Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Gnisslande ljud från växelväljaren - dåligt momentstag? (Videoklipp!)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Gnisslande ljud från växelväljaren - dåligt momentstag? (Videoklipp!)

    Jag har senaste tiden haft ett kvittrande eller gnisslande ljud som verkar komma från växelväljaren när jag motorbromsar och/eller backar. Detta märks särskilt tydligt i över ca 80 km/h, då lådan hamnat i sitt "lock up"-läge och därmed motorbromsar lite mer som en manuell låda.

    Jag tänkte att ljudet måste härstamma från att motor/låda kan röra sig för mycket i sina upphängningar, så att rörelserna fortplantar sig till växelväljaren på något sätt. Misstänkte så klart momentstaget. Här har jag filmat rörelsen i momentstaget när jag skiftar ett par gånger mellan R, N och D.

    https://www.dropbox.com/s/c7omgxld54..._8278.m4v?dl=0

    Har redan nu köpt ett nytt momentstag på Skruvat. Problemet är bara att det går att göra nästan samma rörelse som i filmen med bara handkraft på det nya momentstaget. Finns alltså ett betydande flex, ca 5 mm åt bägge håll i den fyrkantiga ändens bussning även på den nya delen.

    Verkar som att antingen 1) det ska vara så, jag bör istället kolla på t ex växellådsfästet under batteriet, eller 2) jag har en dålig och slapp reservdel...

    Tacksam för tips!
    Senast redigerat av PukLars den 2015-11-24 klockan 11:37. Anledning: "glapp/spel" utbytt mot "flex"
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973
    Stagen är mjuka original och ska vara så. Många väljer att byta till powerflex på den positionen istället, men man bör vara medveten om att man då får mer vibrationer.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Tänkte väl det. Jag tänkte fortsätta med originalgrejer för att få det så vibrationsfritt det går.

    Nu har jag felsökt lite mer, och det verkar som att mitt gnisslande missljud kommer från någonstans bakom/under motorn. Det hörs tydligt när man rycker i bilen fram och tillbaka med läge P i:

    https://www.dropbox.com/s/7yfy4x0e55...Undre.m4a?dl=0

    Ljudet kommer varje gång bilen når främre "stoppet", dvs när lådan/drivpaket tar emot. Exakt samma ljud (fast bara mer, och hela tiden) när man motorbromsar.

    Så misstänkta förbrytare nu är bakre motorkudden, eller någon subframe-bussning. Pust, har ingen erfarenhet i dessa regioner... ;P
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Ingen som känner igen den här typen av gnisslande / kvittrande ljud? Kan subframen/bussningar verkligen låta så? Svårt att avgöra, men låter verkligen tydligast från området kring växelväljaren / ciggtändaren när man kör.

    Här är exempel från motorbromsning från ca 50 km/h: https://www.dropbox.com/s/x4ley3t2md...oms50.m4a?dl=0

    Och här från 95 km/h: https://www.dropbox.com/s/thavfwxgfd...oms95.m4a?dl=0

    Låter verkligen som samma metalliska ljud som jag kan provocera fram genom att rycka i bilen i garaget (föregående post). Lite metalliskt, som en gammal dålig säng...
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

Liknande ämnen

  1. Tickande från motor (videoklipp)
    Av teerex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 17:53
  2. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •