Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-3 SS 2.0t -03, Check Engine efter oljebyte.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50

    9-3 SS 2.0t -03, Check Engine efter oljebyte.

    Hej STCS!

    I samband med att jag i helgen bytte framfjädrar inför en ombesiktning passade jag på att göra ett oljebyte.

    Följde Haynes-manualen såvitt jag vet.
    1. Körde motorn hyfsat varm, tömde ut oljan (allt fick plats i den tomma 5l-dunken sen)
    2. Satte i nytt oljefilter samt ny packning till oljepluggen.
    3. Hällde på 5l olja (till max på oljestickan)
    4. Startade motorn och lät den köra en stund.
    5. Stängde av och lät vila innan jag fyllde upp till oljestickans max igen (0,75l).
    6. Lät stå en stund (lunch och fikapaus)
    7. Startade bilen igen, men den var lite segstartad och tuggade lite extra (?!) och när den väl gick igång så tändes Check Engine lampan.

    Det jag provat är:
    - Koppla loss batteriet.
    - Starta om ett par gånger

    Det slutade med att jag hoppats att bilen fått lite hicka och körde hem bilen (5mil), jag noterar att turbon inte laddar fullt utan bara "lite mer än halva", lampan släcks inte.
    Till saken hör den att "lite mer än halva" har hänt någon gång innan, dock utan CEL och då har det räckt med att stänga av motorn och starta igen.

    Jag tänkte ta mig till en verkstad för att läsa ut felkoden imorgon, men någon som vet vad som kan vara fel redan nu?
    Det är ju typiskt att det ska ske nu precis innan tiden för ombesiktning är slut, känns inte som att det är ett fel man vill besikta om med.
    9-3SS 2.0t Linear -03

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Hej, CE har inget med ditt oljebyte att göra så vidar du inte råkat skada ngn vakuumslang när du bytte filtret.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Verkstaden hade inte tid att läsa ut, vi skåningar beter oss som vanligt när det kommer snö, "vad är dethär? kommer det varje år?" så de hade fullt upp med att bytta däck.

    Köpte en OBD till Blåtandsadapter och läste ut felkoden P2227 och nollade den för att se om det var ett återkommande fel, körde runt lite försiktigt innan jag svängde in på Besikta, ingen lampa tänd.
    De kollade mina fel (brusten framfjäder samt trasiga positionslampor) och godkände bilen, när teknikern backar ur bilen från lyften så ser jag att lampan tänts igen... Men det sade inget utan jag kunde köra hem.

    Så, nu ska jag bara söka upp vad P2227 innebär mer än "Barometric Pressure Sensor "A" Circuit Range/Performance"

    EDIT: Jag "ruckade" lite på alla kontakter runt oljefiltret och nu släcktes lampan.
    Nu ska jag bara hitta varför jag ibland får "halvt laddtryck" (Torque rapporterar 0?).
    Senast redigerat av 13th.Marine den 2015-11-23 klockan 19:04.
    9-3SS 2.0t Linear -03

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    För spårbarhetens skull länkar jag vidare till denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/showt...e-%289-3-03%29
    Och lägger mina vidare funderingar där.
    9-3SS 2.0t Linear -03

Liknande ämnen

  1. Check Engine efter motortvätt!
    Av MatsL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 21:43
  2. Check Engine efter att DP varit lös..
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 15:18
  3. Check engine, 2000mil sen oljebyte...FIXAT!
    Av Tarmax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 11:57
  4. Check engine efter frontalkrock?
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 13:03
  5. Check engine efter byte av mv
    Av rolle99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •