänt att man varit tvungen att göra så, och ändå har det inte blivit läckage, men det är inga pengar att byta så gör det.

    Som sagt pinnbultar byter man om de går sönder, annars behövs det inte, de håller längre än man tror.

    Speedparts sats har dock lite annorlunda brickor eller vad man ska kalla de.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Nu har prylarna kommit hem, två små undringar om grenrörspackningen bara. Ska den vita sidan av packningen vara mot grenröret eller topplocket? Packningen har fler skruvhål än vad det finns på grenröret, jag antar att detta inte spelar någon roll då hålbilden är rätt?

    Mvh

    /Martin

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Nu har prylarna kommit hem, två små undringar om grenrörspackningen bara. Ska den vita sidan av packningen vara mot grenröret eller topplocket? Packningen har fler skruvhål än vad det finns på grenröret, jag antar att detta inte spelar någon roll då hålbilden är rätt?

    Mvh

    /Martin

    den vita sidan åt grenröret. Strunta i hur många hål det är i den, passar bara på ett sätt, sålänge den vita sidan är åt grenröret.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Sådär, nu är "nytt" grenrör och turbo nästan på plats... Inga pinnskruvar gick av som tur är men några av dom gängades ur och jag har stora problem att få fast de igen, ska det gå väldigt tungt att skruva in dom? Hur ska jag göra för att det inte ska gå så tungt?

    Några bilder på sprickorna i grenröret...






    Förresten, på vilket sätt kan dessa sprickor ha påverkat motorgången? Jag har ju ingen katalysator...

    Mvh

    /Martin

Liknande ämnen

  1. Grenrör's frågor!
    Av Symptom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 19:47
  2. Nedslag på besiktningen, Spindeled... (ng900 -96)
    Av GreGzor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 22:36
  3. Nedslag på besiktningen :(
    Av painball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 16:45
  4. T3 grenrör och Mitsubishi Volvo turbo frågor ang iläggsring
    Av foppa_mannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 14:43
  5. Grenrör på ng900 2.0T frågor..
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •