Hej!

Jag är ny på detta forum och vände mig hit då jag är otroligt okunnig när det gäller bilar överlag och hoppas därav att kunna få ett besked på vad felen för min bil är. Jag ber om ursäkt om min kunskap gör det svårt att felsöka bilen men skall försöka svara på så många frågor som möjligt.

Om bilen
SAAB 9-5 SE 2.0T (199
Mätarställning: ~23.000 mil
"Växellådan är automatisk och motorn på 150 hk drivs med bensin. "

Vad jag har förstått det som är bilen chiptrimmad då den har ett sportluftsläge.

Nu till felen
* Bilen ger ifrån sig ett rasslande ljud vid vänster sida utav motorn. Ljudet håller en jämn ton oavsett om man varvar eller ej vad jag uppfattat det som. Vi spände förövrigt kamremmen för ett tag sedan och ljudet minskade lite då, men ytterst lite.
* Bilen läcker olja enligt en person som bytte oljan på den senast.
* Det var en hel del flisor i oljan -"-
* Turboreturen behöver bytas -"-
* Nyligen har bilen börjat tveka vid gas. Vi kom fram till att det var pågrund av för lite olja i växellådan och efter att ha fyllt på kunde bilen köras drygt en mil. När jag därefter skulle köra den igen återkom felet. Det är som att ge gas med en koppling nere fast på en automat.
* Efter att ovanstående problem återkom har 2 lampor börjat lysa "CHECK ENGINE" och "CHECK GEARBOX".

Jag har fått följande teorier och förslag:
* Sälj bilen som en GDS-bil.
* Byt oljeretur
* Byt kamkedja - byt för ~ 10.000kr
* Fläktrem som rasslar - byt för ~2.000 kr
* Motorhaveri - sälj bilen
* Växellådan är ras - sälj bilen

Min fråga är nu vad ni tror?

Med vänliga hälsningar
Okunnig bilist